Nekromanti Rymdskepp, rymdskepp...

Rising

Vila i frid
Hittade just den här länken över olika rymdskepp tagna från några klassiska S/F-TV-serier och filmer från rollspelskulturen:

http://www.heinola.org/~tsiergis/muuta/starship.gif

Nå, först: Geekisar; hur många inkonsekvenser och felaktigheter hittar ni? Och sedan: Vilka skepp tycker ni är ballast? Från vilken film/TV-serie kommer de ballaste skeppen?

Jag personligen tycker att de här supermegafeta skeppen är lite löjliga, men gillar de organiska formerna bättre än de simplistiskt geometriska. Om jag hade varit mer dweebig så hade jag säkert kunant namnet på den klass av klingon-skepp som jag tycker är allra vackrast, men det ligger tyvärr(?) långt bortom min horizont.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Luke!

Jag tycker lätt att Star Wars har de coolaste skeppen. Finast är nog Home One, jag gillar mjuka, lite rundade former. Fulaste skeppen återfinns i Babylon 5. Särskilt det spindelliknande attackskeppet ifrån skuggorna. Usch. När det gäller de rent vetenskapliga aspekterna eller nördfakta så har jag noll koll.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tycker nog att Star Wars och B5 har de tuffaste skeppen.

Avskyr de flesta skeppen från Star Trek. Särskilt då det klassiska utseendet på Enterprise. Eugh.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Lätt !!!

Nå, först: Geekisar; hur många inkonsekvenser och felaktigheter hittar ni?
Eppp, nu är jag ju inte en sådan geek så man kan ase sådana saker..
Men min spontana reaktion är: Jäkar va stora de är i jämförelse med de småttingarna som finns längst upp... :gremgrin:

Vilka skepp tycker ni är ballast? Från vilken film/TV-serie kommer de ballaste skeppen?
Den hä fråga nvar ju enklare.. :gremwink:
Det balalste skeppet i rymden måste ju vara Galactic Emire Executor Class, alla gånger !! jag menar, vem skulle inte vilja vara högsta hönset på ett sådant skeppt ?? Har man fått köra ett sådan skepp så måste allt annat te sig ganska löjligt.. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Nå, först: Geekisar; hur många inkonsekvenser och felaktigheter hittar ni?
Ingen aning, men jag har en distinkt känsla av att skalan är lite sned, speciellt inom B5.

Från vilken film/TV-serie kommer de ballaste skeppen?
Lexx, utan tvekan. Fast det är klart, "We break for nobody"-skeppet i Space Balls är också OK.

Olle Linge

Snigel
Star Wars

Jag är inte säker på vad du menar med inkonsekvenser och jag tänker inte heller leta efter fel. Vad jag däremot ska göra är att säga att mon calamari-kryssarna är de coolast kryssar jag sett på film. Det ska också sägas att executor class kommer på god andraplats.

Jag är också lite nyfiken på Lexx. Jag har aldrig hört talas om det, men blir lite nyfiken på det. Vad är det vi ser på bilden?

Krille

Super Moderator
Lexx

"Jag är också lite nyfiken på Lexx. Jag har aldrig hört talas om det, men blir lite nyfiken på det. Vad är det vi ser på bilden?"

Rymdskeppet Lexx, en medveten biologisk farkost som kan sopa bort planeter, och som kontrolleras av klass 4-städaren (så sunkig man kan bli) Stanley Tweedle.

Hela serien är milt sagt skum, då besättningen i övrigt består av huvudet av en kärlekskrank robot, en sexslav som korsats med en mördarödla, och en död lönnmördare.

Olle Linge

Snigel
Minst sagt udda, ja

Rymdskeppet Lexx, en medveten biologisk farkost som kan sopa bort planeter, och som kontrolleras av klass 4-städaren (så sunkig man kan bli) Stanley Tweedle.

Hela serien är milt sagt skum, då besättningen i övrigt består av huvudet av en kärlekskrank robot, en sexslav som korsats med en mördarödla, och en död lönnmördare.
Oj, de där lät minst sagt udda. Något man kanske skulle titta på.

magoo

Hero
Vackraste skeppen återfinns i B5, läckraste skeppen i Farscape och Lexx (gillar tanken på levande skepp)

Coolast tycker jag att jättebautastålklotsar till utforskar/gruv/transportskepp är, typ Nostromo i Alien.

Troberg

Sinister eater
Re: Lexx

Rymdskeppet Lexx, en medveten biologisk farkost som kan sopa bort planeter
Med en intelligens som en slarvigt lobotomerad hamster.

som kontrolleras av klass 4-städaren (så sunkig man kan bli) Stanley Tweedle.
Med en intelligens som en slarvigt lobotomerad kanin.

Dessutom är han inte städare (det är Roger Wilco i Space Quest). Han är backup assistant vice deputy courier class 4 (eller något liknande), innan han blev degraderad till lösa kroppsdelar alltså. Dessutom är han archtraitor och skyldig till 685 miljarder människors död genom att han klantade bort ett hemligt dokument.

Skum? Det är väl det klassiska triangeldramat: robothuvud, pilsk halvödla och vandrande lik?

