Nekromanti Så djävla ärke

Rising

Vila i frid
Vet ni vad jag gillar med datorrollspel i stil med Final Fantasy?

Extrema klasser
En lirare kan ha möjligheten att slåss med helt andra vapen än en annan lirare. Någon kanske är en blå magiker och lär sig nya tekniker genom att betrakta hur fienderna agerar. En annan snubbe kanske kan attackera genom en enarmad bandit som rullar fram bonusattacker. En tredje snubbe kanske kan kasta vapen mot motståndarna för att utdela enorma mängder skada med nackdelen att vapnet sedan är förlorat för alltid. En tjej kanske kan absorbera magi och en annan tjej kanske har en hund som springer fram och kastar hjälpande magi när hon är nere på låg HP.

Spelet blir alltså radikalt olika beroende på vilka man spelar med.

Hemlisar
När man klarat äventyret så kan man gå tillbaka och leta efter hemlisar som man missade första gången, eller helt enkelt ge sig fasen på att klara spelet snabbare eller på ett radikalt annorlunda sätt den här gången. Det brukar också finnas särskilda extramonster som man inte behöver bekämpa, men som man kan försöka besegra bara för att det är roligt (de brukar vara svårare än den riktiga slutbossen).

Man kan sejva och försöka igen
Taktik och spelmässighet är inte riktigt värt något om man inte kan misslyckas och ändå få försöka en gång till. Jag gillar riktigt svåra strider eftersom man oftast dör på en gång första gången man spelar, men att man sedan lär sig mer och mer om motståndarens taktik och dennes svaga punkter tills man kan gå in med precis rätt karaktärer, precis rätt utrustning och slåss på precis rätt sätt och då vinna. Just eftersom taktiken kan vara så krävande, och eftersom man vet hur körd man är om man skulle spela på fel sätt, så blir det riktigt belönande på riktigt när man till slut går vinnande ur striden.

---

Ett äkta koboldigt spel
Så, vet ni vad man borde göra? Man borde göra ett riktigt häftigt koboldrollspel. Inte som DnD, det är ju rena rama trovärdiga verklighetsrollspelet i jämförelse med det som jag ser framför mig. Utan ett riktigt rollSPEL. Ett sånt som är utformat för att man ska kunna hitta nya saker om man spelar om det efter att man har klarat det, och ett där man kan spara och få spela om på nytt om man skulle dö. Ett som inte försöker vara verklighetstroget för fem öre, utan där man lugnt kan tolerera meteorskurar, vulkanutbrott och frammanande av stora gudar som kan släppa lös all sin kraft över ens fiender. Ett spel som helt och håller är utformat för att vara spelmässigt utmanande och underhållande. Där olika karaktärer utvecklas på helt olika sätt och där de inte ens kan använda en och samma utrustning. Där man kan gå runt och XP:a i en skog om man behöver biffa upp sig något inför mötet med en boss, och där det kommer finnas massor av olika taktiska möjligheter att utmanövrera en svår motståndare. Ibland kanske man måste ge fienden en massa statuseffekter, vid andra tillfällen kanske man måste kasta Reflect och andra skydd mot magiska angrepp för att kalra sig. Ibland kanske man tjänar på enstaka, hårda anfall med tunga vapen, medan man vid andra tillfällen kanske snarare behöver area-attacker och multipla anfall för att ta hand om alla småttingar som ynglas ut ur en stor boss.

