Nekromanti Sälj mig Angel

Nightowl

Champion
OK. För att sno ett koncept från www.rpg.net: Förklara för mig varför jag ska köpa Angel och inte Buffy som rollspel. (Folk som tycker att bägge spelen suger och att jag ska köpa Hunter eller Call of Clutt hänvisas till att bygga egna trådar).

Erik, kortfattad

cogitare

Swashbuckler
Angel vs. Buffy

Har inte läst spelen men om de är gjorda efter TV-serierna tycker jag definitivt att du skall köpa Angel istället för Buffy. Angel har (i tidigare avsnitt i varje fall) en lite mörkar ton som tilltalar mig mer än Buffys lite mer glättiga utformning.

C.

Du har jättefel och måste se på "Hush" tills du...

...ändrar dig. Eller "Villains". Eller "Once more with feeling". Eller "Two to go". Eller "Selfless"... :gremlaugh:

Jag börjar visst bli lite tjatig, och det känns lite irriterande att jag inte kommer på några bra mörka avsnitt i de tidigare säsongerna, i alla fall inte som jag kommer på titeln på. "Fool for love"?

Men Buffy är ju både smartare och mörkare än Angel, det är ett faktum. D v s jag tycker det. Det är kanske ingen idé att föra den diskussionen vidare, för jag misstänker att den inte blir så konstruktiv. (I o f s skulle inget göra mig gladare än ett inlägg som bara består av en lista på cogitares favoritavsnitt av Angel, faktiskt.)
mvh,
mho?

cogitare

Swashbuckler
Re: Du har jättefel och måste se på "Hush" tills du...

Oj, jag är inte alls lika insatt som du är och hade inte för avsikt att trampa något Buffy-fans på tårna här utan uttryckte bara min personliga åsikt.

Kan varken namn eller nummer på något avsnitt av varken Buffy eller Angel även att jag har sett båda serierna vid ett flertal tillfällen.

Som sagt så var det bara min personliga åsikt :gremsmile:

C.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kan försöka...

Okej... Mina tankar kommer här. Sista chansen att fly :gremwink:

1) Bägge styrs av Unisystem Cinema-version, men Angel kom ut senare och därför har reglerna finputsas ytterligare (den andra versionen av Buffy-reglerna är under utveckling och saker som förbättrats till Angel kommer dock föras över till dem). Angel är dock i nuvarande skick ett mer komplett och gediget spel.

2) Angel-grundreglerna har regler för hur du sätter ihop olika fraktioner (må det vara privatdetektivfirmor, ondskefulla företag eller gatugäng - reglerna täcker alla fraktioner). Detta saknas helt i Buffy.

3) Buffy är främst tänkt som en setting i skolmiljö, medan Angel är mer tänkt att platsa i en mer ordinär rollspelsmiljö. Mörka gator, stora städer, nattetid etc. etc.

4) Angel är en bättre serie än Buffy. (Smaksak dock.)

5) Sist (och definitivt minst), mitt namn står bara med i Angel-rollspelet i creditsen. :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
OK. För att sno ett koncept från www.rpg.net: Förklara för mig varför jag ska köpa Angel och inte Buffy som rollspel.
Ärligt talat är de så lika att det inte spelar någon roll. Ta det spel som passar den stämning du vill ha bäst, glättig skolmiljö eller mörk storstad. Vad du än gör, gör inte mitt misstag att köpa båda, de är så lika att det är bortkastade pengar.

I slutänden så hänger det nog mest på om man tycker att Buffy eller Angel är sexigast. (Såld?)

Robert Jonsson

Vad du än gör, gör inte mitt misstag att köpa båda, de är så lika att det är bortkastade pengar.
Jo, och då du ändå är igång passa på att köpa Buffy igen då den andra upplagan kommer ut också :gremtongue: (Släng gärna in den limiterade första upplagan då du är igång... :gremwink: ).

I Angel står det uttryckligen att man troligtvis inte alls behöver bägge böckerna, utan en räcker. Dock är det onekligen något som inte hjälper om man bara hade Buffy-grundreglerna att kolla i förstås... :gremtongue:

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
I slutänden så hänger det nog mest på om man tycker att Buffy eller Angel är sexigast.

