Nekromanti "Rymdfarkoster" och "De stora rymdkrigen"

Nightowl

Champion
Någon som minns dessa böcker? De byggde på konst sammanställd av Stewart Cowley och kunde i alla fall förr återfinnas på svenska bibliotek (där jag jobbar är alla ex sönderlästa, men jag snodde ett sönderläst ex och har sparat sidorna).

Här är ett spel som utspelas i den världen. Det bygger tydligen på Omni, samma regler som används i senaste utgåvan av Talislanta.

Erik

Edit rättade faktafel efter Rosens påpekande.

Dimfrost

Special Circumstances
Wow! Jag skrev en tråd för att ta reda på vad de böckerna egentligen hette för ett par år sedan, men jag har inte letat reda på dem än. Jag har funderat på att beställa dem från något bibliotek, men det har inte blivit av. Grymt häftigt i alla fall, även om spelet kanske inte är så väldigt intressant i sig. Jag känner igen namnet men visste inte att det var de illustrationerna det handlade om.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Någon som minns dessa böcker? De byggde på Stewart Cowleys konst och kunde i alla fall förr återfinnas på svenska bibliotek (där jag jobbar är alla ex sönderlästa, men jag snodde ett sönderläst ex och har sparat sidorna).
Jajamensan. Har dem båda två, köpte dem på en bokrea för 15-20 år sedan, praktiskt taget mint condition. Avundsjuk?

Vet dock inte hur rollspelsvänlig den världen är (om man ens kan kalla det en värld, det är inte samma timeline i dem), saker och ting tycks röra sig mer på strategisk nivå och med ganska lite beskrivninga av hur världen var på individnivå.

Rosen

Myrmidon
Någon som minns dessa böcker?

Jajjamen! De kom ut när jag gick i högstadiet; slam bam så var mina besparingar väck.
Ett par år senare såg jag fö att det fanns ett par böcker till i samma serie, som inte hade getts ut på svenska...

De byggde på Stewart Cowleys konst

Nitpick - det var inte Cowleys eget artwork. Han tog befintliga rymdskeppsbilder från bokomslag som förlaget ägde (det var 6-7 konstnärer per bok; Peter Elson och Angus McKie* sticker ut i minnet) och skrev ihop ett rätt elegant litet SF-universum med dem som grund.
(En lysande idé IMHO; därmed kunde de också showcase-a lovande artister som inte var kända nog att få egna artbooks utgivna.)

Och åtminstone "Rymdfarkoster" var ju som gjord för rollspel, med alla sina detaljfakta och prestandavärden, så det här var inte en dag för tidigt. (-:

--
Åke

* Inte att förväxla med Angus McBride, som målade MERP-omslag decenniet därpå.

Rosen

Myrmidon
RIP

"Inte att förväxla med Angus McBride, som målade MERP-omslag decenniet därpå."
Och som dog häromdagen.

Ack! Den gamle mästaren. John Howe och de där i all ära, men McBride kunde verkligen avbilda Middle-Earth som en plats med liv och människor (och övriga) i. Verkligen synd.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
(det var 6-7 konstnärer per bok; Peter Elson och Angus McKie* sticker ut i minnet)

Mera RIP -- jag började kika runt efter Rymdfarkost-målarna, och upptäckte att Peter Elson gick bort i slutet av 90-talet. Hittade iaf en hemsida om honom med en galleri; här syns bl.a flera av hans alster som man minns från böckerna.

--
Åke

Det var ju verkligen en trist nyhet, Angus är ju en av mina favoriter alltime...
Samma här.

Jag vet inte om ni känner till Osprey men Angus har målat många av deras omslagsbilder till deras oerhört grymma "böcker".