Nekromanti Sälj på mig vilket spel som helst! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Now we’re talking! …

Så där ja.

Inköpslista: Dogs in the Vineyard

Jonas Ferry

Swordsman
Paranoia XP

Som spelledare åt Paranoia XP och ägare av Gurgeh.. ehh, tvärtom, så kan jag hålla med om att nya Paranoia är ett bra köp. Jag måste dock säga att en stor del av grundboken är världsbeskrivning av Alfakomplexet, av olika mutantförmågor och hemliga sällskap rollpersonerna kan tillhöra. Regler finns där såklart, men det allra roligaste att läsa är egentligen tipsen till SL om hur han ska använda reglerna. Det mest innovativa inslaget jag såg hos reglerna var perversitetspoäng. Om rollpersonerna/spelarna gör märkliga saker kan de belönas med perversitetspoäng av SL som sedan kan användas som en positiv eller negativ modifikation på framtida tärningsslag. Annars är ett bra tips i Paranoia att om man som SL inte orkar slå upp en regel ska man slå en tärning, låtsas att man kollar upp en tabell och sedan hitta på något. Spelarna kommer ändå inte veta skillnaden. (^_^) Ja, i vanliga fall avskyr jag sådant, men Paranoia är ett skämtspel i mångt och mycket och där passar det perfekt. En annan ny sak är iofs att det inte måste vara skämtsamt, spelet är uppdelat i tre nivåer av seriositet, från Zap! via Classic till Straight. I det senaste fallet liknar det mer 1984, Brazil eller andra mörka, men bisarra, framtidsvisioner.

Förresten, Gurgeh, är det bara förräderi att visa kunskap om reglerna, att däremot ha läst dem utan att SL vet om det borde inte göra något. (^_^)

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Now we’re talking! …

Inköpslista: Dogs in the Vineyard
Yay! Du kommer inte att ångra dig.

Konstruktören Vincent Baker, även kallad lumpley, är dessutom en trevlig kille. Han blir väldigt glad av regelfrågor, så man får instant-feedback om man klurar över något. Det är väldigt uppfriskande att få veta hur designern själv har tänkt om det är något man fastnar på.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Yup! …

Unknown Armies har ett lite annorlunda T100 system.

Serenity verkar ju även det ha fått en ny regelmotor men det kanske är gamla D&D varianten?

Generica är Trobergs projekt och helt gratis. Bara regler, ingen värld.

Dante

Staff member
Ser jag ut som en tiggare kanske? …

»Generica är Trobergs projekt och helt gratis.«

Gratis?!

Jag är ju ute efter att smälla pengar.

Unknown Armies är jag faktiskt lite sugen på att kolla in.

Och Margaret Weis har ju gått så långt att Serenity använder alla slags tärningar utom t20, så jag tror vi kan utesluta d20-systemet i det fallet.

Storuggla

Champion
A State – spridda intryck

Tänka sig, jag som sitter och har A State (och supplementet Lostfinders Guide to Mire End). Jag komme rinte skriva en komplett recension utan bara dra min spridda intryck. Ifall jag blir konstig mot slutet så beror det på att jag gett mig fan på att inte gå på toaletten innan jag är klar med den är och det redan nu börjar kännas av.

Nåväl, A State är en bok helt i svartvitt, hårdinbunden. Illustrationerna är snygga men datorgjorda, vilket ger dem en viss känsla som inte riktigt stämmer med den känsla jag uppfattat av spelet. I GURPS Traveller använders datorgrafik väldigt fint dock, så jag har inget emot sådant av princip. Nåväl.
Boken börjar starkt med att förklara staten och stadens samhällen och kultur. Det är riktigt bra. De små stämningstexterna målar upp en värld av få glädjeämnen och ganska mycket smuts. Det är tufft. Dessutom är slanger mer brittisk än amerikansk, vilket är uppfriskande (fast inte så förvånande om man ser var spelskaparna kommer ifrån).
De viktigaste stadsdelarna får sig en beskrivning, likaså de viktigaste företagen och organisationerna. Rent generellt så är A State en bra bok när det gäller settingen.
Regler då? Tja, det är en BRP-variant som använder sig av fördelar och nackdelar och skadenivåer istället för hit points. Reglerna ser ut att vara snabba i spel, men trög i karaktärsskapandet på grund av latt man väljer uppväxt och yrkespaket för att få sina färdigheter. Det är något som kommer kräva att alla tittar i boken för att skriva ner sina färdigheter och det brukar ta sin lilla tid.
Det är ett bra spel, om man gillar skitiga britter i en pseudoviktoriansk setting med mycket kanaler :gremsmile:

