.113
Swashbuckler
Jag hade ju en tanke någon gång om ett upplägg där man har förgjorda exempel på information som kommer I stil med att: i ruinens första rum är det fullt med urgamla urhuggna skrifter som en lärd kan tolka som "x" och en barbar kan känna igen symbolen som påminner om offer, Onda andar och död" alltså att det återkommer situationer där man kan få info om olika saker, beroende på tex klass, men att det inte alltid är Samma (tex så man måste ha med sig en lärd för att få rolig info)Celledor;n193145 said:Menar mer att jag gärna ser att det redan är uttänkt hur olika typer (raser/yrken) av rollpersoner påverkar äventyret så att jag som spelledare inte behöver gå igenom för att hitta om det skulle bli tokfel någonstans. Men sedan så ser jag inget problem i att vissa äventyr inte är menade att spelas med vissa typer av rollpersoner, de är inte en del i den berättelse som ska berättas.
I alla fall förut när vi spelade och jag improviserade ihop äventyr så fick spelare välja en eller flera rollpersoner och så fick jag tycka till om det skulle passa in eller inte. Vill de spela just en viss rollperson så anpassade jag runt det, men det är enklare när man improviserar allt.
Det hardening gjort de flesta fantasy äventyr jag läst roligare