Gooo Williams
<blockquote><hr>Glöm inte att musiken är skrivet så att personer och platser har sina egna teman, lite som Wagner byggt sina operor. Yoda har sitt tema, Luke har sitt, Obi-Wan har sitt, Kejsaren har sitt, och till och med Kraften har ett eget tema.<hr></blockquote>I och med SE-släppen av den gamla trilogin kom ju filmmusiken ut i små fina pappboxar med en tillhörande bilderbok (eller ja... vad man nu ska kalla det... man kan ju inte ha en sleeve till SW-Scoren utan att ha med en massa bilder, ju), som tog upp just alla teman och hur musiken byggs upp för att beskriva scenerna. Den kan vara värd att köpa, inte bara för att musiken är kul att ha...
Vad man främst märker när man läser genomgångarna är att Williams styrka faktiskt ligger i just användningen av teman, kanske mer än i just tonsättningen. Man märker även i filmer som Jaws, hur han (och Spielberg, som ju hade sista ordet, trots allt) använde musiken för att beskriva handlingen, och vid ett tillfälle - när man för först gången får se hajskrället - avsiktligt låter bli att använda haj-temat, bara för att lura publiken att tro att det inte finns någon haj i närheten, och på så sätt förstärka överraskningsmomentet.<blockquote><hr>Imperial March är temat till den Mörka Sidan i största allmänhet, inte till filmen The Empire Strikes Back.<hr></blockquote>Nja... det är vad det heter... "The Imperial March" - temat för den fysiska boven som Imperiets militärmakt, med Darthan i spetsen, utgör. Att de använder temat i klonerna är därför helt i sin ordning. Mörka sidan representeras snarare av diverse körstycken ("Emperor's Theme" i RotJ och "Duel of Fates" i fantommajonäsen), men jaja... Det är ju bara vad den därna filmvetarnurden säger /images/icons/wink.gif