Ryuutama

Nässe

Myrmidon
Idag fick jag rollspelet Ryuutama på posten. Men det är alltid roligt att höra folks intryck av det. Någon som spelat, eller som tycker och tänker något särskilt? Jag är nyfiken på scenariostruktur och kampanjstruktur, främst. Tror inte detta blir ett spel jag spelar—men man vet aldrig. Också spännande att SL har en egen karaktär.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hade aldrig hört talas om spelet, men det låter intressant. Jag vill också höra mer om det.

Nässe

Myrmidon
Gurgeh;n348307 said:
Jag hade aldrig hört talas om spelet, men det låter intressant. Jag vill också höra mer om det.
Vad jag förstått är det stort i Japan—i alla fall stod det så på sfbokhandelns hemsida

”The game was produced as a flagship project in Japan to easily get people into playing and GMing RPGs; to that end there's a lot of advice for brand new GMs, including scenario creation. There are lots of sheets and templates to help brand new or novice GMs develop great Ryuutama-worthy scenarios.
The game has been out in Japan for years, and is widely loved by the people who play it. Even today long campaigns and short stories are being played in homes and cafes around the country. It has finally arrived in English to a new audience, and remade in full color by layout artist and game designer Daniel Solis!”

Det verkar ju vara riktigt feel-good, mys-pys. Men också skitcoolt med att man skapar värld och setting tillsammans, stad för stad, och fokus är på resor snarare än att vara på platser, vilket i sig är nästan unikt för ett rollspel. Känns som mycket nytt, eller annorlunda i alla fall.

Christoffer

It's all pig.
Spännande! Står på inköpslistan just för att spana in det mer än att eventuellt spela det.

Nässe

Myrmidon
Än så länge är jag inte jätteimponerad av vad jag läst, tyvärr. Väldigt linjära berättelser där man scen för scen förbereder vad som ska hända.