Book 2, Chapter 8 - Farewell to Lórien + Chapter 9 - The Breaking of the Fellowship
I vilken våra hjältar tar en roddtur, grälar lite, och boken tar slut...
Yes, dubbelavsnitt för att hedra slutet av första tredjedelen. Och för att jag inte riktigt hade tillräckligt att säga för att motivera två inlägg (tror jag, jag brukar skriva de här inläggen uppifrån och ner, och inte gå tillbaka och editera så mycket när jag väl skrivit).
Först och främst så tycker jag att de här två kapitlena borde varit ett kapitel. Ett _kortare_ kapitel. Men jag gillar bitar. Coolt med ett båtdrag (något man borde ha mer i fler vattenresor i rollspel. Utmärkt tillfälle för händelser och överfall!). Jag gillar att när Frodo försvunnit och Aragorn varnar alla för att springa iväg själv, så säger han åt Boromir att jaga efter Merry och Pippin, och att han själv ska ge sig efter Sam. Gimli och Legolas nämns överhuvudtaget inte! Det två är nu så sammansvetsade att inget behöver sägas.
Men vad jag gillar mest av allt är att Sam visar att han har fullständig koll på situationen igen. Han förstår exakt varför Frodo behövde gå iväg och tänka igenom saker och ting, efter att han får reda på att Frodo försvunnit greppar han snabbt läget. Och trotts att det är väldigt uppenbart att han avskyr båtar och antagligen inte är överdrivet förtjust i vatten så kastar han sig utan tvekan efter Frodos båt.
Sam är awesom, och jag känner nu att jag gillar filmerna en liten smula mindre. De får fram att han är modig, men inte att han faktiskt är rätt klipsk också.
Så vad tycker jag nu då, nästan fem månader efter att jag började den här "resan"? Efter 8 sidor forumssvammel (med min sidvisning)? Efter att ha kommit en tredjedel av vägen mot mitt mål?
Well... jag har defnitivt ingen lust att läsa om _hela_ boken igen. Jag känner fortfarande att den borde varit betydligt kortare. Men jag har en nyfunnen respekt för Tolkien, för även om jag tycker han är allt för långrandig och svamlig så har jag vid flera tillfällen känt mig inspirerad till både det ena och det andra som jag sällan får från andra författare. Jag fattar varför många rollspelare håller honom högt på listan. Och jag har definitivt ett par kapitel som jag kommer läsa om vid tillfällen när jag behöver inspiration, eller för att jag tyckte de var bra.
Nästa bok är redan laddad på paddan! Vi får se hur det bär vidare.