Nekromanti Sätta smäll på Eon

The_Gorger

Hero
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
Ämnet KAN inte vara nytt, men jag har inte sett det på forumet så jag kör på. Jag vet inte om detta inlägg hör hemma här ,på rollspelsmakar, eon eller typ gondica som ju är fantasy med krut. Men ...
Iochmed piratermodulen bara MÅSTE man ha krut. En flintlåspistol instucken i byxan (eller nåt) samt att sätta en kraftig bredsida med sina kanoner i den där, där ... båten som gäckar en. :gremgrin:
Jag började med pistolen. Tittade på eons skador på div vapen, sedan på gondicas vapen (samma som eons) samt deras pistoler, och sedan samma procedur med mutant:ua. Med hjälp av dessa fakta fick jag också räckvidd och Styrkekrav. För att sätta priset tittade jag på alla de delar som en flintlåspistol innehåller, jämförde med ett lätt armborst, minskade lite på summan för att den inte skulle bli någon sorts adelsmanna dyrgrip. kostnaden för kulor och krut har jag ej listat ut ännu. Jag satt f.ö. och pillade på både musköter, muskedunder ol, men några vänner (spelare) dök upp och tittade på mitt arbete och sade: skit i att göra ngt annat än pistoler, det är bara det vi vill ha. Jag har inga problem att tänja på "realismen" att det finns pistoler, men inte juvär. Nåväl resultatet:

Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt STYK fattn pris
Slaglåspistol 3-8-18-35 | Ob4t6+2 | Ob3t6+2 | Ob2t6+1 | Ob1t6-1 | 6 | 1H | 800s

Heh, nog skrutet. Jag har inte jättekläm på eons regler för belägringsvapen, men vår ordinarie SL har ALLA ^^ (för mkt pengar) eonböcker så det är bara att hänvisa. Det jag undrar är om ngn har ngn idé på hur man skall göra kanoner resp sjöstrid. Tack på förhand.

/Kalle (stolt "ägare" av lucka 3)

Baron Orm

Veteran
:zeppelinare: :zeppelinare:Varför krut i eon då det finns massvis med andra rollspel med krut jag ser mundana som skojigare eftersom att följande secario alldrig händer: den stolta riddaren stormar fram emot dom två banditerna... dom drar fram varsin pistol och skjuter honom... hadde det varit armborst så okej men erkänn att de skulle vara fegt! :zeppelinare: :zeppelinare:

//Orm

Krille

Super Moderator
"Varför krut i eon då det finns massvis med andra rollspel med krut"

Nämn några fantasyspel med krut i.

"jag ser mundana som skojigare eftersom att följande secario alldrig händer: den stolta riddaren stormar fram emot dom två banditerna... dom drar fram varsin pistol och skjuter honom... hadde det varit armborst så okej men erkänn att de skulle vara fegt!"

Jag spelade en musketörflicka (musketös?) i DoD en gång i tiden, med värja och mynningsladdad flintlåspistol. Tösen ifråga har slagit följe med en kasse ociviliserade och obadade barbarer (dvs vanliga rollpersoner) - fråga inte varför - och hela bunten blev påhoppade av en kasse synnerligen obadade orcher. Hon mobbades rätt hårt som den koketta flicka hon faktiskt var.

Så vår kära mmlle Rafale kliver inte ens av hästen, utan drar sin långa pistol och KABLAM!!! skjuter orchernas ledare. Tärningen rullar: 1: Perfekt träff! Tärningen rullar igen: 20: mitt i pallet. Orchen faller raklång baklänges och gör icke något mer. Övriga orcher stirrar på sin fallne ledare, får panik och flyr. Övriga rollpersoner kastas av hästarna när dessa får panik och flyr. Kvar på slagfältet är en död orch med ett hål i pannan, fyra mörbultade rollpersoner i varierande högar avkastad utrustning, samt mmlle Rafale till häst, lugn som en filbunke. En halv runda (nja, snarare en tiondels runda) speltid, kanske tjugo sekunder realtid.

