X serien, spel från "The X-universe", är extremt sandlådig av sig. Det känns som att det mesta rymdrelaterat går at göra i dem (åtminstone från 3orna och framåt, har inte igentligen spelat de tidigare).
Från seriens wikipedia sida:
X is a
science fiction space trading and combat simulator series created by
German developer
Egosoft. The series is set in the X-Universe where several races populate a number of worlds connected by jumpgates. The games feature free roaming gameplay with trading, combat, empire building, and missions; leading to the series' phrase:
"Trade, Fight, Build, Think".
Jag känner inte till så mycket av de första spelen, för det var "X³: Reunion" som jag började med för en mängd år sedan. Vilken av dem du ska ge dig på vet jag inte helt. Men jag skulle nog föreslå någon av 3ans versioner: "X³: Reunion", "X³: Terran Conflict", eller "X³: Albion Prelude" (vilket var en prolog till X Rebirth). Samtliga av dem är stand alone, så man måste inte äga Reunion för att kunna spela de andra (har jag för mig i alla fall). Om jag skulle föreslå en specifik av 3orna, så skulle det nog vara Terran Conflict... men jag minns inte varför (om den var mer komplet, eller störst, eller vad det nu än kan ha varit), men Reunion funkar nog minst lika bra den om inget annat.
Annars så kan du ju de dig på den senaste versionen "X Rebirth (tror den är räknad som X4, men är inte säker), som kom ut för en 2 år sedan. Ny motor, bättre grafik, och sådant har jag för mig. Den var dock inte helt väl mottagen, fick inte så bra betyg och så... vet inte om det har blivit bättre med tiden. Egosoft brukar dock alltid fortsätta arbeta på deras spel rätt lång tid efter släppen för att göra dem bättre... antingen direkt, eller via expansioner/DLC. X Rebirth t,ex hade fått 25 patcher på bara en ca 4 månaders tid efter släppet... och just nu är spelet uppe i ca version 3.60. XD
Om du inte kan bestämma dig vilken du kanske ska ge dig på, så finns det ett boxset kallad för "X-SuperBox" på steam där man får de 5 första spelen (så inte de två senaste, Albion Prelude och X Rebirth), den är rätt billig just nu också 13.59 € (höst rea som varar till 1 december). Albion ligger på 5€ och Rebirth på 10€ just nu under samma rea.
Vad jag nog borde säga om X spelen, åtminstone X3-orna och framåt, är att de inte är lätta spel att ta sig in i, och de är inte lätta spel över huvud taget, och story delen i de spelen jag har spelat är väl inte de starkaste. Dom är inte helt spel för en "casual gamer"... eller ja... man kan ju spela dem casual och så... men de kan vara väldigt tidskrävande, och spelen håller definitivt inte spelarens hand. Det är inte ovanligt att man måste ta till hjälp från spelar gjorda tutorials och liknande för att få en uppfattning om hur man gör vissa saker, och även med tutorials så är det inte garanterat att det kommer underlätta att försöka utföra vad man vill. Storyn gå också hoppa över utan några problem.
Det krävs sin spelare för att verkligen ta ett bet ur X spelen, för det är inte ett spel för alla spelare. De X spelen jag har spelat är lite som Minecraft, där det helt enkelt är vad man gör det till. Må det vara en stridspilot som tar an pirater och andra fientliga element, en handelsman, bygga dina egna produktions anläggningar som förser dig med pengar/material/etc, high-jacka dig din väg upp till större och bättre skepp, säga "fuck it..." och bli pirat som prowlar de vanliga handelsvägarna, etc... go right ahead... som sagt, it is what you make of it.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ett annat spel som jag vill ta upp, mitt favorit spel när det gäller sådant här, och spelet som fick mig att bli intresserad i denna typen av spel. Det spelet är
"Freelancer". Där X spelens story är rätt mager och så, så är Freelancers story långt mycket bättre. Spelmässigt sätt så är det mycket simplare än vad t.ex X spelen är... och den är nog lite mer casual-vänlig också... men med det sagt så tycker jag personligen att Freelancer är långt mycket bättre än X spelen.
Spelet är uppdelat på det sättet att under en tid så gör man story uppdrag, och efter X antal sådana så släpps spelaren lös att göra som den vill i spelets värld, och efter spelaren sen har nått en viss mängd "grejs" (pengar, eller poäng eller vad det nu än är, var månnga år sedan jag spelade sist) så blir spelaren igen kontaktad av NPC'er att något har hänt eller infon som krävdes har kommit fram etc, varpå man då måste göra en ny sträng av story uppdrag, och sedan bli släppt lös igen för ett tag. Hur man tjänar in dessa pengar/poäng/etc, är upp till spelaren... handel, diverse typer av uppdrag av olika slag som kan hittas på stationer, allmän strid, etc... do what you will. Har för mig dock att man inte måste direkt ge sig på nästa sträng av uppdrag.., men jag är inte helt säker på det längre (som sagt, många år sedan jag spelade sist).