Storuggla, springer nu

Jonas Ferry

Swordsman
Unknown Armies

Unknown Armies är jag faktiskt lite sugen på att kolla in.
Unknown Armies råkar jag äga. Jag har inte spelat det, bara skummat boken, men jag gillar det. Jag gillar det både för regelsystemet och för världen.

Som någon redan nämnt har spelet fem stycken "Madness Meters" som mäter hur psykskadad rollpersonen är. Varje gång man råkar ut för saker som är värre än ens nuvarande nivå råkar man ut för galenskapskontroller. De fem olika typerna är "Violence", "Unnatural", "Helplessness", "Isolation" och "Self". Det coola är att man påverkas av händelsen vare sig man lyckas eller misslyckas. Säg att man blir vittne till överdrivet våld och måste slå för Violence. Om man misslyckas bli man kanske panikslagen och rädd, men om man lyckas bli man känslokall och oberörd. Inget av dem är särskilt bra egentligen, och slutsatsen blir att det aldrig är bra att bli vittne till överdrivet våld.

Dessutom är systemet väldigt dödligt, vilket jag tycker är intressant. Drar någon vapen ska man bli rädd. Vanliga knytnävar gör 2T10 i skada, om jag inte minns fel, medan vapen gör skada med 1T100. Man slår alltså 2T10 i båda fallen, men läser av resultaten olika. Dessutom får man bonuseffekter om båda tärningarna är lika, så man kan läsa ut rätt mycket från ett enkelt tärningsslag. Jag gillar reglerna, men de lider lite av fenomenet att man ofta har 40% i att göra saker, och att folk klagar på att rollpersonerna är för dåliga. I boken säger de att man bara ska slå tärning i kritiska situationer, och att färdighetsvärdena speglar detta, men det är fortfarande ett klagomål som brukar dyka upp.

Sen bara måste man gilla världen också. Boken är uppdelad i tre nivåer "Street", "Global" och "Cosmic", beroende på vilken nivå man vill lägga spelandet. Det kan alltså vara killar som slåss med kniv i gränder eller varelser från andra dimensioner som vilar på havsbottnen, om man vill. Magin är dessutom också väldigt cool, eftersom den är grundad i urban legends och liknande. Det finns magiker som samlar energi genom att skära i sig själva, andra gör det genom att dricka alkohol (och förlorar all energi om de däckar och nyktrar till) medan andra gör det genom att titta på video. En magisk artefakt i spelet är till exempel ett videoband som cirkulerar med en kvinnlig porrskådis som under en scen uppnår gudinneskap och försvinner i ett ljussken. Tittar man på en kopia av det bandet kan man få en del magisk energi att använda till sina besvärjelser.

Cool värld och ett snyggt system, skulle jag vilja säga.

Sodivra

Champion
Ja!

Jag instämmer! Ifall man vill komplettera sin rollspelssamling så ska Nobilis finnas med någonstans! Inte nog med att det är grymt kul, det är också snyggt och annorlunda både designmässigt (som Eksem pekat ut), och regelmässigt.

På tal om spel som gör ens samling komplett och slutar på "is": Universalis! Observanta forumiter känner igen bägge titlar från mitt "Favoritspel"-fält.

