Re: Råvaror arbete
Nu är det så att den högst avlönade i Asharien & Soldarn modulen, frijarlen, får 800 silver i månaden, vilket motsvar ca 28 och ett halvt silver om dan.
Låt oss säga att Nisse får behöver likamycket som en skrivare, 160 silver i månaden: 5,7 silver om dan...
Likamycket får klingsmeden får lika mycket.
10 kg järn = 500 silver.
4 dagars smide = 4 * 5,7 = 22.8
1,5 dagars arbete för nisse: 1,5 * 5.7 = 8.55
Jag har inget bättre värde för skidan så den får kosta 20 silver.
Med tanke på att du räknade med 35 silver om dan för arbete så borde fästets kostnad minskas till ca 50 silver.
Totalt pris: 601,35 silver
Hade man tagit råvarupriset * 2 så hade man hamnat på 1000, och det är vad svärdet kostar i regelböckerna...
1000 silver är dock bra mycket mer för en person som tjänar knappt 6 silver om dan jämfört med en som tjänar 35 silver om dan..
Jag är inte riktigt övertygad om att 1 silver är 10 kr. Idag får man ungefär 1000 kr för en gris, en gris i Eon kostar ca 25 silver, vilket enligt dina mått skulle bli 250 kr. Jag tror att medeltidsmänniskorna värdesatte en gris mer än vad vi gör i dag. Jag skulle nog vilja säga att 1 silver motsvarar 100 kr, vilket skulle innebära att grisen kostade motsvarande 2500, vilket jag tycker låter rimligt..
WHaLe