Explosiv kritik
"Hmm vad gäller vad som finns tillgängligt i recept väg så kan jag medela att jag skulle kunna göra Nitrocellulosa med de ingridienserna som finns i mystik och magi."
Så? I verkligheten hade det varit explosiv nitrocellulosa medan det i mundana hade varit icke-explosiv nitrocellulosa (även om det säkert skulle kallas för något annat). I Mundana blir blandningen inte explosiv förrän de rätta alkemiska processerna använts, exempelvis Explosion och kanske en ganska fritt tolkad Skapa Elixir. Detsamma gäller för krut.
I den Eon-kampanj jag deltar i har en av mina rollpersoner "uppfunnit" krut, enligt metoden ovan, även om han kallar det något helt annat. Fast, som vi i våran spelgrupp ser på det så är krutet inte alls något nytt och alltså inte något han uppfinnut, utan andra alkemister har hittat på det långt för min rollperson genom att skapa olika former av explosivt pulver. Min rollperson kom däremot på lite tillämpningar med det...
Nämnas bör att det mynningsladdade skjutvapen han utvecklade, som alltså använde sig av detta explosiva pulver, sög stenhårt jämfört med alla andra skjutvapen i Eon i och med att det inte gjorde något särskilt imponerande skada (typ som ett lätt armbort med jättedåliga räckviddsgränser) och dessutom tog 8 eller 12 rundor att ladda om. Att det dessutom gick sönder hela tiden och var allmänt svårt att hantera i egenskap av prototyp gör det knappast bättre. Eller att det ruinerade honom.
"Det jag vill komma till är att man behöver inte ha ett högt värde i alkemi för att göra krut det räcker att du läser på en lappdär det står "blanda dessa ingredienser" och vipps så har du krut. och för 66silver har du 3pund med krut.. (nu stämmer det inte helt då jag inte räknat på just de rätta proprtionerna men ändå)"
Mundanas kemi fungerar inte som i verkligheten. På Mundana kallas den dessutom alkemi, och kräver inte bara att man har lite gog vilja, ett recept och blandar ihop ingredienserna. Det är nämligen magi inblandat i det hela eftersom naturlagarna där i pricip är magi. Det är just tack vare dessa krafter som det krävs en del kunskaper för att kunna framställa exempelvis explosivt pulver.
Men det är förvisso sant att det inte är särskilt svårt att framställa mundant krut bara man har ett schysst laboratorium, ingredienser och tid, och samtliga tre kräver en tämligen god ekonomi. Har man väl allt detta kan man garanterat få ner svårighten till Ob1T6 utan några som helst problem. Å andra sidan skulle man istället ha kunnat vara pilmakare och samtidigt vara ungefär lika farlig.
"det är fortfarande för enklet för alla att springa runt med sjutvapen och de är allt för lätta att åsamka skada med."
Det blir knappast enklare att springa omkring med skjutvapen om man inför krutvapen i Mundana. Det är så otroligt enkelt att göra en rollperson som är bågskytt att ditt argument saknar relevans. Bågskytten skulle faktiskt ha enorma fördelar jämtemot någon utrustad med krutvapen (jag var inne på krutvapnens nackdelar tidigare); större skada (ett primitivt krutvapen borde inte göra särskilt mycket skada antar jag), bättre räckvidder (vilket indirekt gör vapnet lättare att träffa med samt att det ökar medelskadan ytterligare, båda dessa tack vare Eons räckviddssystem), billigare vapen och ammunition som dessutom är mer lättillgängligt, mångdubbelt högre eldhastighet samt att det inte låter lika mycket.
För övrigt kan ju nämnas att krut knappast är anakroniskt (hur bissart argument det än är att använda sig av en sådan term när det gäller fantasy) om man ser på våran historia;
gång, på
gång har det på dessa forum nämnts att krut fanns under och t.o.m. innan den Europeiska medeltiden, som fantasyn ofta liknas med av någon anledning.