Nekromanti Rymdskeppens skepnader

Rickard

Urverk speldesign
Jag är kass på namn och ogillar att dra (för mig) torrt tekniskt mumbojumbo. Således gillar jag lite poetiska beskrivningar och när jag satt och funderade så kom jag på att jag kunde jämföra rätt många rymdskepp med djurskepnader.

Val: Gärna med olika pinnaler och taggar som skjuter ut jämnsmed den strömlinjeformade kroppen. Stjärten är i regel borttagen på den valkroppsformade skeppet, men ibland kan det förekomma stjärtformade motorer.
Ovanför er glider det harmoniskt förbi gigantiska, valformade fartyg.

Geting: Har ett avsmalnande mittparti som binder samman navigeringen med motorn.
Bakdelen börjar lysa på den getingformade skutan, när den förbereder sig för att göra ett hyperhopp.

Rocka: Det typiska triangelformade skeppet som finns i både stora (exempelvis Star Wars star destroyer) som små varianter. Har i regel en liten uppskjutnad där hytten (eller navigeringsrummet) finns.
Likt ett stim av rockor, dyker skeppen ner mot er.

Vad för sorts rymdskeppstyper har jag uteslutit?

/Han som funderade på detta i samband med Skymningshem, så svar som riktar in sig på det rollspelet uppskattas

G

Guest

Guest
Vad för sorts rymdskeppstyper har jag uteslutit?
De helt klotformade och de som har roterande delar för att skaffa gravitation, vilket jag nog skulle kalla för ägg och propeller/hjulångare.

Finns nog antagligen fler men jag kommer inte på dem just nu.

/Zorbeltuss som förhoppningsvis bidrar till nästa uppdatering av Atomic rocket.

Magnum_UBBT

Warrior
Haj : Långsmal och strömlinjeformad kropp anpassad för hastighet och styrförmåga. På "fenorna" sitter sensorer och ev vapensystem. Den klassiska skjärtfenan är utrustad med starka motorer monterade ovanpå varanda för ge mindre signatur framifrån. Ex fregatter, jagare och ev kryssare.

Späckhuggare: En blandning av valen och Hajen. Typiska varianter är kryssare, militära fraktskepp etc.

Slöjfisk: Vackra personliga lustskepp och nöjesåk. vackra färger och långa fenor som ger ett grasiöst utseende.

Segelfisk: Större variant av Slöjfisken. Anpassad för höga hastigheter. Segelfisken kan lätt åka ifrån en Haj om den så önskar. Kraftiga motorer men ingen offensiv föråga.

Bläckfisk: En stor mobil rymdbas. Själva huvudet rymmer allt som en valig rymdbas har och kan erbjuda. De långa armarna fungerar som dockningsplatser för skepp.

Bifogar ett dokumet med vanliga rymdskeppsklasser som eventuellt kan vara till hjälp/insperation.

G

Guest

Guest
Re: Rymdskeppens skepnader[ändring]

Haj : Långsmal och strömlinjeformad kropp anpassad för hastighet och styrförmåga. På "fenorna" sitter sensorer och ev vapensystem. Den klassiska skjärtfenan är utrustad med starka motorer monterade ovanpå varanda för ge mindre signatur framifrån. Ex fregatter, jagare och ev kryssare.
Desto långsmalare de är desto mer svårstyrda blir de om de inte har all massan i mitten iallafall, men hastighet lär den få upp rätt hög iallafall.

Slöjfisk: Vackra personliga lustskepp och nöjesåk. vackra färger och långa fenor som ger ett grasiöst utseende.
Skulle solsegelsskepp tillhöra denna kategori eller kanske segelfisk?

Tillägg: Segel och slöjfiskarna skulle antagligen inte kunna bli så snabba på grund av rymddamm heller.

Krille

Super Moderator
Spindel: passar ofta till arbetarmaskiner. "Ett myller av ben greppar tag i asteroiden och roterar den medan skeppets bakkropp hyvlar av lager för lager."

