förresten, för de som tror att jag börjar i fel ände så har jag faktiskt mycket väl en åsikt om vad jag vill att systemet ska göra - jag släpar inte bara in vad för slags bråte som helst och hoppas att det funkar ihop.
Jag vill att karaktärsskaparsystemet ska kunna kännas lite som en del av spelet, som ett ordentligt moment i sig, och att karaktärerna som skapas ska kännas fast rotade i spelvärldens mylla - med historia, kontakter och så vidare.
Jag vill att konfliktsystemet primärt ska hålla sig till strid, för det är det enda jag inte gillar att rollspela ut som friform. Inga sociala konfliktregler här inte. Möjligen kan jag tänka mig färdigheten Övertala eller liknande.
Jag vill att skeppsbyggarsystemet ska skapa samma känslor som när man bygger sin mech i Battletech, lite legobyggaranda kombinerat med att vilja bygga ett så bra skepp som möjligt med de delar som finns. Jag vill att skeppen ska vara personliga, minst lika detaljerade som rollpersoner, ändå hyfsat trovärdiga, och definitivt vara både en plats där man befinner sig för att äventyra och något som ger en en anledning att äventyra (pengar till uppehåll, reparationer, ny fräsig utrustning).
Jag vill att skepsstridssystemet ska ge en känsla av strid mellan ubåtar. Mer sensorer och smygande än peow-peow-lasrar. Farligt vacuum vill jag ha, som det inte låter eller brinner i.
Jag vill inte ha ett dramafokuserat spel, för jag gillar att sätta fokus på saker som händer runtomkring, stora händelser i galaxen, mystiska ruiner, såna grejer.
Jag vill inte ha samberättande, eftersom jag helt enkelt tycker att karaktärsimmersion är mycket mer passande för genren (som f.ö är lite åt traveller/firefly/coriolis/night's dawn/earth and beyond/Star Trek Enterprise- hållet, inte så mycket Kapten Kirk eller Star Wars).
Jag vill att karaktärsskaparsystemet ska kunna kännas lite som en del av spelet, som ett ordentligt moment i sig, och att karaktärerna som skapas ska kännas fast rotade i spelvärldens mylla - med historia, kontakter och så vidare.
Jag vill att konfliktsystemet primärt ska hålla sig till strid, för det är det enda jag inte gillar att rollspela ut som friform. Inga sociala konfliktregler här inte. Möjligen kan jag tänka mig färdigheten Övertala eller liknande.
Jag vill att skeppsbyggarsystemet ska skapa samma känslor som när man bygger sin mech i Battletech, lite legobyggaranda kombinerat med att vilja bygga ett så bra skepp som möjligt med de delar som finns. Jag vill att skeppen ska vara personliga, minst lika detaljerade som rollpersoner, ändå hyfsat trovärdiga, och definitivt vara både en plats där man befinner sig för att äventyra och något som ger en en anledning att äventyra (pengar till uppehåll, reparationer, ny fräsig utrustning).
Jag vill att skepsstridssystemet ska ge en känsla av strid mellan ubåtar. Mer sensorer och smygande än peow-peow-lasrar. Farligt vacuum vill jag ha, som det inte låter eller brinner i.
Jag vill inte ha ett dramafokuserat spel, för jag gillar att sätta fokus på saker som händer runtomkring, stora händelser i galaxen, mystiska ruiner, såna grejer.
Jag vill inte ha samberättande, eftersom jag helt enkelt tycker att karaktärsimmersion är mycket mer passande för genren (som f.ö är lite åt traveller/firefly/coriolis/night's dawn/earth and beyond/Star Trek Enterprise- hållet, inte så mycket Kapten Kirk eller Star Wars).