Re: Hero Systems
Tja en kort beskriving kan du väl få
Spelet har ett helt poängbaserat karaktärsgeneringssystem där man själv får fördela poäng på de olika områdena Characteristics, skills, Perks (saker som kontakter etc), Talents (Ovanliga men inte direkt övernaturliga förmågor så som fotografiskt minne etc) och Powers (superkrafter/magi/whatever). Sedan kan man även få fler poäng att köpa för genom att ta disadvantages av olika slag.
Vad gäller powers så kan man väl säga att de kostar efter vilken verkan de gör, oavsett hur medlen/special effekterna ser ut. Så att t.ex. eldboll som gör 12d6 i skada och en blixt som gör 12d6 i skada köps på samma sätt och kostar lika mycket. Rent generellt kan man säga att det finns väldigt många olika powers och dessa kan i sin tur modifieras med diverse "advantages" som ökar kostnaden för powern (i exemplet ovan kan t.ex. skadan köras pansarbrytande) eller "limitations" som minskar kostnaden.
Jag kan väl säga som så att jag har spelat och spellett åtskilliga kampanjer med detta system och det är väldigt sällsynt att man kommer på nån "kraft" man ej kan konstruera. Enda nackdelarna med systemet (som jag ser det) är att det krävs en del "numberkrunching" (inget svårare än + - * och / men en miniräknare är att rekomendera) kanska många d6:or och att det kan ta en rätt hyffsad stund att göra karaktärer. Å andra sidan så kan man ju i och med att karaktärsgenereringen är helt poängbaserad låta var och en sitta hemma i lugn och ro och göra sin karaktär.
/Bjorn