Nekromanti [SÅSA] Raser

anth

Vetefan
Eftersom jag startade en tråd om klasser kan jag lika gärna göra detsamma med raser.

Vilka raser vill ni ska vara spelbara i OSR?
Grunden (från ADnD) är: dwarf, elf, gnome, halfling, half-elf, half-orc, human.

Ska det finnas underraser?
Bara för dvärgar finns bl.a. hill dwarf, mountain dwarf, deep dwarf, duergar, gully dwarf (listan är alltså inte ens komplett).

Ska man kunna spela några av de humanoida raserna?
Som orc, kobold, goblin, hobgoblin, bugbear, gnoll, lizard man, centaur, satyr,...

Ska man kunna spela kampanjspecifika raser?
Som thri-kreen, changeling, war-forged.

Ska man kunna spela nya raser?
Som tiefling, dragonborn.

Vilka raser ska man inte kunna spela?

God45

#PrayersForBahakan
Inga centaurer tycker jag. För vet du vad en centaurs värsta fiende är? En stege :gremwink:

dwarf, elf, gnome, halfling, half-elf, half-orc, human
Dumpa gnomen men de övriga är klassiker :gremsmile:

Jag vill ha alverna uppdelade i hög, skogs och svart versioner men annars skippa dem. De är bara onödiga.

Ska man kunna spela några av de humanoida raserna?
Som orc, kobold, goblin, hobgoblin, bugbear, gnoll, lizard man, centaur, satyr,...
Eh... Jag vill ha dem spelbara men inte standard. En Lizardman pc är cool men inte om det är för många.

Ja. Alla de raserna rockar! :gremlaugh:

Jag gillar lite anime i mitt spel så japp :gremsmile:

Fienden

Hero
"The Big Book Of Races" borde vara någonting. Bara en stor bok med typ 50+ kompletta, spelbara raser.

Så, ja, ta med allting. Glöm inte Aasimar, Kenku, Raptoran och andra lite bortglömda raser.

God45

#PrayersForBahakan
Kraetyz said:
"The Big Book Of Races" borde vara någonting. Bara en stor bok med typ 50+ kompletta, spelbara raser.

Så, ja, ta med allting. Glöm inte Aasimar, Kenku, Raptoran och andra lite bortglömda raser.
Det hade rockat faktiskt :gremsmile:

anth

Vetefan
Kraetyz said:

Det finns väl redan? :gremsmile:
- ADnD2 The Complete Book of Humanoids
- DnD3 Savage Species
- PF Advanced Race Guide
Förutom monsterböckerna är det i alla fall de tre som jag kommer att använda när jag gör raserna. :gremsmile:

Fienden

Hero
Argh! said:
Det finns väl redan? :gremsmile:
- ADnD2 The Complete Book of Humanoids
- DnD3 Savage Species
- PF Advanced Race Guide
Förutom monsterböckerna är det i alla fall de tre som jag kommer att använda när jag gör raserna. :gremsmile:
Kan inte svarar för ADND och PF, men Savage Species är ju bara för FAKTISKA monster. Jag menar en bok som har allt från Aasimar till Ödlefolk, utan att diskriminera mot att rasen är för monstrig, för svag, för stark, för svårspelad eller liknande. När jag presenterar raser för folk i D&D 3.5 måste jag använda typ 6 olika böcker. Tänk så mycket goare om allt det (och mer!) skulle finnas i en enda bok.

wallahad

Swordsman
Det skulle vara kul med fler "grund raser".
Säg 5 savage?

Kobbold.
Orc.
Goblin.
Samt 2 till för att balanserad de civiliserade raserna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Phraint—amoral, logical grasshopper/mantis humanoids who were noted for their acrobatic, leaping attacks where they would throw a javelin at the apogee of their jump, flip over their opponent, and strike from behind with a two handed sword.

Deodanth—loosely based on Jack Vance's Deodands, these were interstellar refugee, matriarchal, vampiric catlike elves.

Kobbit—half kobold, half hobbit. They were good with slings, and somehow figured out a way to poison sling bullets.

Throon—four armed giant, loosely based on four armed Green Martians from Edgar Rice Burroughs's John Carter novels. They were fierce warriors and expert jugglers

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Argh! said:
Vilka raser vill ni ska vara spelbara i OSR?
De som spelledaren tycker passar i sin kampanj, eller vilka som helst. Finns inget bättre än om en samuraj, en varbjörn och en wookie äventyrar i grottor tillsammans liksom.

chrull

Stockholm Kartell
Argh!}Vilka raser vill ni ska vara spelbara i OSR?[/quote said:
Alla.