"Zå går det om man inte yppför sig!" sade Rafale med en söt fejkfranskabrytning, och råkade aldrig någonsin mer ut för minsta otrevlighet från övriga spelare.

Först hatade ett antal av medspelarna mig och spelledaren för att vi införde krutvapen i kampanjen, men det gick snabbt över när de upptäckte hur förbaskat kul de var. Den där förbaskade flintlåspistolen med tillbehör skrämde iväg typ två dussin hästar i den där kampanjen, brände upp ett antal personers packning och sprängde ett värdshus (!) när vår puckade magiker beslutade sig för att sno kruthornet och studera det närmare (läs: hälla ut det alldeles för nära ett stearinljus).

Hartland

Warrior
Nämn några fantasyspel med krut i.
Chronopia tror jag... Men det kanske inte räknas som fantasy? =p

/Hartland - som hört den fina historien om musketösen tidigare...

Baron Orm

Veteran
jag kan tyvär bara nämna ett och det har en polare gjort(dvs tvivlar att det kommer att vara tillgängligt för allmänheten ett bra tag om alls. men det är förbaskat synd det) ... men då jag söker på internet(Det är stort) tycker jag att jag bara hittar Fantasy rollspel... så sök lite på internet men triket med internet är att inte leta efter det man vill ha eftersom att man hittar aldrig det man letar efter(förutom på rollspel.nu =))
så vi verkar ha motsatta problem.. men nu kommer jag försöka att leta efter ett så kommer jag inte att hitta det...
fast du har juh rätt attt det skulle vara ganska häftigt med krutvapen i bland inte alltid... eftersom det är inte kul och spela riddare med svärd och sköld om det finns krutvapen.. bang så van den onda lönnmöradaren över riddarn

Mouja

Hero
Eon är på smällen

"Nämn några fantasyspel med krut i."

Vi har alltid Warcraft RPG..

Och för övrigt så håller jag med annat folk i tråden, fastän krut skulle passa ganska bra i Eon. Om det var begränsat till ett land som inte hade riddare och rustningar (och i Krilles fall; hästar).

Lite OT, kom att tänka på det nu då det diskuteras krut...

Hört på näst-senaste spelmötet
Sl - "Japp det luktar fotogen.."
Spelare - "FOTOGEN!"
Jag - "Foto-vad?"

Finns det fotogen i Mundana? Jag har inte läst någonstans om det...

Krille

Super Moderator
  • Warhammer Fantasy Role-play
  • 7th Sea
  • Gondica
  • DoD5 (fast där var det inte krut, utan "svart gas", och inte som projektilvapen).

Baron Orm

Veteran
dom få magiker jag har stött på är nekromantiker... och dom dödar det mesta men däremot har jag under min tid som rollspelare endast stött på 2 magiker (dvs eon). och med massa menar jag runt 16 st för jag har en tendens till att inte hitta rollspel alls på internet hittat run 34-35 exclusive på rollspels smedjan. och bågskyttar (om dom träffar) skjuter alltid på förlångt avstånd och..jag tycker att det är relativt svårt att orsaka riddaren någon för stor skada innan han e framme och du har ett svärd i magen. (jag har oxå lite problem med att accptera krut i värden, vem vet (inte jag) men jag kan inte få fram någon intressangt karaktär som är ostereotyp om det skulle finnas krut.

Xenon

Veteran
” Och skillnaden på det och en generell eldbollsmagiker eller bågskytt är? Bang (eller möjligen "pjäng") så var riddaren död i alla fall.”

tycker nu inte att en ” eldbollsmagiker” och en bandit/tjuv med en pistol kan samanliknas.
Jag menar det är inte vemsomhelst som är magiker. Det är nog inte många många magiker som är så dumma så de väljer att ge sig på en riddare.

Sen så är det ju ett faktum att magiker inte är bra i strid.. 1 i smärta och de tappar koncentrationen och undvika kan de inte heller för de har lagt alla sina poäng på magiska färdigheter för att överhuvudtaget kunna bli en medelmåttig magiker.

Vad gäller bågskyttar så är et ju något mer otympliga än en pistol. Sen så skyddar en riddares fete rustning ser ju i regel till att han slipper extra skadan.