Det är under de där "viloperioderna" mellan uppdrags strängar som man då helst ska se till att uppgradera sitt skepp, eller köpa nytt skepp, och eller diverse utrusting och vapen. För motståndet blir starkare efter hand som storyn går (även om det tydligen är möjligt att klara spelet med första skeppet och utrustning och vapen, har för mig det var möjligt i alla fall... svårt dock... man måste vara riktigt bra på strid för det).
Något intressant med Freelancer är att personen som låg bakom Freelancer, Chris Roberts, är samma person som låg bakom spel serien Wing Commander, och föregångaren till Freelancer som hette Starlancer (tror den var helt story driven, ingen sandbox eller något). Inte nog med det... Chris Roberts vision för Freelancer var massiv, han ville ha en stor spelvärld, där tusentals spelare kunde spela tillsammans, med ett fungerande ekonomisk system, etc, etc, etc... en massiv vision som sagt. Det visade sig lättare sagt än gjort, och de var 18 månader över den tänkta 3 års utvecklings perioden. Microsoft ville köpa Roberts företag, och Roberts sa som det var med Freelancer, de var över tiden, de behövde stora summor av pengar som bara ett stort företag kunde förse dem med, för att kunna fortsätta utvecklingen av Freelancer med sin vilt ambitiösa vision och kraftigt oförutsägbara utveckling schema. Och i tron på att de inte skulle sätta käppar i hjulet för hans och hans företags vision för spelet, och låta dem sikta högt, så sålde Roberts företaget till Microsoft, lämnade företaget och tog en kreativ konsult roll för spelet tills dess släpp. Det första Microsoft gjorde efter köpet var att göra just vad Roberts trodde att de inte skulle göra, de beordrade företaget att kapa stora mängder av visionen och abitionen för spelet, och fokusera på att göra spelet klart snarare än att fortsätta lägga till allt som skulle ha varit i spelet (automatiska flygkontroller, konversations val (tänk Mass Effect konversations val, fast kanske inte lika stort), sido uppdrag, etc).
Det var bl.a detta som fick Chris Roberts att tröttna på spel industrin, varpå han lämnade den helt och skapade företag för att skapa film och tv-serier (2004's The Punisher film har hans producent fingrar is sig). Spola fram en mängd år, 2011, ett nytt företag vid namnet "Cloud Imperium Games Corporation" dyker upp. Spola fram till Oktober 2012, CIGC startar en Crowdfunding kampanj från deras hemsida, "Roberts Space Industries", en kampanj med målet att samla in mellan 2 och 4 miljoner dollar för att skapa ett "space sim" för PC med en tung riktning mot sandlåde typen av spel. Spelet skulle vara ett singleplayer spel med en traditionel "branching storyline" i den som skulle heta "Squadron 42", och till det skulle det finnas ett online universum spel som skulle ha namnet "Star Citizen" (rings a bell?). De lyckades ju med kampanjerna, fick in lite mer än 6.2 miljoner dollar... ett år senare nåde de 23 miljoner (via deras hemsida då ju)... och just nu så har de tjänat in över 97 miljoner dollar.
Det är ju så klart Chris Roberts som ligger bakom det hela, och... Squadron 42, men specifikt Star Citizen delen, är en spiritual successor till Freelancer. Vad Squadron 42 och Star Citizen kommer vara/bli, är vad Roberts hade för vision med Freelancer. Men pga Microsoft som totalt kapade deras vision vid knäna, men även pga den begränsade kraften på datorer för 10-15 år sedan, så blev hans vision aldrig en verklighet. och det är inte förrän nu, som hans vision för Freelancer har en chans att kunna bli verklighet... den kan ju kanske misslyckas, men chansen finns ju att den lyckas.
Så.. därför tycker jag att man ska spela Freelancer åtminstone en gång... för att få en smak av vad Roberts vill skapa. Visst, den fulla visionen finns ju inte i Freelancer... men Freelancer som den är, är redan väldigt omtyckt av både spelare och kritiker, och mig då ju också. Dessutom så är modscenen för Freelancer rätt stor, och där finns via den scenen en mångd spelar ägda servrar som är ingång och kopplade till deras egna mod, för den som vill spela ett space-sim i sandlåde format (huvudstoryn är ju inte med där då ju har jag för mig). Många av dessa moddar finns på mod sidan "Mod DB"... vilket är en mod sida som jag tror är till och med större än Nexus (är inte helt säker på det, de är stora dock... och var stora redan innan Nexus ens fanns har jag för mig).
Jaja... det blev mycket detta... som vanligt. Sorry! XD