Så efter att ha läst manualdiskussionen i den här tråden så såg jag första avsnittet av koreanska scifiserien Silent Sea, och så blev jag påmind om en idé jag haft ett tag men inte minns ifall jag pratat om här på forumet. Och eftersom jag inte hittar något vid en sökning så tänkte jag köra på.
(Nu när jag tänker efter vet jag inte ens om jag kommit på idén själv eller läst den nån annanstans. Påminn mig gärna!)
Så det här är huvudgrejen med idén: En ganska tjock och detaljerad "operations manual" för ett fiktivt rymdskepp eller kanske rymdstation. I manualen finns information om olika system, reservdelar, vilka värden olika mätare ska ha, hur subsystem interagerar med varandra. Det finns dessutom givetvis felsökningslistor och instruktioner för hur man installerar nya saker eller byter ut gamla.
Det här känns som en grej som redan borde finnas? För nog finns det en massa hard scifi-nördar därute som är kreativa?
Hur som helst tänker jag att den här manualen sedan används i spel. Man kan tänka sig ett oneshot: Rollpersonerna vaknar till liv med lite minnesförlust i ett trasigt skepp som driver i rymden. Nu måste de felsöka och få liv i skeppet innan syret tar slut, sedan räkna ut var de är någonstans och slutligen antingen få dit hjälp eller ta sig därifrån.
Jag tänker mig att om man applicerat tidspress så finns det flera saker som kan eller bör göras samtidigt. Varje spelare har en egen kopia av manualen, och använder SL som bollplank. "Okej, du tar och kollar varför vi inte har något syre, så kollar jag varför vi inte har nån ström. [läser] OK spelledarn, vad säger mätaren Q4?"
Tanken jag har här är ett ganska tekniskt problemlösande, ett slags rollspel som litegrann liknar The Martian men där manualen låter spelarna ha kompetens utan att behöva läsa in sig på allt. Miljön blir ett pussel som man kan lösa genom manual plus klurighet.
Vill man använda sig av det här i en större Traveller-kampanj så funkar såklart det också. Reparationer och mekande med skeppet blir plötsligt en spel-grej som spelarna faktiskt måste vara med och göra, och få känna sig lite kompetenta i. Inte bara betala kosing och tid och slå ett slag och så är det klart.
Jag tänker att man till den här manualen bör kunna ha ett gäng färdiga problem som SL kan använda sig av, av högre eller lägre komplexitet. I problembeskrivningarna står allt SL behöver veta om vad olika mätare etc säger, vad som händer när man prövar olika saker.
Jag förstår att det här verkligen inte är allas kopp te. Det saknas helt sociala aspekter och man bankar ingen i huvudet. Men jag som gillar mekanik och rymden och pussel och grejer känner att det finns ett hål här. Som jag inte hittills tror att jag sett något spel fylla.
Jag vet inte om jag är rätt person att skriva den här manualen. Men nu har jag åtminstone delat med mig av idén.
(Nu när jag tänker efter vet jag inte ens om jag kommit på idén själv eller läst den nån annanstans. Påminn mig gärna!)
Så det här är huvudgrejen med idén: En ganska tjock och detaljerad "operations manual" för ett fiktivt rymdskepp eller kanske rymdstation. I manualen finns information om olika system, reservdelar, vilka värden olika mätare ska ha, hur subsystem interagerar med varandra. Det finns dessutom givetvis felsökningslistor och instruktioner för hur man installerar nya saker eller byter ut gamla.
Det här känns som en grej som redan borde finnas? För nog finns det en massa hard scifi-nördar därute som är kreativa?
Hur som helst tänker jag att den här manualen sedan används i spel. Man kan tänka sig ett oneshot: Rollpersonerna vaknar till liv med lite minnesförlust i ett trasigt skepp som driver i rymden. Nu måste de felsöka och få liv i skeppet innan syret tar slut, sedan räkna ut var de är någonstans och slutligen antingen få dit hjälp eller ta sig därifrån.
Jag tänker mig att om man applicerat tidspress så finns det flera saker som kan eller bör göras samtidigt. Varje spelare har en egen kopia av manualen, och använder SL som bollplank. "Okej, du tar och kollar varför vi inte har något syre, så kollar jag varför vi inte har nån ström. [läser] OK spelledarn, vad säger mätaren Q4?"
Tanken jag har här är ett ganska tekniskt problemlösande, ett slags rollspel som litegrann liknar The Martian men där manualen låter spelarna ha kompetens utan att behöva läsa in sig på allt. Miljön blir ett pussel som man kan lösa genom manual plus klurighet.
Vill man använda sig av det här i en större Traveller-kampanj så funkar såklart det också. Reparationer och mekande med skeppet blir plötsligt en spel-grej som spelarna faktiskt måste vara med och göra, och få känna sig lite kompetenta i. Inte bara betala kosing och tid och slå ett slag och så är det klart.
Jag tänker att man till den här manualen bör kunna ha ett gäng färdiga problem som SL kan använda sig av, av högre eller lägre komplexitet. I problembeskrivningarna står allt SL behöver veta om vad olika mätare etc säger, vad som händer när man prövar olika saker.
Jag förstår att det här verkligen inte är allas kopp te. Det saknas helt sociala aspekter och man bankar ingen i huvudet. Men jag som gillar mekanik och rymden och pussel och grejer känner att det finns ett hål här. Som jag inte hittills tror att jag sett något spel fylla.
Jag vet inte om jag är rätt person att skriva den här manualen. Men nu har jag åtminstone delat med mig av idén.