Nekromanti Rymdglädje!

Krille

Super Moderator
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TaQTSTrbT3w"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/TaQTSTrbT3w" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag vet att jag låter lite som Tomas diLeva nu, men ovanstående är lite rymdglädje från en grön kanin!

Så här rymdglad har jag nog inte varit sedan Curiosity landade på Mars, och innan dess var det Christer Fuglesangs båda rymdäventyr, sen får man backa till när Unity och Zarya dockades ihop och blev grunden i ISS, och sen måste man gå tillbaka ända till åttitalet till rymdfärjan Columbias första uppskjutning. Och av dessa var det Fuglesangs rymdskott och Discoverys första resa som jag suttit uppe och bevakat live.

Vad är nästa stora grej jag väntar på? Det skulle väl vara en bemannad rymdfärd med Elon Musks Dragon på toppen av Falcon-9 eller nåt. Eller att Alan Bond lyckas få ihop sin Skylon. Eller kinesernas bemannade månfärd.

Max Raven

T12-kultist
Ja! Det är awesome. :gremsmile:

Hoppas att det tar fart med rymdfärderna nu. Trött på kommentarer om att det är sååå dyrt. Lite som att höra SD skylla på invandringen för problem. :|

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Förlåt, men vad är det vi tittar på? Varför är det här goda nyheter för framtida rymdfart?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Förlåt, men vad är det vi tittar på? Varför är det här goda nyheter för framtida rymdfart?
Vi tittar på Kinas mjuklandning av en robotbil på månen.

Och det är bra skit, för det är ett steg i Kinas rätt långsiktiga plan på att komma ut i rymden, med bemannade månfärder och så småningom permanenta baser.

Det som skiljer Kinas nuvarande program från alla andra är att de egentligen inte behöver göra det av politiska skäl. Världen är redan beroende av kinesiska fabriker, och den egna massan behöver inte stillas av coola rymdstunts (de stillas hellre av en egen BMW). Det är ingen rymdkapplöpning som det var under sextiotalet.

Så det här är en rätt långsiktig plan som genomförs målmedvetet.

Bonuseffekten av det är att resten av världen egentligen inte har något val. De kommer också att behöva komma ut i rymden, annars sitter kineserna på monopolet. Och andras strävan att komma ut i rymden drar i sin tur igång precis allt annat runt omkring och formar en "uppfinnarkultur" som Neil Degrasse Tyson uttryckte det.

Och det är fanimej på tiden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aha!

Vad innebär en mjuklanding? Är det att raketen ska kunna lyfta igen och flyga tillbaka till jorden?

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Aha!

Vad innebär en mjuklanding? Är det att raketen ska kunna lyfta igen och flyga tillbaka till jorden?
Nä, bara motsatsen till kraschlandning. Det vill säga att raketen kom fram i ett helt stycke och kunde fortsätta att fungera. Den kinesiska månbilen ska inte hem igen, den ska bara tuffa runt på månen med sina instrument och undersöka saker. Men för att månbilen ska kunna göra det så måste den inte kraschlanda, dvs den måste mjuklanda. För kraschlandar den blir det bara skrot kvar.

Kraschlandningar är rätt lätta att göra. Det är mest en fråga om att sikta rätt. Kraschlandningar har sina användningsområden, exempelvis om man vill riva upp en jefla massa jord och sten så att man kan analysera det.

Mjuklandningar är hårigare. Till att börja med så är det fler apparater inblandade - du behöver inte bara sikta rätt utan också bromsa. Eftersom man sällan vet hur det ser ut där man landar och alltså måste justera kursen in i det sista. Och på månen är det lite hårigt, eftersom det är två sekunders fördröjning - det tar en sekund för signalen från instrumenten och kamerorna att nå Jorden och tala om för dig att saker går åt helvete, och en sekund för signalen med din reaktion att nå tillbaka till månen. (Det är ännu värre med Mars, där det är tjugo minuters fördröjning.)

Så man får antingen planera jefligt noga och lita på turen, försöka parera problem med två sekunders fördröjning, skicka dit någon som kan styra direkt, eller ha en dator som kan styra åt dig utan att du gör något. Samtliga möjligheter innebär sina svårigheter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aha, ett ack så viktigt första steg på vägen till att ha en raket som ska återvända till jorden dock. Annars känns hårda landingar som något som skulle kunna utvecklas på egen hand just för permanenta landsättningar.

Mycket spännande händelse, och jag håller med: det här kommer att driva på andra länder.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Max Raven said:
Om jag hört rätt så hade månlandaren självstyrning i det här fallet.
Då blir det ju riktigt coolt, eftersom det är ett av allternativen för att "säkra" mjuka landingar på längre avstånd från jorden!

Zorbeltuss

Hero
Max Raven said:
Om jag hört rätt så hade månlandaren självstyrning i det här fallet.
Generellt har nästan alla ickebemannade farkoster det nu i någon grad då fördöjning har varit döden för så många tidigare rymdprogram, om den faktiskt beräknade potentiell landningsplats är det dock riktigt imponerande.

/Luna Lovegood vars namnsake har fått en bil

Ymir

Liten kantbaron
Det som skiljer Kinas nuvarande program från alla andra är att de egentligen inte behöver göra det av politiska skäl.
Så det här är en rätt långsiktig plan som genomförs målmedvetet.
Jag tror även att Kinas excentriska politiska/ekonomiska system är en fördel här, då det genom sin relativa stabilitet och toppstyrning av ekonomin tillåter långsiktiga episka projekt av en typ som är mycket svårare att genomföra i konventionella demokratiska kapitalist-stater. Also, kineser ääääääälskar byggprojekt på gargantisk skala, bara skjut till lite tech och pengar så kan de säkert börja fila på vår Dysonsfär...

Zorbeltuss

Hero
Ymir said:
Also, kineser ääääääälskar byggprojekt på gargantisk skala, bara skjut till lite tech och pengar så kan de säkert börja fila på vår Dysonsfär...
Lär ju bli en dysonsvärm för sfär blir för jobbigt med styrsystem medans svärm är stabil i sig själv. Var ju förslag om hur man skulle göra det för något år sedan också [Länk].

/Luna Lovegood