Firefly (liten spoiler)
Skeppet i fråga är ett transportskepp av klassen Firefly, från TV-serien med samma namn.
TV-serien i fråga är en av de bästa jag någonsin sett, en sorts kombination av sci-fi och western gjord av Joss Whedon (som även ligger bakom Buffy och Angel). Den handlar om ett gäng småkriminella misfits som åker runt i utmarkerna och tar på sig diverse ströjobb samtidigt som de försöker hålla sig undan från lagen - dels på grund av deras allmänna småkriminalitet, dels beroende på kaptenens avsmak för den styrande Alliansen (han slogs på motsatta sidan i inbördeskriget för sex år sedan - skeppet är namngivet efter det avgörande slaget, ungefär som att kalla det för Gettysburg), och dels beroende på att de har en doktor och hans syster ombord. Systern i fråga utsattes för diverse medicinska experiment av Alliansen innan brodern fick ut henne, så hon är lite småknäpp.
En sak jag gillar med serien är att de beter sig rätt mycket som rollpersoner skulle göra. Ett exempel: I det första sända avsnittet så har omständigheter gjort att besättningen inte kunnat slutföra sitt jobb, vilket leder till lite bråk med gangsterbossens män. Besättningen lyckas banka ner dessa, och binder dem. Kaptenen förklarar sedan för bossens primära hejduk (en stor biffig kille med en elak tatuering på ansiktet) att uppdraget misslyckades, och här, ta pengarna vi fick i förskott. På sant hejdukmanér så börjar då biffen babbla en massa om "behåll pengarna, köp dig en begravning, jag kommer att jaga dig över hela universum, bla bla bla." Kaptenens reaktion på detta är att sparka in hejduken i rymdskeppets motor och ta fram nästa hejduk, som är MYCKET mer samarbetsvillig.