Även fientliga utomjordiska rymdskepp kan gärna ha spindeldesign. "Långa svarta ben sträcker sig ut från kroppen som styrs av en ondskefull och väntande intelligens..."

Fåglar tycker jag om. "Som en hök sveper jaktskeppet förbi och vingarna dras in mot kroppen för ett dykanfall"

Sländor är jättebra som förebilder för små privata plan. "Skeppet har lång och smal stjärt och stor cockpit med två stora glasbubblor för besättningen, och fyra virvlande vingar håller maskinen i luften"

Andra insekter är också skoj. Över huvud taget är insektsvärlden full med balla förebilder. "Kryssarens brygga höjer sig långt över er, som huvudet på en bönsyrsa, och dess kanonplattformar sträcks ut och riktas mot er..." Eller kanske: "Solseglaren sträcker ut sina skimrande vingar, som en fjäril i rymden"

LEXX är en jättestor insekt och har små insekter som persontransportfarkoster, och i Inkal-serierna så används genmodifierade maneter som krigsrymdskepp. Barg-skeppen ser också rätt så fågelliknande ut.

...och bläckfiskar borde man kunna göra nåt ball med också.

Gasten

Warrior

Desto långsmalare de är desto mer svårstyrda blir de om de inte har all massan i mitten iallafall, men hastighet lär den få upp rätt hög iallafall.
Eller, Näe? det finns väl inget luftmotstånd i rymden? Men om man bortser från det så är det nog sant :gremlaugh:

G

Guest

Guest

Eller, Näe? det finns väl inget luftmotstånd i rymden? Men om man bortser från det så är det nog sant
Nej, men det har inte med luftmotstånd att göra, det har med hur långt från centrum delar av vikten är (en roterande rörelse har en konstant acceleration och desto längre objekt som är del av rörelsen är från mitten av rörelsen desto mer acceleration behöver det för att rotera), ungefär som när en skridsko åkare gör en piruett och drar in armarna för att snurra snabbare, ioförsig skulle luftmotstånd förvärra det ännumer men iallafall.

Gasten

Warrior
Ni har alldeles glömt bort våra geometriska figurer. de kan vara allmänt tuffa, specielt på en främmande utomjordisk art som vill förinta planeter.

Kub Stor och svart sak som svävar runt i rymden och är mystisk och skräckinjagande. Poesiläsarna i Liftarens Guide till Galaxen som jag aldrig vet vad de heter.

Det pallformade skeppet i Alien 1.

En svävande sphär eller klot. Dödstjärnan.

mcwolfe

Veteran
Kub Stor och svart sak som svävar runt i rymden och är mystisk och skräckinjagande. Poesiläsarna i Liftarens Guide till Galaxen som jag aldrig vet vad de heter.
Ett annat exempel är ju Borg från Star Trek.

McWolfe

Olle Linge

Snigel
Vad kallar man det här då?

Jag är väl en av de få som tycker att Sylvana är ett otroligt grymt skepp (visserligen inte ett rymdskepp, men det spelar mindre roll). Kanske följer det lite efter principen att ta moderna eller i alla fall hyfsat moderna skepp och använda den designen till skepp med högre teknoliginivå än våra. Det syns inte så bra på bilden, men jag tycker att Sylvana verkligen liknar moderna hangarfartyg.

Andra exempel på detta kan man se i till exempel Treasure Planet, där man har hederliga segelfartyg, fast i rymden. Här är det förstås ännu mer tydligt, eftersom man inte bara lånat designen, utan faktiskt gjord skeppen till just segelfartyg i rymden.

Simon

Swashbuckler

Till viss del motverkar man detta genom att ha motorerna på fenor som sträcker sig ut från kroppens axel.

Men annars så är hajskepp nog i första hand jagare och kryssare som inte direkt manövrerar taktiskt, utan istället drar nytta av den mindre träffytan en hajform ger.