Nekromanti sälja sina kroppsdelar..?

smaffy

Hero
..mjof.

kan man sälja sina kroppsdelar till donatorbanker? det borde gå.. och det är ju ett rätt kul inslag som spelledaren kan "erbjuda" spelarna när de måste betala in pengar snabbt..

vad händer om man säljer sin njure? vad kan en sån vara värd? är det olagligt? ett sätt att simulera en såld njure kan vara att slå upp organskadorna och se vad som händer med kroppen...

en borttagen njure höjer ju toxiteten i blodet långsamt men säkert.. det skulle kunna användas för att skapa en viss spänning i äventyren.. "skaffa pengar snabbt så att jag kan köpa en ny njure!!" - typ.

vad säger ni?

seinet

Swashbuckler
Jag vet inte vad som är dyrast: att förvara bortopererade organ eller odla fram nya med biotech. Men jag tror det senare är billigare.

Man måste ju tänka på att organet i fråga måste vara funktionsdugligt och så skall det förvaras på ett sätt så att man inte dödar cellerna eller att det kommer bakterier eller liknande på.

/Seinet Wintermute - Tror mer på biotech i sådana fall...

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Tippis

Warrior
Man får anta att det är strikt svarta-marknaden varor för de desperata.

Antag att utrustningen för odling av biotech kostar en 7-he-es massa pengar, så kan det nog finnas en marknad hos streetdocs - som vill slippa pappersexercisen - och i fattigare länder - där en bioodlingsenhet skulle kosta mer än landets BNP. Och i och med att köpare finns, finns det naturligtvis villiga säljare och speditörer... Organiserad brottslighet som sysslar med "organlegging" är ett måste i en cyberpunkmiljö. /images/icons/grin.gif

Dessutom måste man ju betänka alla skruvade äventyr som kan uppkomma kring handeln med sålda (stulna?) organ... se bara på Perdita Durango (muahahah)

Priset?

Att sälja: Ta biotech-kostnaderna, dela med 5-10.
Att köpa: Ta biotech-kostnaderna, dela med 4-6.

chrull

Stockholm Kartell
BNP ot

ehm är inte BNP vad en normal invånare tjänar per dag eller så?
medeltalet då alltså...

eller?

chrull

Alvdräpe

Veteran
Re: BNP ot

"ehm är inte BNP vad en normal invånare tjänar per dag eller så?
medeltalet då alltså... "

Du tänker på "BNP per capita". "BruttoNationalProdukten" är för hela landet. Per år, tror jag.

Lucifer

Veteran
Re: BNP ot

BNP, värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under en viss period (i regel ett kalenderår). BNP kan också beskrivas som summan av all (privat och offentlig) konsumtion, alla investeringar samt exporten (minskad med importen). BNP:s utveckling används ofta som mått på den ekonomiska tillväxten i ett land. I internationell statistik uttrycks bruttonationalprodukten vanligen i amerikanska dollar som BNP per capita (per invånare), /images/icons/clever.gif

nomardiculdacar

Warrior
I en mycket gammal Judge Dredd-serie ifrån den gamla tidningen Magnum läste jag om typ, ripperdocs (Ständigt före sin((vår?/images/icons/smile.gif)) tid, denne Judge Dredd) som klubbade ner fotgängare och stal deras organ, för att sedan sälja vidare. Det är klart, Mega-City 1 har säkert miljoner gånger så många problem som t. ex. New York, men jag gillar idén/images/icons/wink.gif. Även i serierna Cordon Bleu (vad betyder Cordon?) och James Hund har det skojats(?) om gentjuvar som stjäl genkoder. Nu ska jag fira 20 inlägg.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Cordon Bleu

Cordon Bleu var för tusan en härlig serie. Jag gillar verkligen framtidens Stockholm som visas där. Riktigt coolt, faktiskt. Synd att det inte gick så bra för tidningen Bacon & Ägg.

Mofasa

Veteran
Inte att glömma; Vårdköerna (vilka troligen går att köpa sig förbi). Men för den arme saten med ett akut behov av en ny njure och inte tillräckligt med pengar för att ta sig förbi alla Corp-bossar i köerna så kan en "svart"-njure säkert framstå som ett OK alternativ... Men med tanke på den troligen sämre hygienen så kan ju diverse bieffekter medfölja, trevligt för den sadistsiske SL:n /images/icons/thinks.gif

//Magnus