Nekromanti Säg bu eller bä om denna pitch för en spelvärld

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den är ju väldigt intetsägande. Det berättar lite om det politiska läget, men det säger ju knappt ett dugg om vad som faktiskt finns i spelvärlden. Just nu känns det som att pitchen skulle kunna funka för alltifrån Star trek, till Star wars, till Firefly, till HeMan eftersom den egentligen bara målar upp siluetten av en värld. Men den säger ju nästan inget om vad jag egentligen kommer att spela.

Finns det rymdvarelser? På vilken nivå ligger teknologin? Finns det svenskt kaffe på hotellen?

(Observera att detta inte är frågor jag vill ha svar på i tråden, det är sånt som jag vill få ut av en pitch).

Cissi

Up to no good.
Jag tänkte komma med lite feedback också och inte bara larv. :)

Jag gillar texten och håller med Robert om att det är i det sista stycket det börjar hända saker som bäddar för äventyrsuppslag. Men att det är så vanilla gör mig sugen på att få spela mer. När det kommer till SciFi är jag personligen mer intresserad av utforskandet, byggandet och kontaktknytandet än episka rymdstrider med fräsiga skepp.
Texten tycker jag hintar om att det finns storhet att vinna för den som vågar jobba hårt. Jag vill läsa mer!

2097

deleta mitt konto tack
Cissi;n233090 said:
Men att det är så vanilla gör mig sugen på att få spela mer. När det kommer till SciFi är jag personligen mer intresserad av utforskandet, byggandet och kontaktknytandet än episka rymdstrider med fräsiga skepp.
Texten tycker jag hintar om att det finns storhet att vinna för den som vågar jobba hårt. Jag vill läsa mer!
Håller med om dom här tre meningarna fullt ut. Bra jobbat Luddwig.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker också att den skulle vara förtjänt av lite insprängda detaljer som ger lite smak. Typ "På Corulus IV sitter hemliga Galdrianer i slutna sällskap och utför förbjuden forskning på de uråldriga artefakterna man hittat, i Floxxboxx sliter desperata handelshus med att upprätta säkra handelsvägar genom de oroliga Firuliska områdena för att säkra importen av värdefulla krysantemumkristaller, och i det intergalaktiska rådet tillträder den nyinvalda Haludrina G'bok och söker efter en metod för att ena de tills nyligen krigande fraktionerna och hindra stridigheterna från att blossa upp igen."

luddwig

Lawful evil
Genesis;n233100 said:
Jag tycker också att den skulle vara förtjänt av lite insprängda detaljer som ger lite smak.
Jag tänker fixa maränger, banan, chokladsås och vispgrädde till vaniljglassen. Hoppas det blir till belåtenhet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n233144 said:
Jag tänker fixa maränger, banan, chokladsås och vispgrädde till vaniljglassen. Hoppas det blir till belåtenhet.
Så länge den inte blir för stor bara ;)

En pitch på två A4.a är inte så mycket pitch som det är ett världskapitel...

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n233160 said:
Så länge den inte blir för stor bara ;)

En pitch på två A4.a är inte så mycket pitch som det är ett världskapitel...
Efterfrågan på detaljer och tydlighet gör att det blir mer text och alltså snarare ett världskapitel än en pitch. Dock lär det bli ett kort kapitel. Målet är att det ska vara lätt att ta in, inspirerande för spel men samtidigt med mycket utrymme kvar för SL:s egen kreativitet.

Cissi

Up to no good.
En tanke, några pyttesmå detaljer som skulle tillföra mycket fluff utan att öka på texten nämnvärt:
* Att namnge kriget som rasat så det verkar förankrat i världen.
* Att placera ruinerna från högkulturerna i någon form av tidsperiod "...lämningar av kulturer som föll under tredje dynastin..."
* Att namnge den kända världen - I det här fallet Galaxen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n233172 said:
Efterfrågan på detaljer och tydlighet gör att det blir mer text och alltså snarare ett världskapitel än en pitch.
Tsk tsk tsk... att lägga till är den lates utväg; den strävsamme gör om! (ålderdomligt manusrimmarordspråk)

