The_Gorger
Hero
Ämnet KAN inte vara nytt, men jag har inte sett det på forumet så jag kör på. Jag vet inte om detta inlägg hör hemma här ,på rollspelsmakar, eon eller typ gondica som ju är fantasy med krut. Men ...
Iochmed piratermodulen bara MÅSTE man ha krut. En flintlåspistol instucken i byxan (eller nåt) samt att sätta en kraftig bredsida med sina kanoner i den där, där ... båten som gäckar en.
Jag började med pistolen. Tittade på eons skador på div vapen, sedan på gondicas vapen (samma som eons) samt deras pistoler, och sedan samma procedur med mutant:ua. Med hjälp av dessa fakta fick jag också räckvidd och Styrkekrav. För att sätta priset tittade jag på alla de delar som en flintlåspistol innehåller, jämförde med ett lätt armborst, minskade lite på summan för att den inte skulle bli någon sorts adelsmanna dyrgrip. kostnaden för kulor och krut har jag ej listat ut ännu. Jag satt f.ö. och pillade på både musköter, muskedunder ol, men några vänner (spelare) dök upp och tittade på mitt arbete och sade: skit i att göra ngt annat än pistoler, det är bara det vi vill ha. Jag har inga problem att tänja på "realismen" att det finns pistoler, men inte juvär. Nåväl resultatet:
Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt STYK fattn pris
Slaglåspistol 3-8-18-35 | Ob4t6+2 | Ob3t6+2 | Ob2t6+1 | Ob1t6-1 | 6 | 1H | 800s
Heh, nog skrutet. Jag har inte jättekläm på eons regler för belägringsvapen, men vår ordinarie SL har ALLA ^^ (för mkt pengar) eonböcker så det är bara att hänvisa. Det jag undrar är om ngn har ngn idé på hur man skall göra kanoner resp sjöstrid. Tack på förhand.
/Kalle (stolt "ägare" av lucka 3)