OK, läs nu inte bara rubriken, det finns några begränsningar här.
Jag umgås med funderingar på att bygga ett rymdskräckäventyr. Skräck passar enligt mig bäst som oneshots; antingen en minikampanj på 2-3 delar eller enstaka äventyr med helt olika rollpersoner...
Nå; det jag är ute efter är den här sortens rymdskräck: Isolering, mystiska saker som händer, osäkerhet, gärna ganska hård sf teknologimässigt, utsatthet. Alltså, smygande, obehaglig skräck i den extremt isolerade och utsatta miljö t.ex en rymdstation eller liknande innebär. Inte splatter eller rymdzombies, eller gubben-i-lådanskräck.
Hur skulle ni spelleda det här? Vilket system? Förberedelser?
Jag funderar på om jag skulle köra antingen retro (70-talsrymdprogram, kallt krig, mystiska saker kring autentisk 70-tyalsteknologi), retrofuturism (2001 eller så) eller helt enkelt nutid. Skulle man köra Coriolis eller Eclipse Phase, som var mina första funderingar, så tror jag man missar mycket av igenkänning och kontrast mot obehaget. Regelmässigt vetefarao; något ganska gråtråkigt BRP-derivat förenklat till dess yttersta spets eller möjligen friform.
Mystik, spoiler mina spelare:
Jag umgås med funderingar på att bygga ett rymdskräckäventyr. Skräck passar enligt mig bäst som oneshots; antingen en minikampanj på 2-3 delar eller enstaka äventyr med helt olika rollpersoner...
Nå; det jag är ute efter är den här sortens rymdskräck: Isolering, mystiska saker som händer, osäkerhet, gärna ganska hård sf teknologimässigt, utsatthet. Alltså, smygande, obehaglig skräck i den extremt isolerade och utsatta miljö t.ex en rymdstation eller liknande innebär. Inte splatter eller rymdzombies, eller gubben-i-lådanskräck.
Hur skulle ni spelleda det här? Vilket system? Förberedelser?
Jag funderar på om jag skulle köra antingen retro (70-talsrymdprogram, kallt krig, mystiska saker kring autentisk 70-tyalsteknologi), retrofuturism (2001 eller så) eller helt enkelt nutid. Skulle man köra Coriolis eller Eclipse Phase, som var mina första funderingar, så tror jag man missar mycket av igenkänning och kontrast mot obehaget. Regelmässigt vetefarao; något ganska gråtråkigt BRP-derivat förenklat till dess yttersta spets eller möjligen friform.
Mystik, spoiler mina spelare:
Jag skulle nog undvika att ha "Monster". Snarare mystiska ruiner och oförklarliga händelser. Datorer som blir vansinniga. Saker som skadas utan att någon varit i närheten. Antagligen är det väl äjliens som ligger bakom, men isåfall utdöda äjliens eller obegripliga, snarare än dregglande slemmonster eller folk i gummidräkt.