En möjlig faktor är ifall ni har fast eller rörligt pris också. Om man tycker det är roligt att hålla på att följa priset på elbörsen så kan man göra en besparing.
Sen hoppas jag att du är medveten om att du inte kan ändra nätleverantör som också i det här fallet kan vara E-ON och nätdelen av fakturan har ju en rörlig del som kan vara typ 12 öre/kWh eller något, och det är inget du kan påverka.
Kolla konsumentverket för vidare information:
http://www.energi.konsumentverket.se/
Energimyndigheten kan vara intressant
http://www.stem.se
Det jobbiga med de flesta elbolag är att man bara beräknar förbrukningen från föregående år och debiterar därefter... och sedan vid den årliga mätningen avgör ifall man betalt för lite eller för mycket.
Nåja just hur olika elbolag fungerar har jag ännu inte så jättekoll på (fråga mig igen om några år
).
Däremot eftersom ni känner att er elkostnad är hög så undrar jag ifall du har möjlighet att sänka din egna elförbrukning. Har ni något som drar alldeles för mycket el? Hur värms lägenheten upp? Är det direktverkande el? Tvättmaskin i lägenheten?
Sen standard råd:
lågenergilampor är vettiga i sådana utrymmen där du inte tänder och släcker ofta (företrädelsevis låter det stå tänt). Eftersom en lågenergi lampa drar såpass mycket mer el i startögonblicket än en vanlig glödlampa och livslängden förkortas avsevärt. (dock min klasskamrat hävdar att är det för hushåll så lågenergi för hela slanten om man inte vill använda en dimmer, om någon vet säkert hur lågenergilampor fungerar säg till
)
Ska du tina något tina det i kylen då åtgår det ingen energi i form av microvågsugn och kylskåpet arbetar mindre.
Det gäller att ta en titt på sin egna situation och avgöra ifall man verkligen behöver använda all elapparatur man använder så ofta som det inträffar.
Kanske inte vad du ville men det känns vettigt i sammanhanget
Om något år så är det inte alls otroligt att elen kostar 2-3 kr kWh tillskillnad från idag ca 1 kr kWh. OM vi inte på något mirakulöst sätt lyckas tillvarata dom där 20 000 000 W som solen kastar på oss...