Jag skulle nog säga att första två säsongerna är bra (filmerna och första säsongen om man räknar som en del gör), trean (eller tvåan om man räknar som en del gör) är OK, fyran (trean om man räknar som en del gör) är i huvudsak ren sitcom (men rätt underhållande ändå).

Serien innehåller dessutom många minnesvärda bipersoner:

Giggerota, kannibal och golfspelande påve.
Prince, allmän maktfaktor, roligast som boss för ATF ("How do you know that the key is on the Lexx?" "I am the head of the ATF. If it were on earth, I would know it.").
Thodin, mycket kortlivad rebellhjälte. Dessutom borgmästare i Spin City.
Lyekka, köttätande blomma med kvinnligt utseende. Flera avsnitt går på temat "Problem uppstår för att Lyekka äter upp någon/något" eller "Problem uppstår, Lyekka äter upp det".
Feppo & Smoor, närmare kommentarer är olämpliga.
Mantrid, mannen som gjort storhetsvansinne till en konst
Poet Man, underbart sarkastisk figur

Hoppas verkligen att det blir något av snacket om en spinoffserie!

Ymir

Liten kantbaron
Mitt favoritskepp är Vorlon Transport från Babylon 5. Det har en smäcker, strömlinjeformad design samtidigt som det ter sig både mekaniskt och som en flygande växt - härlig kombo. Texturen är mycket snygg och de där skimrande 'blombladen' som fälls ut när det flyger är bara så, så såå snygga:

Utöver det måste jag vara den enda som gillar B5s Omega klass-kryssare. Med sin klumpiga, halvt roterande stålbalksform ser de hårda och tuffa ut, och att de har görkoola namn som 'Agamemnon' gör givetvis sitt till. Nu väntar jag bara på en liten, elit kryssare som heter 'Tamerlane'. Det skulle sålt en hel serie för min del :)

- Ymir, sömnig

Krille

Super Moderator
"Utöver det måste jag vara den enda som gillar B5s Omega klass-kryssare."

Nä, jag älskar dem! Hela vår gamla Babylon Project-kampanj utspelade sig på omega-jagaren (ja, de benämns som "destroyers") EAS Pallas Athena.

"Med sin klumpiga, halvt roterande stålbalksform ser de hårda och tuffa ut, och att de har görkoola namn som 'Agamemnon' gör givetvis sitt till."

Fast en del av dem har mindre coola namn som Churchill och Clarkstown. Enligt Earth Force Sourcebook så tog de antika namnen slut nånstans halvvägs genom Advanced Tactical Destroyer-programmet (det formella namnet på programmet att bygga Omega-klassen).

Saxifrage

Hero

Från det lilla jag såg av serien (jag har för mig att den gick på fredagskvällar, efter någon serie som jag följde) minns jag mest att känslan påminde om "engelsk studiofilm", med konstig ljussättning och cheesy specialeffekter. Överlag såg den ut som nån av SciFi-serierna som ibland snurrade på TV2 på eftermiddagarna. Men den kanske var bättre än vad jag insåg?

Rising

Vila i frid

I Southpark-filmen så säger uppretade biobesökare "What did ya expect? They're canadians!" när de lämnar salongen.

Jag tror att det är program som Lexx som avses. Lexx var underbart sleazeigt och bångstyrigt. Endast med god vilja kan man kalla det för S/F och tala om det i samma andetag som man nämner Star Trek och B5, det hade mycket mer gemensamt med Red Dwarf, men även det vore att stretcha sanningen.

Lexx påminde inte om något, tycker jag. Komiken kunde visserligen påminna om en ful kusin till Liftarens Guide till Galaxen, men det fanns också en plot som kändes märkligt utomjordisk som om den skulle vara hämtad från någon högtravande filosofisk S/F-serie från någon fransk tecknare, och tja... Man blev helt enkelt inte klok på Lexx, och det var det jag gillade med det. Jag förstod helt enkelt aldrig vem som skulle vara målgruppen. De flesta program är så tydligt vinklade för att vara så lättsmälta som möjligt, men Lexx var helsjukt.

Lättklädda damer, usla gags, märklig körsång från Brunnen-G (som flög omkring i en sorts trollsländor?) och märkliga, märkliga episoder... Uwww, vad konstigt Lexx var.

Överlag såg den ut som nån av SciFi-serierna som ibland snurrade på TV2 på eftermiddagarna.
Det gjorde den kanske, men vad jag vill få fram är att den inte påminde om något annat när man väl satte sig ner för att följa serien. Inget jag sett, iaf.

Saxifrage

Hero

Mitt intryck av serien är som sagt baserat på de fem minuter jag såg innan jag diskade chipsskålen och gick och la mig, så jag har ingen koll på plottar el dylikt (undrar om det var MASH som sändes före Lexx?). Jag har iaf för mig att jag neggade på serien eftersom studiobyggena såg ut som nåt som Unga Klara åstadkommit med staniol och glödlampor. Såhär i efterhand har jag ändå förstått att Lexx var rätt intressant, så jag får väl hoppas på en repris.

Fascinerande förresten hur man kan skriva flera inlägg med åsikter om en serie man egentligen inte har sett... :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
Ett annat fint skepp är ju Sulaco från Aliens.

Hittade förresten den här när jag letade efter bilder på skepp från alien-filmerna.

/Seinet Wintermute - Skall jobba nu