Universalis är rent samberättande med väldigt smidiga regler. Detta är ett bra komplement till traditionella rollspel eftersom sessioner blir både mer filmlika (Fristående one-shots med snabbare klipp, mer handling i förhållande till gestaltning...) och spelledarlösa/förberedelselösa. Jag skulle vilja påstå att det är ett måste i en rollspelssamling, speciellt med tanke på hur lite pengar och hyllutrymme det tar. Mera fakta här. Finns på Hobbygames.

Big Marco

Läskig
Herregud! Eon!

Eon III box.

a) Det har massor av regler. Massor. Jag menar - det finns två A4-sidor med regler för fylla - speltestade och glada. ,-)

b) Det är på svenska.

c) Det är billigt (198:- för 464 sidor), så du kan köpa ännu fler spel för att varva med.

Johan K

Gammal & dryg
Om jag skulle ta & rekomendera nått, som inte redan nämts då, så får jag väll rekomendera All Felsh Must Be Eaten...
Jag blev ganska roat av det faktsikt, det hade en viss charm & tillfresställels ett knacka zombies på låpande band... :gremtongue:

Sedan så ,åste även jag rekomendera paranoia.. Det är bara ett sjukt spel, helt enkelt... Har haft några riktigt udda spelmöten med det spelet..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Han bara inte vill erkänna det? ;) [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Dante

Staff member
Oops! …

Jag äger faktiskt Eon III-boxen. Fast den är förhållandevis nyinköpt så jag glömde bort den i min uppräkning. :gremblush:

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Ser jag ut som en tiggare kanske? …

Beträffande D&D så tänkte jag på gamla D&D som jag har för mig innehöll andra tärningskombinationer men jag har kanske fel?

Dante

Staff member
Nix pix! …

Den enda Ars Magica jag äger är den däringa gratis-PDF:en som fanns tillgänglig nån gång 2003.

Så nu vet du precis vad du ska ge mig i födelsedagspresent i år. :gremsmile:

Gordeg

Hero
Exempelvis "naked dwarf"-syndromet, dvs att grundegenskapen toughness spelade en oproportionerligt stor roll jämfört med rustningar i hur mycket skada man tålde. En naken dvärg med hög toughness var mer tålig än en vek människa med full metallrustning. Det har lösts i den nya versionen med att rustningarna ger mer abs och man slår skada med 1T10 istället för 1T6.

Yrkessystemet har putsats till även om det i grunden fungerar likadant. Tidigare kunde man snabbt nå en maximal grundegenskapshöjning på +40 procentenheter genom att göra taktiska yrkesval. Nu är de där riktigt feta bonusarna inte fullt så lättillgängliga, dessutom höjer man grundegenskaperna 5% i stöten istället för 10% som tidigare.
Dessutom är fler av grundegenskaperna %-baserade nu, men det finns några sekundära värden på skalan 1-10.

Tidigare bestod färdighetslistan av en vild blandning av tränade färdigheter och specialförmågor. Som lösning har nu färdigheterna delats upp i skills och talents.

Färdighetssystemet var tidigare binärt vilket kändes ganska grovhugget, och det gav grundegenskaperna alltför stor betydelse gentemot färdigheterna. Nu har de flesta skills tre nivåer - den första ger tillgång till färdighetsslaget som baseras på en grundegenskap, nivå 2 ger +10%, på nivå 3 har man +20%. Man kan inte köpa mer än en färdighetensnivå på samma yrke så för att verkligen bemästra en färdighet måste man passera flera yrken i vilka man kan lära sig samma färdighet.

Magisystemet är reviderat så att det är mindre förutsägbart.

Jag har säkert glömt en hel del, men förbättringarna består av en lång rad mindre regeländringar, inga dramatiska nyheter.

Gordeg

theodåre

Veteran
Rollspelsdoktorn har botemedlet för dig!

CONAN RPG...därför att jag vet att du ÄLSKAR Conan OCH gillar bronsåldern....:)

theo

Dante

Staff member
Re: Rollspelsdoktorn har botemedlet för dig!

Jag vet, jag vet.

Dessutom verkar det innehålla en massa coola regelmoddar.

Nackdelen är att det är jävulskt dyrt (för när det gäller Conan skulle jag aldrig nöja mig med bara grundboken).