Nekromanti Sämsta fantasy-omslagen

Ymir

Liten kantbaron
Äldre Eon-moduler har många teckningar som är rent ohyggliga. Exempel:

Det icke-euklidiska bordet:

Den häftiga draken:

WW har en hel del tecknare som måhända är tekniskt skickliga, men verkligen har extremt ful/äcklig stil. Kolla in två av snubbarna som illustrerat Constantinople by Night, Nosferatumodulen eller stora delar av Wräjjt, tex.

Jag gillar annars att kolla in olika fantasyförfattares gallerier över hur omslagen till deras böcker ser ut i olika länder. Det brukar alltid variera från estetiska mästerverk till totala katastrofer, som ofta inte öht har med handlingen att göra... i de senare fallen tycks det märkligt ofta vara Tyskland och Östeuropa som ligger bakom...

Två roliga sådana gallerier är tex GG Kays och GRR Martins, Kays är extra intressant eftersom han ofta kommenterar tolkningarna.. Kolla annars särskilt in de japanska omslagen till A Song of Ice and Fire, de är sååå snygga och ändå lite...fel, på samma gång...det är fascinerande. Jag är personligen särskilt förtjust i det här, såklart :gremsmirk:

- Ymir, Sansa-ångest, yay!

bozar_UBBT

Warrior
Jag tycker SL-skärmen till Dod Chronopia är fruktansvärt fult, bland det värsta jag skådat. Chronopia spelet (gammalt fantasy figurspel som warhammer) hade och fel bilder, de var mycket omsorgsfullt gjorda men jag tycker det blev väldigt fel.

Vet inte vad man ska tycka om Eons tidiga bilder, vissa leenden är så fula att det snarare tillför en dimension och inte enbart sabbar.

solvebring

Superhero
Eonbilderna liknar väl mest en taskig amatörserietidning eller något som kanske kunde förekomma i något mindre fansin, båda förslagen under slutet av 80-talet såklart.

Vad det gäller de bilder som du länkat, Ymir, så känns de också förbaskat 80-tal, som barn av sin tid, helt enkelt. Visst är de fula och smaklösa, men det tycker jag väl ändå att de flesta fantasyillustrationer från 80-talet är. Samma sak med skrivomslag (som hårdrocksentusiast så vill jag särskilt utpeka de omslagen), färgval på kläder osv.
80-talet var (för det mesta) hemskt designmässigt sett. Fyfarao!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
NITTIO TRILJONER!

Fast jag tyckte att det här var riktigt snyggt:

Jag tycker att det ser ut att vara målat av samma konstnär som gjorde omslaget till Tjuvstaden.

När jag läser listan så slås jag av att jag faktiskt tycker om många av omslagen, fast jag vet inte om det är på grund av någon fåntrattsironi över kitsch, eller om jag gillar dem på riktigt. Kul läsning var det i varje fall. Och nu vet man att nittio triljoner är världens högsta nummer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det var det fräckaste! Ta med Frazetta i en genomgång av dåliga omslag? Nerdrage! För övrigt håller jag med Vitulv, en del av de där är ju riktigt sköna och härliga representanter för sin tid.

Tempelhand

Veteran
Tycker det här var en väldigt underhållande tråd. Hoppas ni inte kommer välja nån av mina illustrationer till denna diskussion dock... hehe...

Tycker väl att denna bild kan vara med och slåss om kalkonpriset:

Attachments

Storuggla

Champion
Fulast omslag i rollspelsväg? Tja.. Avalance Press borde väl kvala in med sina produkter? Ni minns, de där som verkade kalkerade på pinupbilder? Som var... hemskt fula dessutom? Annars luktar det som Mongoose skulle kunna knipa förstaplatsen:

Kolla armarna. Och huvudet. Och... ja... nej kolla inte förresten.

Storuggla, philadelphia!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fick mig att tänka på sämsta teckningarna jag någonsin sett i ett rollspel. I mitt fall är det Dave Dobyskis ohyggliga klotter i Elder Secrets till RuneQuest III. Andra förslag?
Nu är det inte teckningar, men om man ska välja rollspelet med fulast illustrationer tror jag inte att det ens är teoretiskt möjligt att överträffa Cyberpunk -- the Barbie Edition.

/tobias

Big Marco

Läskig
Gurgeh said:
Fick mig att tänka på sämsta teckningarna jag någonsin sett i ett rollspel. I mitt fall är det Dave Dobyskis ohyggliga klotter i Elder Secrets till RuneQuest III. Andra förslag?
Nu är det inte teckningar, men om man ska välja rollspelet med fulast illustrationer tror jag inte att det ens är teoretiskt möjligt att överträffa Cyberpunk -- the Barbie Edition.

/tobias
Är Barbie med? Jag trodde det var G.I. Joe-dockor främst. Eller kanske tom custom-dockor.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är Barbie med? Jag trodde det var G.I. Joe-dockor främst. Eller kanske tom custom-dockor.
Jag tror nog inte att Barbie är med, men om jag skulle kalla det för GI Joe-edition låter det nästan tufft, och det är det inte! :gremwink:

/tobias

Poseur

Swashbuckler
Fan Ymir!

Varför påminna mig om bilderna ifrån gamla eonböcker?

Eon 1 bilderna suger 9 av 10. Liksom helt ärligt skulle jag bara kolla på bilderna i gamla eonböcker, då skulle jag aldrig spela EON.

/poseur gillar nyare eonböcker(bilderna)

Bjorn

Hero
Jag vet inte men jag tycker båda dom där illustrationerna är rätt så bra faktiskt. Gillar den där lite "yxiga" och grovhugna anatomin som är på den övre bilden väldigt mycket och framför allt tycker jag den stilen stämningsmässigt passar väldigt bra till Eon.

Sedan är de kanske inte "tekniskt" några mästerverk direkt, men det stör mig faktiskt generellt sett mindre än om rollspelsilustrationer har fel "stil" i förhållande till spelets genre och framtoning i övrigt.

Vad gäller insidesillustrationer (dvs ej omslag) till rollspel så tycker jag också rent generellt att det är extremt viktigt att illustration och text funkar IHOP, så pass viktigt att de nästan inte kan bedömas utan att ses i sin kontext.

/Bjorn

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Anpassning

Vad gäller insidesillustrationer (dvs ej omslag) till rollspel så tycker jag också rent generellt att det är extremt viktigt att illustration och text funkar IHOP, så pass viktigt att de nästan inte kan bedömas utan att ses i sin kontext.
Kan man inte få bra illustrationer kan man ju alltid se till att anpassa texten efter dem: "Efter att Grogg fått båda tummarna avhuggna i en duell mot Lifel Silverklinga tecknade han såhär illa."

Det finns rollspel som borde använda sig av den typen av bildtexter...

/tobias