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n233202 said:
Tsk tsk tsk... att lägga till är den lates utväg; den strävsamme gör om! (ålderdomligt manusrimmarordspråk)
Jag lär skriva om det befintliga samtidigt som jag lägger till nytt. Annars riskerar både ordval och struktur att bli minst lika märkliga som i gamla ordspråk.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rymdhamster;n233202 said:
Är det därför vi inte har ditt Mutant-spel ännu? ;)

luddwig

Lawful evil
Robert Jonsson;n233257 said:
Är det därför vi inte har ditt Mutant-spel ännu? ;)
Det kanske bromsas av besvärliga korrekturläsare. :wink:

luddwig

Lawful evil
Stort tack för alla synpunkter så här långt. Jag har roat mig med att skriva om det som nu får kallas en introduktion till spelvärlden. Resultatet kommer här:

"Det tredje kolonialkrig, som under lång tid rasat i den kända delen av galaxen, verkar lida mot sitt slut. Medan vissa grupperingar så som robotrebellerna på Xior ännu strider och legosoldater fortfarande har lätt att hitta anställning är det framförallt tålmodiga diplomater som formar samtiden. Nya gränser dras, nya riken etableras och gamla går under.

Ur askan av människornas federation tar tre riken form: Storkonglomeratet, Den fria republiken samt kejsardömet Akuar. I andra fall är förändringarna inte fullt så omfattande. Chekotzka imperiet naggas i kanten sedan ödlefolkets klumpiga kryssare utmanövrerats av insektoiderna odus jagare, märkliga kombinationer av maskin och organism. Även de bevingade khilinns samvälde krymper då de pälsklädda små sagibi liksom de amfibiska terreq bryter sig loss. Samtidigt förhandlar ett antal solsystem med Höga rådet om att få ansluta sig till den självstyrande frizonen.

I denna tid av förändring kan de som bedriver handel, stora organisationen lika väl som driftiga frilansfraktare, göra god förtjänst på att föra varor mellan solsystemen. Vid rymdhamnar och tankstationer längs farlederna florerar dock rykten om försvunna skepp, måhända offer för pirater eller revor i den dimensionella strukturen.

För den som vill lämna krigets spår bakom sig finns expansionszonen. Här letar sig upptäckare och kolonisatörer allt längre in bland outforskade solsystem. Ruiner från en sedan århundraden fallen högkultur vittnar dock om att området inte alltid varit obefolkat. De skrifter som tolkas berättar om Morak – ättlingarna – och de artefakter som hittas väcker stort intresse hos både forskare, magiker och prästerskap."

Bu eller bä?

Cissi

Up to no good.
Bra!

Var bara uppmärksam på särskrivningar och inledande versaler i egennamn (tänker närmast på raserna du beskriver). :)

.113

Swashbuckler
"insektoiderna odus jagare" - insektoidernaS?

" kan de som bedriver handel, stora organisationen" - organisatoreR gissar jag?

Om det nu var viktigt :p I övrigt tycker jag det verkar bra, känns som att det finns mycket att göra :)

luddwig

Lawful evil
.113;n233275 said:
"insektoiderna odus jagare" - insektoidernaS?

" kan de som bedriver handel, stora organisationen" - organisatoreR gissar jag?

Om det nu var viktigt :p I övrigt tycker jag det verkar bra, känns som att det finns mycket att göra :)
Insektoiderna är rätt, artens namn är odu.

Organisationen är fel, det ska precis som du påpekar vara organisationer. Bra fångat!

Och ja, det är meningen att det ska finnas en del att välja på. :)

Paal

Imaginär fantast
Bä!
Det låter spännande.
Uppradningen av de olika varelserna blir dock lite... uppradande? Personligen hade jag gärna sett texten kryddad med lite mustigare och pulpigare beskrivningar men det är nog en ren smakfråga.

Jag vill ha mer.

luddwig

Lawful evil
Paal;n233342 said:
Bä!
Det låter spännande.
Uppradningen av de olika varelserna blir dock lite... uppradande? Personligen hade jag gärna sett texten kryddad med lite mustigare och pulpigare beskrivningar men det är nog en ren smakfråga.

Jag vill ha mer.
Kul att du gillar det! Jag håller med om varelserna. Ska testa att dela upp det i två stycken och väva in lite mer äventyrsmöjligheter. Jag tycker också att presentationen behöver innehålla mer om magi och tro så jag ska försöka skriva till något där. Att få det hela lite mustigare/pulpigare finns även med på min lista men idéerna måste få mogna först.