Nekromanti Ryttarbarbariskt fältslagstrubbel

Hjalle

Swashbuckler
Jag ska inte berätta hur det här problemet kan komma att bli aktuellt, men man får ju sina inspirationskickar här och var.

Jag är i trubbel.
Trubblet består i följande:
Raunlänningar kan inte ordentligt simuleras av Krigsherrens fältslagsregler.

Om vi bortser från de idiotiska delarna av boken, så som till exempel raunernas löjliga truppvärden (vafan, de har ju inte ens bågskyttar), och koncentrerar oss på ett potentiellt bra parti - fältslagsreglerna.
(Eller ja, först kan vi raskt redigera Ss till 14 (minst), OV till att ha tillägget {17} och Rörlighet till 30. Jag har inte kikat tillräckligt på de andra värdena)

Saker som inte funkar, då:
<ul type="square">
[*]En av mongolernas främsta taktiker var att låtsas fly, för att ordna ett förföljelse bland fienderna. Denna förföljelse gjorde fienderna oordnade, vilket gjorde dem till ett lättare byte för mongolerna, därtill är det en god moralkrossare när ryttarhorden man trodde att man drivit på flykten återvänder. Raunerna gör samma sak. Men funkar det enligt Krigsherren?
[*]Raunlänningarna borde med sin goda rörlighet kunna göra anstormningar mot fiender, för att sedan dra sig tillbaka - utan att ha en enhet som täcker upp den tillfälliga reträtten - hur löser man det?
[*]Ovanstående problem är besläktat med detta. Det borde helt enkelt vara jävligt svårt att anfalla raunerna, eftersom de är extremt rörliga ryttare, som inte går att få grepp om, och som helt enkelt är för långt bort. Hur löser man det lilla faktumet att den tappra lilla kraggstyrkan, på stäppen, inte kan komma i direkt närstrid med just någon beriden raunländsk enhet? Eller för den delen, drunokisk milis?
[*]Raunlänningarna, med god numerär i kombination med mycket god rörlighet, kunna flankera och omringa fienden även utan att ha blivit tillgivna ordern Anfall <enhet> i föregående stridsmoment. De borde kunna rida väldigt snabbt på nära håll i en omringande-/flankerande-liknande manöver och avlossa dödliga hornbågspilar. Därför borde de också få använda sitt offensivvärde med båge efter att ha inringat fienden. Men det tycks som om någon tycker att det inte går.
[/list]

Vad gäller övriga moment är jag ganska nöjd. Notera 'ganska'.

-Hjalle, oj, oj, oj, vad länge sen det var jag ställde regelfrågor här. (-:

Regmolar

Swashbuckler
Då jag inte själv äger krigsherren har jag lite svårt att att kommentera de regeltekniska sakerna, men jag kände igen ett problem som du har.

Ovanstående problem är besläktat med detta. Det borde helt enkelt vara jävligt svårt att anfalla raunerna, eftersom de är extremt rörliga ryttare, som inte går att få grepp om, och som helt enkelt är för långt bort. Hur löser man det lilla faktumet att den tappra lilla kraggstyrkan, på stäppen, inte kan komma i direkt närstrid med just någon beriden raunländsk enhet? Eller för den delen, drunokisk milis?
Enligt min erfarenhet, som i och för sig härstammar från Total War, men ändock, så är såväl kraggerna som drunokerna ganska körda. De möter en taktiskt överlägsen styrka på en terräng som gör det omöjligt för dem att försvara sig. Mitt förslag i sammanhanget heter "taktiskt reträtt".

Mig veterligen finns det bara tre sätt att handskas med snabba ryttare med pilbågar...

Egna, snabbare ryttare: dock lite svårt med tanke på att raunerna lär vara min första gissning om någon frågar efter Mundanas snabbare (häst)ryttare, förutom att de lär vara rätt hårda i närstrid också... men man kan ju försöka. Har man fler ryttare än de kan man dessutom försöka inringa dem, vilket i någon mån kan uppväga större snabbhet, men det är nog svårt att utföra.

Fler pilbågar: de skjuter på dig, du skjuter tillbaka. Stora sköldar eller andra skydd kan ge ganska stor överlägsenhet i en skytteduell och därmed uppväga hornbågens överlägsenhet, speciellt som det är svårt för rauniska ryttare att utnyttja den taktiken. Att vara posterad på en kulle är också praktiskt i det här fallet.

Välja slagfält: kraggerna kommer dö ganska omgående ute på ett fält, men utrusande från gömställen i bergsterräng på oförberedda rauner kan de nog utverka en hel del skada, speciellt som det kan vara svårt att framföra stäppfödda hästar i bergen utan vana av detta. Drunokerna dör ungefär lika snabbt på stäppen (även om de kanske kan bita ifrån sig lite med pilbågar eller armborst), men anfallande ur bakhåll i tät skog kan de förmodligen göra stor skada på en raunisk styrka, och förmodligen skada förföljare avsevärt.

Kort sagt: på stäppen härskar raunerna mot allt utom befästa fiender med egna bågar, men börjar vi röra oss söderut i Mundana har inte kavalleriet samma terrängfördel längre (inte för att det inte går att kompensera för det, men ändå).

Och nej, Krigsherren har lite simuleringsproblem här och där (magi...), så lycka till med att få i ordning raunerna (du lägger upp dina lösningar på formumet sedan, va? :gremwink:)

Big Marco

Läskig
Jag kan bara bistå med dina funderingar då vi spelar en raun-kampanj fn. Krigsherren skapar rätt intressanta och spännande slag, men rauner (och liknande) simuleras inte alls.

ripperdoc

Myrmidon
Jag håller helt med. Vi har som Marco berättat brottats med precis samma problem. Kärnan i problemet som jag ser det är främst att attributet Rörlighet inte är tillräckligt använt. Helst bör ett slag på rörlighet på något sätt avgöra om eller hur bra två enheter kan gå i strid med varandra. Om kraggbarbarer med låg rörlighet ger sig på rauner med hög bör det vara väldigt stor chans att raunerna utmanövrerar kragg (vilket ex. kan resultera i att de aldrig går i närkamp eller att raunerna kan flankera kragg). Faktum är - fotsoldater kan nog inte ens få fatt i rauner, inte i en enhet mot enhet (när flera fotsoldatsenheter är ute kan de kanske fånga in raunerna).

Kanske man kan slå ett aktivt slag mot RÖR mellan två enheter innan närstridsfasen - den med högst effekt får alltid välja att undvika närstriden den fasen, ex. Eller så påverkar RÖR direkt antalet som faller i stridigheterna - så att enheter med hög RÖR förlorar mycket mindre mot långsamma trupper.

Man kan nog också behöva addera någon taktisk reträtt-order som redan påpekats.

nordan

Swordsman
Raunlänningarna borde med sin goda rörlighet kunna göra anstormningar mot fiender, för att sedan dra sig tillbaka - utan att ha en enhet som täcker upp den tillfälliga reträtten - hur löser man det?
Man kanske skulle kunna låta enheten ha en specialregel som gör att den kan täcka sin egen reträtt? Jag har inte KH här så jag kanske bara svamlar.