Så i mitt tycke är det bra att vi slipper pistoler och liknande i Eons värld.

//Xenon

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad gäller bågskyttar så är et ju något mer otympliga än en pistol.
Men en primitiv pistol tar mycket längre tid att ladda än en pilbåge, så de har båda olika fördelar och nackdelar. Om pistolskytten inte dödar riddaren med sitt första skott är det risk att riddaren knallar fram till honom och hugger ihjäl honom.

/tobias, som gillar krutvapen i fantasy

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Pilbågar och pistoler

"Vad gäller bågskyttar så är et ju något mer otympliga än en pistol. Sen så skyddar en riddares fete rustning ser ju i regel till att han slipper extra skadan."

Jag kan inte låta bli att påpeka en liten sak här; en båge kanske är mer otymplig än en flintlåspistol, men betänk också att en mynningsladdad pistol tar rejält med tid att ladda om. Du kan få iväg ganska så många skott med en båge jämfört med en pistol (men fördelen med pistolen är ju att det första skottet kan komma som en överraskning, eftersom man kan ha den laddad innan striden).

/Yvian, som inte kunde låta bli att lägga sig i...

Edit: verkar som om Gurgeh kom före mig :gremtongue:

Krille

Super Moderator
En riddare i en smäll

"tycker nu inte att en ? eldbollsmagiker? och en bandit/tjuv med en pistol kan samanliknas. Jag menar det är inte vemsomhelst som är magiker."

Det är inte vem som helst som är tjuv heller. Men det är irrelevant - poängen är att rädslan för att riddaren skall af daga tagas på långt håll av en otäck typ med en grej som säger "KABLAM!!!" synes mig rätt så irrationell. Man kan taga riddare af daga på långt håll på andra sätt - armborst, bågar och eldbollar har redan nämnts, och vill man ha en "KABLAM!!!" också så finns Davas Vederstyggliga Brisad som man kan kasta på riddarens tunnhjälm.

Så att försvara fantasyns krutlöshet med att man inte ska kunna ha ihjäl riddare på långt håll med saker som säger "KABLAM!!!" synes mig som rätt dum. Man kan nämligen redan ha ihjäl riddare på avstånd med saker som säger "KABLAM!!!".

Så varför är man så jefla rädd för pistoler?

Xenon

Veteran
Re: En riddare i en smäll

finn faktiske en anledning till att inte det borde få finnas krut.
vad är det som hindrar tex. bomber om det finns en pistol?
känns som hela grejen skulle eskalera och det skulle bli en aning konstigt. men det är klart det skulle ju kunna vara upp till SL att avgöra om det är lämpligt.

en grej som dock skulle kuna va intresant är möjlighten till att någon inför krutvapen i en kampanj (kommer att tänka på Terry Pratchett i en av hans vridna böcker)
där det kan bli en del underliga reaktioner och en del motsättningar till vapen av den sorten. sen har vi det stora delemat hurvida krutvapen borde uppdagas och komma till almänhetens kännedom.

Anser även att det vore en aning logiskt med explosions vapen då det faktiskt försigår en del alkemi och just en del explosioer. Någon borde ju ha tänkt tanken på att försöka kontrolera det som händr av mistag i labbet.

massa tankar från mig till er :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"vad är det som hindrar tex. bomber om det finns en pistol?"

Några hundra års teknisk utveckling? Avsaknad av en god ingenjörsvetenskap och kemivetenskap? Spelledare som inte tillåter hur taskigt rollspelande som helst?

Xenon

Veteran

Nu råkar det ju vara så att bomber utväcklades före pistoler så det vore ju helt skumt om det skulle finnas pistoler men inte bomber..

Vad gäller ingenjörsvetenskap så räcker den nog till för att skapa en bomb *jag vet jag har byggt bomber av lego mm.*

//Xenon

Krille

Super Moderator

"Nu råkar det ju vara så att bomber utväcklades före pistoler så det vore ju helt skumt om det skulle finnas pistoler men inte bomber.."

Det finns skummare saker i Mundana.

