Simon
Swashbuckler
Jag har återigen gett efter för min längtan efter ett AW-hack för rymdspel som beter sig som jag vill ha det, och häromdagen fick jag lite skjuts. Är det nån som vill kika lite och kanske bolla nåt? Fasen jag är i består av att spåna och skriva, och entusiasmen är lite skör, så jag efterfrågar främst pepp och invändningar av typen "har du funderat på att göra så här istället", snarare än "det där är kasst".
Inspirationskällor är framför allt Babylon 5, Battlestar Galactica, Firefly, Star Wars, Stargate Atlantis och Honor Harrington.
Grundläggande spelprocessen ligger som det är nu väldigt nära Apocalypse Worlds vanliga. Designmålet och visionen om vad för sorts värld som odlas fram genom spel är ju helt annorlunda, men jag tror att det ligger mycket i flavor och threats och sånt (som just nu är lite ändrat). Basic moves tänker jag köra med helt oförändrade åtminstone tills jag har speltestat det på riktigt, tror jag.
För threats och spelledarpersoner tänker jag att jag ska skilja mellan "agenter" och "threats". Alla personer och grupper i spelet som har eller får agens, alltså både mål och möjligheten att agera för att nå dem, skrivs ned som agenter. Agenter har typer och impulser och moves, som threats i AW, men det är först när deras agenda aktivt går emot rollpersonernas intressen som de blir hot. Skillnaden är inte mekanisk utan procedurell, tänker jag, och bygger på hur jag ser komplikationer på hemmaplan i inspirationsmaterialet, till skillnad från hur allt omkring dig kan brinna ned när som helst, som i AW.
Vad gäller rollpersonsskapandet så velar jag en del mellan ett modulärt system och playbooks. Just nu lutar jag starkt åt det modulära, nämligen att man sätter samman sin rollpersons arketyp genom att välja två typer och kombinera dem. Typerna är till exempel spacer, militär, planetbunden, tech, psychic och så vidare. Typerna har moves i stil med playbooksen i AW, och man väljer fyra sammanlagt från typerna man har valt.
Saker man har är också modulärt, just nu. Crews har storlek och taggar. Utrustning har klass från ett till fyra som bestämmer hur många (bra) taggar man kan ge prylarna. Rymdskepp lika så, storlek och taggar (vet inte om de ska ha en kvalitetsklass eller inte).
Framför allt rollpersonsskapandet och prylarna är just nu väldigt nära kalkerat hur det är i ett publicerat hack som heter Uncharted Worlds. Det är nämligen i min smak superinspirerande att bläddra i, det kittlar precis min nerv när det gäller vad man kan göra i spel. Däremot tycker jag att författaren har en svinkonstig idé om vad som gör spelprocessen kul, så hela hans system för moves och sånt tycker jag går fetbort.
Så, det där är vad jag pysslar med nu! Om nån vill heja på eller se på nåt material så hojta, annars tackar jag bara för uppmärksamheten så här långt!
Inspirationskällor är framför allt Babylon 5, Battlestar Galactica, Firefly, Star Wars, Stargate Atlantis och Honor Harrington.
Grundläggande spelprocessen ligger som det är nu väldigt nära Apocalypse Worlds vanliga. Designmålet och visionen om vad för sorts värld som odlas fram genom spel är ju helt annorlunda, men jag tror att det ligger mycket i flavor och threats och sånt (som just nu är lite ändrat). Basic moves tänker jag köra med helt oförändrade åtminstone tills jag har speltestat det på riktigt, tror jag.
För threats och spelledarpersoner tänker jag att jag ska skilja mellan "agenter" och "threats". Alla personer och grupper i spelet som har eller får agens, alltså både mål och möjligheten att agera för att nå dem, skrivs ned som agenter. Agenter har typer och impulser och moves, som threats i AW, men det är först när deras agenda aktivt går emot rollpersonernas intressen som de blir hot. Skillnaden är inte mekanisk utan procedurell, tänker jag, och bygger på hur jag ser komplikationer på hemmaplan i inspirationsmaterialet, till skillnad från hur allt omkring dig kan brinna ned när som helst, som i AW.
Vad gäller rollpersonsskapandet så velar jag en del mellan ett modulärt system och playbooks. Just nu lutar jag starkt åt det modulära, nämligen att man sätter samman sin rollpersons arketyp genom att välja två typer och kombinera dem. Typerna är till exempel spacer, militär, planetbunden, tech, psychic och så vidare. Typerna har moves i stil med playbooksen i AW, och man väljer fyra sammanlagt från typerna man har valt.
Saker man har är också modulärt, just nu. Crews har storlek och taggar. Utrustning har klass från ett till fyra som bestämmer hur många (bra) taggar man kan ge prylarna. Rymdskepp lika så, storlek och taggar (vet inte om de ska ha en kvalitetsklass eller inte).
Framför allt rollpersonsskapandet och prylarna är just nu väldigt nära kalkerat hur det är i ett publicerat hack som heter Uncharted Worlds. Det är nämligen i min smak superinspirerande att bläddra i, det kittlar precis min nerv när det gäller vad man kan göra i spel. Däremot tycker jag att författaren har en svinkonstig idé om vad som gör spelprocessen kul, så hela hans system för moves och sånt tycker jag går fetbort.
Så, det där är vad jag pysslar med nu! Om nån vill heja på eller se på nåt material så hojta, annars tackar jag bara för uppmärksamheten så här långt!