[/ QUOTE ]
Men... vi som är helt sålda på Willow då?!?!?!?! Vad ska vi göra... :gremconfused:

/Anders

Robert Jonsson

Willow är ju med i Buffy, så jag föreslår Buffy i sådant fall.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Men du kan köpa Angel också för hon förekommer i ett par avsnitt där också :gremtongue: </font></td></tr></table>

Det är logunt.

Jag känner mig naturligtvis inte det minsta förorättad. Jag tyckte bara att det någonstans i en sådan här tråd borde framgå att åsikten att Angel (serien) är bättre, eller mörkare, än Buffy (dito) inte är självklar eller allenarådande.

Att jag kan nämna några avsnitt beror på att jag är en nörd och/eller att jag allmänt är lite förtjust i titlar och namn. Jag kan sitta och läsa listor på travhästar, magic-kort eller vad som helst bara för namnen. Har du sett båda serierna flera gånger (och då inte bara menar att du sett flera avsnitt) är du nog mer insatt än jag, åtminstone i Angel (där jag bara sett första säsongen, eftersom det är vad som gått i svensk tv).

Ha det bra,
Martin?

cogitare

Swashbuckler
Re: Det är logunt.

Min kunskap härör från att jag sett flera avsnitt av serien. Inte de båda serierna i sin helhet flera ggr :gremwink: Och ofta är avsnitten jag har sett avskiljda från varandra i tid så jag kan inte säga att jag har något fullkomligt sammanhang förutom att Sunnydale går åt helvete i slutet och att Angel tar över någon ond och stor advokatfirma efter någon säsong....

C.

Nightowl

Champion
Bakgrundsinfo

1, Jag har sett bägge serierna - jag har tillgång till bägge kompletta på DVD, men har inte hunnit se alla avsnitt än. Jag är inne på säsong sex i Buffy och i Angel har jag just avslutat säsong två (tror jag).

2, Angel är både mer mörk och, paradoxalt, mer humoristisk än Buffy. Det senare beror nog på att det är roligare att göra narr av den djupt seriöse och oftast deppade Angel - han är straight man till hela universum, typ. Detta är inte någon personlig åsikt utan en universell sanning.

3, Kvaliteten på serierna... än så länge gillar jag Buffy mest, men har en föraning om att jag identifierar mig mer med figurerna i Angel. (Det är skrämmande att ens gymnasietid fördimmas så snabbt att det är enklare att identifiera sig med flerhundraåriga odöda än med tonåringar...)

4, David Boreanz är sexigare än Sarah Michelle Gellar, men det är väl inte särskilt svårt? JAG I DRAG är sexigare än SMG!

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Bakgrundsinfo

3, Kvaliteten på serierna... än så länge gillar jag Buffy mest, men har en föraning om att jag identifierar mig mer med figurerna i Angel.
Angel växer väldigt mycket under seriens gång, medan Buffy toppar någonstans i mitten och sedan går utför.

4, David Boreanz är sexigare än Sarah Michelle Gellar, men det är väl inte särskilt svårt? JAG I DRAG är sexigare än SMG!
Snälla, försök inte bevisa det påståendet. Jag föredrar SMG, och då är hon ändå inte min typ...

Man Mountainman

Storsvagåret
Förklara för mig varför jag ska köpa Angel och inte Buffy som rollspel.

Va? Varför skulle du? Är du förvirrad, människa?

Om vi bortser från vilken serie man gillar så har väl Angel tre fördelar framför Buffy: 1. det finns regler för att konstruera egna övernaturliga templates, 2. rollpersonsarketyperna är ballare, 3. Det finns regler för organisationer och sällskap. Angel har också en uppenbar nackdel, nämligen att det inte finns några regler för sorcery-magi.

Diggar du Buffy mer än Angel så tycker jag dock definitivt att du ska köpa Buffy.

Robert Jonsson

Sorcery-förklaring

Sorcery är en Quality (fördel) som kan köpas i Buffy-rollspelet. Det gör (kort och grovt) att de med den har lättare att kasta magi samtidigt som det går snabbare. Reglerna kring detta finns inte Angel-reglerna, eftersom man där anser att det inte är en del i Angel på samma sätt som i Buffy.