Rymdopera - Vad finns på robotarnas rymdstation?

luddwig

Lawful evil
Senaste spelmötet i våran pågående rymdoperakampanj bestämde rollfigurerna sig helt otippat för att åka till en rymdstation jag nämnde i förbigående för sådär 15 spelmöten sedan. Den befintliga beskrivningen av rymdstationen är: Stor. Ligger i ett ruffigt område av galaxen. Styrs av robotar. Rollfigurerna har en handelskontakt där genom sin tidigare uppdragsgivare.

Eftersom min kreativitet är en smula låg inför torsdag då vi ska spela igen frågar jag nu: Vad finns det egentligen på rymdstationen? (För känslan, tänk ett icke-episkt och extra retro Star Wars.)

runequester

Swordsman
It doubles as a research station / shipping facility / storage facility for highly volatile chemicals / compounds / minerals that are too dangerous / toxic / corrosive / mutative to handle by organics.

As the players arrive, pirates / gangsters / terrorists decide to raid the station.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Robotarnas mörka hemlighet är att de aldrig förstod hur den helautomatiska rymdstationen fungerade. När saker började gå sönder kunde de inte laga dem, och den enda lösningen de kom på för att hålla skenet uppe var slavarbete. Naturligtvis kunde de inte låta robotar slava så de har kidnappat människor från grannsystemen och gömmer dem i specialdesignade utrymmen i rymdstationen. En del av de automatiska dörrarna fungerar fortfarande, andra sköts manuellt av en dold slav som vevar fram och tillbaka dörren för hand; materiaomvandlaren i köket var bland det första som föll samman, nu är det istället en grupp kockar som snabbt som satan måste vispa ihop det besökarna beställer; hissarna går så långsamt för att de dras med kedjor och handkraft; och så vidare.

Robotarna låtsas att allt är i toppskick och styrs av mekanik och datorer.

Människorslavarna är inte nöjda med sin situation, och en av dem lyckas kontakta rollpersonerna på något sätt.

luddwig

Lawful evil
runequester;n340613 said:
It doubles as a research station / shipping facility / storage facility for highly volatile chemicals / compounds / minerals that are too dangerous / toxic / corrosive / mutative to handle by organics.

As the players arrive, pirates / gangsters / terrorists decide to raid the station.
Bra idéer. Jag har själv klurat på något slags rivaliserande gäng. Kanske vill de båda ta kontroll över stationen och är beredda att ta till vapen om det inte fungerar med list. Sedan skulle vapen i kombination med instabila kemikalier kunna leda till en mycket intressant situation.

luddwig

Lawful evil
Voldstagg13;n340615 said:
En rullande tekokare (för utsocknes gäster) med ett hemligt hologrammeddelande från...:)
Bliip bloop!

luddwig

Lawful evil
Gurgeh;n340619 said:
Robotarnas mörka hemlighet är att de aldrig förstod hur den helautomatiska rymdstationen fungerade. När saker började gå sönder kunde de inte laga dem, och den enda lösningen de kom på för att hålla skenet uppe var slavarbete. Naturligtvis kunde de inte låta robotar slava så de har kidnappat människor från grannsystemen och gömmer dem i specialdesignade utrymmen i rymdstationen. En del av de automatiska dörrarna fungerar fortfarande, andra sköts manuellt av en dold slav som vevar fram och tillbaka dörren för hand; materiaomvandlaren i köket var bland det första som föll samman, nu är det istället en grupp kockar som snabbt som satan måste vispa ihop det besökarna beställer; hissarna går så långsamt för att de dras med kedjor och handkraft; och så vidare.

Robotarna låtsas att allt är i toppskick och styrs av mekanik och datorer.