Grunden (från ADnD) är: dwarf, elf, gnome, halfling, half-elf, half-orc, human.
Utöka grunden till att innehålla "onda" raser också, några förslag: Orc, Kobold, Goblin, Half-Ogre, Drow, Hobgoblins, Gnoll, Bugbear
Och några djurfolk: Ratfolk, Catfolk, Kenkuu

Bara för dvärgar finns bl.a. hill dwarf, mountain dwarf, deep dwarf, duergar, gully dwarf (listan är alltså inte ens komplett).
Jag gillar Pathfinders "Alternative Racial traits". Ha med skogsalverna som en möjlighet där, du spelar fortfarande Alv, men du kan välja alternativa ras-förmågor som gör dig till en skogsalv om du vill.

Ja.

chrull

Stockholm Kartell
Doh, jag glömde ju såklart de viktigaste raserna:

Bariaur
Bladeling
Chaond
Genasi
Githyanki
Githzerai
Modron Outcast
Zenythri

anth

Vetefan
弾幕 said:
anth said:
Jag gillar Pathfinders "Alternative Racial traits". Ha med skogsalverna som en möjlighet där, du spelar fortfarande Alv, men du kan välja alternativa ras-förmågor som gör dig till en skogsalv om du vill.
Jag tycker egentligen inte om underraser alls.
För finns det hos andra raser borde det finnas hos människan också.

Jag tycker om lösningen i Conan RPG där det egentligen inte är olika mänskliga raser, utan mer kulturella skillnader.

Jag funderar på att utöka "Secondary skills" som finns i ADnD och införa någon form av cultural backround-package.

Å andra sidan ska det kännas som OSR. Och OSR ska vara lätt...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I Mörka Hål består gruppen just nu av:

En enhörningsprinsprinsessa med enhörningstiara och petpinne, som följer Cleric-reglerna rakt av.
En ekorrman med väldigt fluffiga öron, som följer Thief-reglerna rakt av.

Det går att handvifta rätt mycket som färg och sedan stansa ner det mekaniska i grundklasserna.

anth

Vetefan
wilper said:

En enhörningsprinsprinsessa med enhörningstiara och petpinne, som följer Cleric-reglerna rakt av.

Det går att handvifta rätt mycket som färg och sedan stansa ner det mekaniska i grundklasserna.
Jag håller med - det ska vara lätt att hitta på nya saker.
I vår grupp har vi t.ex. med en ank-illusionist - försök hitta den i någon regelbok.
Sedan har vi med en drow-elf, den var lite krångligare, men det fungerade med.

Jag vill nog att man ska kunna spela vad som helst - och att det ska vara lätt att göra det.

God45

#PrayersForBahakan
Argh! said:
wilper said:

Jag håller med - det ska vara lätt att hitta på nya saker.
I vår grupp har vi t.ex. med en ank-illusionist - försök hitta den i någon regelbok.
Sedan har vi med en drow-elf, den var lite krångligare, men det fungerade med.

Jag vill nog att man ska kunna spela vad som helst - och att det ska vara lätt att göra det.
Man kan egentligen hålla det till "Vad vill du spela?" och sedan hittar man på passande saker på plats :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tidigare hade gruppen en trollkarl.

Vi lånade minis ur Wrath of Ashardalon, spelaren tog trollkarlen ur lådan och sa att han ville spela honom.

Så han spelade en ödlemanstrollkarl och följde trollkarlsreglerna. Och jag gjorde en ruling att han kunde använda sina huggtänder för att göra 1t6 dunk i närstrid. Klart.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper said:
Tidigare hade gruppen en trollkarl.

Vi lånade minis ur Wrath of Ashardalon, spelaren tog trollkarlen ur lådan och sa att han ville spela honom.

Så han spelade en ödlemanstrollkarl och följde trollkarlsreglerna. Och jag gjorde en ruling att han kunde använda sina huggtänder för att göra 1t6 dunk i närstrid. Klart.
:heart:

slanfan

Hero
Kanske ett system där man kvantifierar (jag vet inte hur man använder ord) vad bonusar och avdrag är värda relativt sett och sedan ger varje spelare några poäng att skapa sin ras för.
Då får man en ganska starwarsliknande miljö.

anth

Vetefan
slanf*n said:
Kanske ett system där man kvantifierar (jag vet inte hur man använder ord) vad bonusar och avdrag är värda relativt sett och sedan ger varje spelare några poäng att skapa sin ras för.
Då får man en ganska starwarsliknande miljö.
Kanske om man gör det väldigt enkelt.
Annars börjar det likna ett point-buy system och sånt hör inte hemma i OSR.