Nekromanti Rymdresor

G

Guest

Guest
?

"asteroidbältet, bara för att få se dem djupfrysas efter att ett moln höghastighetsgrus för åttisjuttonde gånger perforerar farkosten."
rymden är en stor gigantisk ingetting. asteroid bältät är också en stor gigantisk tomhet. risken att man får ett fartyg perforerat av grus är inte vidare stor äns i asteroid bältet. :C) och sannolikheten att det händer 87ggr är heller så stor... fast jag håller nog mäd om att stor del utav gruvdriften är obmannad... men det måste ju nästan ändå finnas med en del tekniker... gör lite jobb som kräver hjärna, typ spränga en asteroid i mindre bitar... planera borrning... jaja... :C) lite finns det ju att göra. å dessutom är ju företagen ivul å då måste arbetare råka ut för olykor på en asteroid som företagen kan skylla på dom. annars är det ju inget kul?

Bjorn

Hero
Går att räkna ut!

Antag att Solsystemets befolkning är ca 10 miljarder människor.

Enligt neotechs karaktärsgenerering så är uppväxt/boendemiljö = rymd 2% chans. Antar man att detta är representativt skulle typ 200 miljoner människor bo i rymden 2059 vilket jag finner helt orimligt!

Ett rimligare antagande är att det snarare finns kanske i storleksordningen 1 miljon mäniskor med "rymdanknytning". (Inklusive sådana som jobbar där i perioder.)

Av dessa har kanske 100.000 yrket rymdarbetare. Jag har för mig att det finns 2% chans att en rymdarbetare får händelsen "expidition" (min karaktär har den!) vilket skulle innebära att ca 2000 pers har varit bortom astroidbältet (eller något i den stilen) och med tanke på att man knappast skickar ensamma personer så kan man anta att det har varit på sin höjd några hundra expeditioner de senaste decenierna eller kanske något dussin per år. (De flesta givetvis i forskning och utvecklingssyfte!)

I vår kampanj har jag redan (efter diverse biohot) börjar överväga om en situation kan uppstå där man kan tvingas sätta hela Jorden i karantän och "skriva av" planeten.
=)

/Bjorn