Nekromanti Rymdskepp och strider

Doedinnan

Veteran
Jag håller på att göra ett eget rollspel, som kommer vara ett si5 utabara helvete. Farscape, Andromeda, Star Trek och stargate i en enda stor mastig kompot. Men jag behöver hjälp av er. Jag letar nu efter bilder, översikts kartor för rymdskepp.

Vidara söker jag regler för Rymdstrider alltså Rymdskepp vs Rymdskepp. Jag tänkte att jag vore dum om jag inte använde mig av forumets samlade kunande i mitt sökande efter kunskap.

Vidare kan jag säga att jag inte tänker rippa några regler rakt av. Men nu står jag helt utan erfarenhet av regler som behandlar rymd strider och jag är i desperat behöv av lite erf :gremwink:.

Troberg

Sinister eater
Kolla här för en rätt så intressant och omfattande regeldiskussion på detta tema. Det finns många intressanta tankar där.

entomophobiac

Low Prep High Play
Freelancer (OT)

Tror jag provade demon någon gång, men jag har alldrig satt mig in i spelet. Är det bra? Det känndes väldigt fräscht att spela - är det det rakt igenom?

Ska väl vara gjort av samme man som snidade Privateer med uppföljare?

Troberg

Sinister eater
Re: Freelancer (OT)

Är det bra? Det känndes väldigt fräscht att spela - är det det rakt igenom?
Det är bra. Jag har bara två invändningar. Jag skulle vilja se lite mer olika rymdskepp, men det är ett mindre problem.

Däremot skulle jag vilja ha fler typer av uppdrag. Idag går alla uppdrag i multiplayer ut på att åka någonstans och skjuta något. Förhoppningsvis fixas detta i en patch. I vilket fall är det inte svårt att sysselsätta sig på egen hand med handel, utforskning, hitta bra skepp och bra vapen och sånt.

Du kan lugnt räkna med ett par veckors underhållning, minst.

entomophobiac

Low Prep High Play
Eftersom jag inte har Marc Millers original så rekommenderar jag GURPS Traveller med tillbehör. Själva grundboken är inte särskilt dyr, och ger en väldigt bra bild på det mesta. Inklusive vad som är väsentligt när det gäller rymdstrid.

I slutänden beror det dock på vad du egentligen vill uppnå.

Är det...

1) Heroisk 2:a världskriget strid. Mer eller mindre flygplan som plöjer runt och smattrar laser på varandra. Här kan du egentligen skriva väldigt generella regler utan att tappa dina blivande spelare. Det är viktigare att det är kul än att det är realistiskt.

2) Sjöslag. Många på det här forumet verkar hålla med mig om att detta är den intressantaste metoden. Här blir sensorer viktigare än vapen och olika taktiker för att undvika upptäckt gör dig till segrare istället för motståndaren. Också den metod som presenteras i GURPS Traveller.

Här kan du dock inspireras mer av att läsa en bok eller artikel om sjöslag, som du säkert kan hitta på någon militär hemsida. Typ Svenska Försvarsmakten eller US Navy.

3) Stora vapen. Tja, jättevapen på ännu större avstånd. Giganternas kamp i den oändliga intigheten. Sammanfaller nog med antingen 1 eller 2, men inför ett element som är väldigt olikt de sjöslag som nummer 2 inspireras av, nämligen att en träff mycket väl kan omintetgöra ett rymdskepp.

Johan K

Gammal & dryg
SW:s stridsregler om rymdskepp.

Ta en titt på Sw:s regler om rymdskepp:s-strider.
De är enkla & bra !!

Krille

Super Moderator
Re: SW:s stridsregler om rymdskepp.

"Ta en titt på Sw:s regler om rymdskepp:s-strider. De är enkla & bra !! "

Egentligen inte. Det finns en massa beskrivningar av manövrer, som inte har någon som helst regelmässig betydelse. I övrigt är det enbart de vanliga stridsreglerna med lite mer detaljer om avstånd och förflyttning - dvs en komplixering av Star Wars normala regler.

SWd20 hade en intressant variant med en mall för att plotta rymdskepp relativt ens eget rymdskepp, men det var ungefär det enda som var bättre med det. I övrigt var det massor med äckliga nya detaljer till stridssystemet, inklusive hit points i tresiffriga belopp.

Medan vi ändå tipsar om rymdstridssystem så måste jag tipsa om det som finns i Babylon Project. De tar hänsyn till flera personer som samarbetar på ett större rymdskepp, skador på skrov på stora skepp, och bygger helt på tröghet och newtonsk fysik.

Doedinnan

Veteran
2) Sjöslag. Många på det här forumet verkar hålla med mig om att detta är den intressantaste metoden. Här blir sensorer viktigare än vapen och olika taktiker för att undvika upptäckt gör dig till segrare istället för motståndaren. Också den metod som presenteras i GURPS Traveller.

Jag är mycket för 2 an, där R.P kan gömma sig från sin starka fiende bakom en sol, eller en stor astroid, för att sen anffala ur bakhål. Ja det blir till att ta en tit på det här GURPS Traveller.

Tack för hjälpen! :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Mmkay...

Egentligen inte. Det finns en massa beskrivningar av manövrer, som inte har någon som helst regelmässig betydelse. I övrigt är det enbart de vanliga stridsreglerna med lite mer detaljer om avstånd och förflyttning - dvs en komplixering av Star Wars normala regler.

Tjaaa.. Du har säkert rätt.. har iof inte läst så mycket av de andra reglerna till SW.. :gremblush: Men, säg det som inte går att fixa med lite husregler.. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Schyssta bilder !

De där bilderma var ju ricktigt snygga ju !!