Nekromanti [SÅSA] Raser

slanfan

Hero
Argh! said:
sånt hör inte hemma i OSR.
Varning, ganska irriterat svar. Ingen borde läsa.
Ok, då vet jag.

1. Angående pointbuy, så är ju det redan normen i de OSG/R där ras inte är din klass. Dvs. Du får välja 1 ras (varje ras "kostar" alla dina "välja ras"-poäng.)
MER irriterat nedan. Läs inte!
2. Det finns tusen OSR/G-spel. Om du inte vill göra något annorlunda frågar jag mig vad motivet bakom att göra ett spel är?

Faktiskt svar: du har en poäng :gremwink: och jag ser fram mot SÅSA.

anth

Vetefan
slanf*n said:
Argh! said:
sånt hör inte hemma i OSR.
Varning, ganska irriterat svar. Ingen borde läsa.
Ok, då vet jag.

1. Angående pointbuy, så är ju det redan normen i de OSG/R där ras inte är din klass. Dvs. Du får välja 1 ras (varje ras "kostar" alla dina "välja ras"-poäng.)
</div>
MER irriterat nedan. Läs inte!
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
2. Det finns tusen OSR/G-spel. Om du inte vill göra något annorlunda frågar jag mig vad motivet bakom att göra ett spel är?

Faktiskt svar: du har en poäng :gremwink: och jag ser fram mot SÅSA.
</div></div>
Innan vi bråkar mer: det jag menar med point buy är spel som GURPS och Savage World.
Att välja saker från en lista med ett dussin saker kvalificerar inte riktigt som point puy enligt mig. :gremsmile:

Det är inte så att jag inte vågar experimentera, utan det har att göra med definitionen av OSR.
Jag har mycket svårt att se hur ett spel med point buy någonsin skulle kallas för OSR. :gremsmile:

Fienden

Hero
Jag gillar kreativa raser, men för ett system som det här så tycker jag det är viktigt att raserna är definierade och att de GÖR något. Därmed är jag, i just detta fall, opponent till "låt säga du är en enhörning".

Angående kulturell bakgrund: Gör det! Eon gör det, och gör det ganska bra (om du äger alla 20+ böcker...) med sina typ 15 olika människo-typer. Då behöver man inte nödvändigtvis subraser.

Typ, varje ras har vissa kulturella bakgrunder man kan välja till dem (inte alla till alla, du har ju en värld att tänka på och vi kan ju inte tillåta kobolder att vara adelsmän i storstad!) och dessa ger bonusar.

Typ: Mountain Dwarf, Forest Dwarf, Noble Dwarf, Savage Dwarf
Forest Elf, Mountain Elf, Noble Elf, Flying Islands Elf

Så, två raser kan dela flera av sina bakgrundsgrejer, men inte allt. Dvärgar kan komma från en vilde-kultur (I don't fuckin' know) och alver kan komma från flygande öar (vilket är coolt).

Murderhobo

Veteran
Vi har lagt till några extra folkslag i Svärd & Svartkonst nu, närmare bestämt:
Robot - immun mot gifter och behöver inte andas, dricker lampolja istället för att äta, och har ett skyddande plåthölje och värmesyn.
Rese - stor och stark, slåss med tvåhandsvapen i en hand, kan använda fiender som kastvapen, har svårt att hitta rustningar som passar.
Insektoid - fyra armar (dvs. kan exempelvis slåss med två vapen och samtidigt få bonus på Försvar från två sköldar) och har värmesyn.
Mutant - Besudlad av Kaos, har ett antal mutationer som kan vara bra eller dåliga.

Sodivra

Champion
Murderhobo said:
Robot - immun mot gifter och behöver inte andas, dricker lampolja istället för att äta, och har ett skyddande plåthölje och värmesyn.
BRILLIANT

Murderhobo said:
Insektoid - fyra armar (dvs. kan exempelvis slåss med två vapen och samtidigt få bonus på Försvar från två sköldar) och har värmesyn.
BRILLANT!!!