Ruskendrul;n105177 said:
Min husregel är enkel - alla "extra" tärningar är bara att man uppgraderar tärningar. Min spelares rese gör 1T12+4 i skada istället vilket han tycker är helt rimligt så slipper man scenarion där han automatiskt slår ihjäl Ärketroll på träff.
Så länge du och dina spelare är nöjda... Annars tror jag en alternativ lösning är att helt enkelt belägga bärsärken med olika begränsningar: dels kanske Bärsärken måste slå Viljestark för att avsluta strid medan det finns motståndare kvar, dels kanske Bärsärkare isoleras ännu mer socialt än vad som redan gäller Resar.
För övrigt ska det mycket till att "automatiskt" slå ihjäl Ärketroll med attacker som inte ignorerar rustning. 28 skador närmare bestämt.
En nykläckt rese (Robust II, Bärsärk I, Järnnäve I) gör 1T10+2T6 skador med ett tvåhandsvapen. Det räcker för att nå trollets Smärttröskel (maximal skada > 19) vilket mycket riktigt ger ett frislag som teoretiskt tillåter resen att döda trollet på en enda handling.
Maximala 22 + 16 skador ger efter rustningsavdrag precis de 18 skador som krävs för att sänka trollet. Men jag skulle mer karaktärisera den chansen som "astronomisk" än "automatisk"... ;-)
Men överlever trollet din handling innebär resens rustning på 1T6+1T4 långt ifrån något säkert skydd mot Ärketrollets attack Klor 16. I bästa fall tar du 6 skador och slipper därmed ta ett frislag (eftersom jag antar du har Stark 13 eller bättre).
Ärketrollet har mycket större chans oneshotta dig än du det. Men visst, som nykläckt hjälte är det onekligen lovande oavsett.
Viktigare är dock att ett ensamt Ärketroll långt ifrån ska ses som ett episkt "oövervinneligt" motstånd.
Samt att ditt obefintliga Försvar ger dig långt sämre överlevnadschanser än exempelvis en liten Svartalf (med 2T4 i rustning).
Visst är en Rese med Bärsärk ett stridsmonster.
Men det är också det enda han är, eller bör tillåtas vara. Kretsar din kampanj enbart kring strid kanske din husregel är en bra idé, men tänk på att när du väl påbörjat husreglandets bana är det svårt att sluta (fråga mig, jag vet
- och det finns många fler kombinationer av förmågor som är "OP"...
I en genomsnittslig kampanj såsom Järnringen tänkt sig det förstår jag om vare sig Rese, Robust eller Bärsärk var för sig är i ett särskilt stort behov av att husreglas. Många spelare skulle aldrig finns kpmbinationen attraktiv, eftersom den i deras ögon renodlar karaktären till enbart strid.