Unknown Armies
Unknown Armies är jag faktiskt lite sugen på att kolla in.
Unknown Armies råkar jag äga. Jag har inte spelat det, bara skummat boken, men jag gillar det. Jag gillar det både för regelsystemet och för världen.
Som någon redan nämnt har spelet fem stycken "Madness Meters" som mäter hur psykskadad rollpersonen är. Varje gång man råkar ut för saker som är värre än ens nuvarande nivå råkar man ut för galenskapskontroller. De fem olika typerna är "Violence", "Unnatural", "Helplessness", "Isolation" och "Self". Det coola är att man påverkas av händelsen vare sig man lyckas eller misslyckas. Säg att man blir vittne till överdrivet våld och måste slå för Violence. Om man misslyckas bli man kanske panikslagen och rädd, men om man lyckas bli man känslokall och oberörd. Inget av dem är särskilt bra egentligen, och slutsatsen blir att det aldrig är bra att bli vittne till överdrivet våld.
Dessutom är systemet väldigt dödligt, vilket jag tycker är intressant. Drar någon vapen ska man bli rädd. Vanliga knytnävar gör 2T10 i skada, om jag inte minns fel, medan vapen gör skada med 1T100. Man slår alltså 2T10 i båda fallen, men läser av resultaten olika. Dessutom får man bonuseffekter om båda tärningarna är lika, så man kan läsa ut rätt mycket från ett enkelt tärningsslag. Jag gillar reglerna, men de lider lite av fenomenet att man ofta har 40% i att göra saker, och att folk klagar på att rollpersonerna är för dåliga. I boken säger de att man bara ska slå tärning i kritiska situationer, och att färdighetsvärdena speglar detta, men det är fortfarande ett klagomål som brukar dyka upp.
Sen bara måste man gilla världen också. Boken är uppdelad i tre nivåer "Street", "Global" och "Cosmic", beroende på vilken nivå man vill lägga spelandet. Det kan alltså vara killar som slåss med kniv i gränder eller varelser från andra dimensioner som vilar på havsbottnen, om man vill. Magin är dessutom också väldigt cool, eftersom den är grundad i urban legends och liknande. Det finns magiker som samlar energi genom att skära i sig själva, andra gör det genom att dricka alkohol (och förlorar all energi om de däckar och nyktrar till) medan andra gör det genom att titta på video. En magisk artefakt i spelet är till exempel ett videoband som cirkulerar med en kvinnlig porrskådis som under en scen uppnår gudinneskap och försvinner i ett ljussken. Tittar man på en kopia av det bandet kan man få en del magisk energi att använda till sina besvärjelser.
Cool värld och ett snyggt system, skulle jag vilja säga.