Människorslavarna är inte nöjda med sin situation, och en av dem lyckas kontakta rollpersonerna på något sätt.
Fniss. Lite för flippat för att passa in men jag gillar konceptet. Kanske gör jag något av det i mindre skala.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eftersom de är robotar tänker de inte alltid på saker som "finns det syre i den här korridoren", vilket kan ställa till det för besökare.

runequester

Swordsman
luddwig;n340646 said:
Bra idéer. Jag har själv klurat på något slags rivaliserande gäng. Kanske vill de båda ta kontroll över stationen och är beredda att ta till vapen om det inte fungerar med list. Sedan skulle vapen i kombination med instabila kemikalier kunna leda till en mycket intressant situation.
If nothing else, it can lead to a dramatic location for a gun battle :)
"Which of the brightly colored containers are you taking cover behind?"

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n340649 said:
Eftersom de är robotar tänker de inte alltid på saker som "finns det syre i den här korridoren", vilket kan ställa till det för besökare.
Den lilla detaljen har jag faktiskt redan kommit på. Jag ser för min inre syn hur en grupp skeptiska äventyrare, iklädda plastiga överlevnadsdräkter och pysande andningsmasker, hasar omkring i rymdstationens kala metallkorridorer.

Zire

Swashbuckler
Rymdhamster;n340649 said:
Ja, jag ser framför mig hur hela rymdstationen är totalt olämplig för människor och andra biologiska varelser. Magnethissar, skyltar med binärt data som ser ut som QR koder, platser med jättelåg temperatur, korridorer utan syre, skenor i taket där du glider med din inbyggda krok, ingen mat mer än råttor och ohyra, vatten är förbjudet, "rasistiska" robotar som hatar människor, olagliga hålor där man kan få sina kretsar elektrifierade, att beställa vad som helst (inklusive resan därifrån) kräver att man kan plugga in sig på stationens datanät. Och det är bara de delar av stationen som de trots allt KAN nå. Sedan finns det stora avstängda, hemliga delar dit man inte ens kan komma. Det enda man vet är att de är paranoida och döljer något. De robotar som är tillräckligt schyssta väser åt dem att aldrig fråga om det.

Caligo

Swashbuckler
De flesta på stationen är Rasistiska robotar som i hemlighet planerar och genomför räder mot andra rasers skepp och stationer (och skyller på andra varelser).
Stationen leds av en dator a la Paranoia...

Leon

Leo carcion
Är robotrna autonoma intelligenser, eller stationen en enda maskinintelligens, eventuellt med multipla robot"drönare"?

Kommer RP att utgå från det förra och steg för steg upptäcka att det är det senare....

Leon

Leo carcion
Det kanske rent av är en rymdadaptation av Mos Mosel....

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Robotarna är inte smarta. De följer förprogrammerade rutiner, som i vissa fall är otroligt komplexa, men de har exakt noll förmåga att anpassa sig till nya omständigheter. Att det är de som styr stationen är helt enkelt för att andra boende där har insett att det är otroligt bekvämt att ha det så. Det finns rentav några mindre grupper som på olika sätt dyrkar robotarna eller försöker förstå sig på dem, eftersom ingen vet när de tillverkades eller av vem.

Det finns också en liten grupp som försöker stjäla robotar för att sälja hela eller delar av.

Och en grupp som tagit bort alla robotar ur en liten del av stationen för att kunna styra på egen hand.

Och två karismatiska personer som driver valkampanj för att vinna en position för någon byråkratisk funktion. Den yngre av dem vill ta stationen i en helt annan riktning, och robotarnas eventuella roll är isf osäker.

Konflikter mellan de olika grupperna är ganska lågmälda och odramatiska överlag, men det finns en risk att yttre faktorer kan tippa vågen i någon riktning och få känslor att svalla.

luddwig

Lawful evil
Ser att jag glömde svara på slutet här. Så, bättre sent än aldrig, tack för alla idéer! I slutändan blev den en rymdstation med en särskild besöksavdelning för biologiska varelser av alla färger och former samt ogästvänliga gasraffinaderier, maskinrum och kulvertar. Robotarna var indelade i olika kretsar (oavsiktlig ordvits) där den tredje kretsen planerade uppror mot de styrande och i mörkret utanför lurade rymdpirater. En klart godkänd äventyrsplats där kampanjens huvudrollsinnehavare ännu dröjer sig kvar.