Nekromanti rymdskepp i omlopp

Nässe

Myrmidon
Ni som kan det där med rymdskepp och så- kan man tänka sig att ett rymdskepp bilr liggandes i rymden på samma punkt ovanför en stad, typ i omloppsbana- eller måste det fara runt som en satellit och återkomma ovanför staden bara ibland? Alltså kan ett rymdskepp vara ovanför planeten som en fastknuten ballong- fast utan ballong och rep?

(ja, jag skriver ett rollspel/ scenario, och postar därför i detta forum...)

/ Nils

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett rymdskepp kan ligga i omloppsbana på samma punkt ovanför en planet, men det måste ligga på en specifik höjd, så att den roterar runt planeten i samma takt som planeten roterar. På jorden är den höjden 35.786 km enligt wikipedia.

/tobias

Nässe

Myrmidon
Tackar!

Det hela gäller ett mycket orealistiskt sf-spel, så jag behövde bara veta att det inte är heeeelt knasigt att påstå något sådant...

/ Nils

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ähh...

Mitt scifi spel brottas med så mkt orealism att man rodnar. Kör på! Vi saknar scifi spel i Sverige. Good Luck!

Möller

Hubert Hortlax
NilsH said:
Alltså kan ett rymdskepp vara ovanför planeten som en fastknuten ballong- fast utan ballong och rep?

/ Nils
Förutom en geostationär omloppsbana kan man ju åstadkomma detdär med rymdskeppets framdrivning. Det är ju relativt enkelt, sålänge rymdskeppet inte är tänkt att vara helt öde, dött och stilla :gremtongue:

GnomviD

Heresiark
Möller said:
Förutom en geostationär omloppsbana kan man ju åstadkomma detdär med rymdskeppets framdrivning. Det är ju relativt enkelt, sålänge rymdskeppet inte är tänkt att vara helt öde, dött och stilla :gremtongue:
... och man inte bryr sig om att det kostar sjukt mycket att driva rymdskepp. Det är iofs något man lätt handwavar bort utanför hård SF, men det är värt att nämna att det är lite krångligare än att bara sätta dit ett rymdskepp. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
Jag läste en drös poäng astronomi och sånt på den tiden det begav sig och tror mig fortfarande minnas en del av det.

Rymdskepp stationärt över en stad...

Två metoder:
1) Genom att ständigt korrigera positionen med styrraketer så kan rymdskeppet hålla sig på plats - väldigt kostsamt!
2) Geostationär bana - på ett visst avstånd (relativt stort!) kan ett rymdskepp ligga ovanför samma punkt på planeten utan att använda styrraketer

Två viktiga anmärkningar:
1) Den geostationära banan är inte evig. För eller senare kommer det att behövas korrigering. Men den kostar mycket mindre än ständiga korrigeringar i icke-geostationär bana.
2) Stort aber: Geostationära banor funkar bara för platser längs ekvatorn! Så glöm bort det där med geostationär bana över Stockholm eller New York. Satsa hellre på Libreville eller annan stad nära ekvatorn.

I praktiken:
Lägg rymdskeppet i en bana så att det passerar rakt över staden ett visst antal gånger per dygn (vanligast: 1 gång per dygn).

Lycka till!
/Calle