Hur som helst så finns det bomber i Mundana även utan krut - vi har den alkemiska effekten Explosion och vi har vildeld som används som artilleriammunition i kastmaskiner och av de sabriska flygdragonerna. Så jag ser fortfarande inte vad just krut skulle tillföra till Mundana som inte fanns där förut. Till och med blandningen av kol, salpeter och svavel kan man ju få i ingredienstabellen i Mystik&Magi.

Så... vi har saker som dödar riddare på avstånd och som säger KABLAM när de gör det. Vi har saker som exploderar och bränner. Vad sjutton tillför krut till Mundana som inte fanns där förut?

"Vad gäller ingenjörsvetenskap så räcker den nog till för att skapa en bomb *jag vet jag har byggt bomber av lego mm.*"

Du har en fördel. Du vet hur en bomb ska se ut och hur den fungerar i princip. Du börjar liksom loppet med femhundra års försprång.

Xenon

Veteran

Hmm vad gäller vad som finns tillgängligt i recept väg så kan jag medela att jag skulle kunna göra Nitrocellulosa med de ingridienserna som finns i mystik och magi. Men det är ju faktiskt inte det vesentliga.

Det jag vill komma till är att man behöver inte ha ett högt värde i alkemi för att göra krut det räcker att du läser på en lappdär det står "blanda dessa ingredienser" och vipps så har du krut. och för 66silver har du 3pund med krut.. (nu stämmer det inte helt då jag inte räknat på just de rätta proprtionerna men ändå)

det är fortfarande för enklet för alla att springa runt med sjutvapen och de är allt för lätta att åsamka skada med.

:gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Det jag vill komma till är att man behöver inte ha ett högt värde i alkemi för att göra krut det räcker att du läser på en lappdär det står "blanda dessa ingredienser" och vipps så har du krut."

Riktigt så enkelt är det inte. Om du bara får en sådan lapp så lär du ha ett pulver som ryker snormycket och brinner, men krut har du inte. Sen kan vi ju fråga oss om du faktiskt har en sådan lapp. Om den inte är allt för jättespridd så lär lappen kunna bli värd rätt mycket pengar.

Jag menar, här var vi ju världens upptakt för balla äventyr, när det förekommer rykten om att en lapp med häftigare krut finns i omlopp någonstans. Diverse adelsherrar och kungar vill ha tag på den för att den gör deras arméer ballare. Diverse kyrkor vill få tag på den för att den hotar världsordningen och därmed kyrkans makt. Diverse handelshus vill ha tag på den för att den innebär mängder med coola pengar. Släpp in rollpersonerna i det hela så har du ju världens häftigaste äventyr på gång.

Och du skjuter dig medvetet i foten genom att ta bort lappen?

"det är fortfarande för enklet för alla att springa runt med sjutvapen och de är allt för lätta att åsamka skada med."

Det var därför som Vatikanen förbjöd armborstet i flera omgångar några hundra år före det första armborstet, men armborst uppfattas ändå inte som spelbalanssabbande på samma sätt som krutvapen. Det tog ett rätt bra tag med krut innan krutet skiftade balansen så mycket att alla kunde springa runt med skjutvapen och åsamka skada på en nivå som man inte kunde tidigare utan skjutvapen.

Men för att återgå: vad skulle komma till i Mundana med krut som inte fanns där tidigare?

Xenon

Veteran

vad gäller att blanda ingredienserna på lappen så förutsatte jag att det stod rätt proportioner på den och då skulle det komma ett mycket väl fungerande krut.

men men vad jag kan håla med om som jag skrev tidigare så är det väldigt intresant som äventyrs upplag. men vad jag är rädd för är att det kommer att urarta. väldigt häftigt och kul i början men vad händer i framtiden när alla har fått kunskapen om krutet.. för det kommer ju hända. på lång sikt så tror jag inte på det men i inlednings fasen så ok skit kul!

"Men för att återgå: vad skulle komma till i Mundana med krut som inte fanns där tidigare? "

En sjuhälsikes massa sjut vapen som kommer sprida sig som pesten över vårat älskade Mundana! *ryser av tanken*