"
Varför skall även jag gilla detta ??"
Det ska du inte. Anime innehåller barnsliga stereotyper, töntiga förmågor, är sådär osammanhängande som är vanligt för asiatiska filmer och är full av antingen moralkakor riktade sig till ungdomar eller asiatiska filosofier som trycks ner i halsen på dig. Jag har sett anime på anime och alla har varit riktigt tråkiga... förutom dessa:
Cowboy Bebop
Helt annorlunda. Handlar om en prisjägare (cowboy) i en trovärdig framtidsvärld. Filmen har en vettig handling och ett otroligt annorlunda, jazzigt soundtrack som används under strider. Har bara sett ett enda avsnitt av serien, men den var precis lika underbar som filmen.
Princess Mononoke
Jag tycker alla förmågor i regel är jättelöjliga (särskilt allt det där fåniga hoppandet som är vanligt i wuxiafilmer och anime). Den känslan kom innan Matrix men filmerna satte spiken i kistan. I Princess Mononoke kan jag svälja att dessa finns (om än väldigt sparsamt), för filmen har en underbar historia och en spännande värld.
Fullmetal Alchemist
Till skillnad från Cowboy Bebop, så har jag bara sett serien (och jag började vid nyår). Precis som killen som skrev imdb-artikeln
Changed my mind about anime så tittade jag på ett avsnitt, tog paus i 10 sekunder av häpnad, och sedan var jag tvungen att titta igenom nästa och nästa avsnitt. Hade jag inte lagt band på mig så hade jag nog sett klart serien idag (51 halvtimmesavsnitt). Visst har serien lite töntiga barnsaker, som Edwards utbrott i precis varje avsnitt när någon säger att han är kort (fast ibland har det tajmats bra och jag faktiskt skrattat) och karaktärernas ansiktsuttryck när de ska uttrycka överraskade känslor, men serien är i övrigt såpass skön att jag gärna förbiser dem sakerna. Sorg, humor, ansvar, broderskärlek och driften mot ett mål är nyckelorden för denna serie, antar jag.
Dessa tre företeelser är något som verkligen särskiljer sig från övrig skräpanime.
/
Han som rekommenderar
www.imdb.com för att läsa vidare om filmerna