Theo;n306433 said:
Spelledarhandboken till LotFP har också en hel del väldigt tydliga och transparenta resonemang kring den spelstil som James Raggi föredrar (huvudsakligen ganska klassisk OSR-anda). Även om det inte är den stil man själv föredrar fick iaf jag en bättre förståelse av den, och det är flera handfasta tips som vilken SL som helst borde kunna ha glädje av.
Det jag upplever med "klassisk" OSR är egentligen lite vad Josh Sawyer pratar om från när de utvecklade första Pillars of Eternity: att det viktiga med nostalgi inte är att göra som det var förut, utan som folk minns att det var. För faktum är att det råder en del tvivel kring om den spelstil många OSR-spel förespråkar egentligen någonsin fanns, har jag förstått på diskussioner. Och för min egna del kan jag utan problem säga att min rosa moln-nostalgi till att sitta i mellanstadiekällaren och improvisationstolka vad rollspel är för något är lika med noll. Hobbyn har utvecklats väldigt mycket de senaste årtiondena.
Men jag har nu köpt grundboken, Vornheim, och Carcosa, och hunnit spelleda ett par snabba scenarier (där alla rollpersoner dog). Och jag är helt klart såld på enkelheten, och även på den utgångspunkt som skapas. Weird. 1600-tal. Lovecraft. Verktygslådor för att göra lite vad som helst. Passar mig väldigt bra!
Kommer nog bli vår världs 1600-tal, med utgångspunkt i Frankrike, för att folk ska slippa lära sig en ny värld en gång till. Men på lördag börjar en ny rollspelskampanj.