Visst vore det coolt? Jag hade till och med en idé om att man skulle gå ihop ett gäng personer och skapa ett enda jättefeting-gigantor-äventyr tillsammans, och att det sedan skulle kunna uppstå diskussioner mellan alla olika spelgrupper som alltså skulle spela ett och samma spel samtidigt. "Har ni klarat draken Mafuba ännu? Vi åker på torsk varenda gång!" "Vi drog slutsatsen att det förmodligen inte går att spöa honom ännu. Vi gissar att han står som vakt till de inre delarna av träsket som det inte är meningen att man ska få tillträde till förrän senare i äventyret." "Ahhh, ja, det stämmer kanske. Men var skall man då ta vägen?" "Har ni hittat älvaflickan Celenna i blåtrollens grotta? Hon vet var den flygande staden ligger, men jag tänker inte säga hur man får henne att tala om det." "Amen snälla! Kom igen då!" "Nä, nä, lite skall ni få lista ut själva. Jag kan ge er ett tips, dock. Det har inte med flickan att göra, men ni kommer säkert gilla det. Ni vet säkert att man kan lära sig olika melodier om man spelar på ormpipan i en strid mot en reptil eller amfibie? Ja, men ni har säkert konstaterat att de flesta melodier inte är särskilt användbara? Ja, men då kan jag rekommendera att ni går tillbaka till den kvadratiska ö där man träffade första bossen. Grodmänniskorna som lever där verkar inte finnas någon annan stans i spelet, och melodin man kan lära sig utav dem gör ormpipan till kanske en av de mäktigaste artefakterna vi har i nuläget. Prova själva, så får ni se..."

Osv. Visst vore det ärke-hårt!?

Insignia

Swashbuckler
Det vore faktiskt ganska kul :D

Fast när man sparar, är det inte jobbigt att hålla reda på alla detaljer så att det är likadant som förut när man går tillbaka? Vilka prylar man hade hittat och så.

Rickard

Urverk speldesign
Så djävla ärke(tråkigt svar)

Varför spelar man inte datorspel, då? Eller muddar?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso aldrig insett charmen med Final Fantasy (men lirade Zelda en del men det var för att klara spelet och inget annat)

G

Guest

Guest
Om man korsar finalfantasy 5 med X så kommer man nog få den mest spelarvänliga versionen, som dessutom går att opta mest av allt och alla,om man slänger in lite byggklossar och figurspelsgubbar så har man med lite ff tactics också.
Spara gör man genom att låta spelaren kopiera sitt formulär, som denna sedan ger till SL.

[Tillägg] Och tekniknivå från ff VI och lite mer valmöjligheter när det gäller gubbe (ras i första början endast), och kanske lite från ogre tactics som trotts allt la grunden för ff tactics.
Samt lite onda karaktärer, t.ex. Kefka (alla spels ondaste karaktär), Exdeath (den mäktigaste onda magikern som kan göra saker som meteo inte kan jämföras med t.ex. void). Muahahaha

Det här e ju nice, det måste jag göra något av, wohoo.

Troberg

Sinister eater
Re: Det vore faktiskt ganska kul :D

Fast när man sparar, är det inte jobbigt att hålla reda på alla detaljer så att det är likadant som förut när man går tillbaka? Vilka prylar man hade hittat och så.
Man kan köpa en kopiator för några tusenlappar eller en scanner för en femhundring. Det är nog enklaste sättet att hantera det på.

Mask_UBBT

Hero

"Man kan köpa en kopiator för några tusenlappar eller en scanner för en femhundring. Det är nog enklaste sättet att hantera det på."

Icke.
Man för bara krönika. När man hittar ett svärd skiver man "hittat svärd", när man kastat bort det skiver man "tappat bort svärd".

Jag tror inte alls riktigt på en vanlig sorts rollformulär i det här...

/Mask - som varit inne lite på samma spår som Rising nyligen

Rising

Vila i frid

Fast när man sparar, är det inte jobbigt att hålla reda på alla detaljer så att det är likadant som förut när man går tillbaka?
Jag tror det blir enklast om det är pluppar på rollformuläret för allt som kommer att öka och öka med tiden, och att man sedan kan kopiera rollformuläret. Liksom, ponera att du har 6 i både Styrka och Hälsa, och att du också har en speldosa som kan öka en av dessa två egenskaper med en plupp innan den går sönder. Okej, nu skall du möta en boss, men först får du chansen att spara. Du gör en kopia.

Sedan använder du dosan och fyller i en ny plupp på Styrka, innan du går fram för att möta bossen. Han är nästan immun mot våld och använder ständiga giftattacker. Det går inte alls och hela gruppen dör. Då tar du fram kopian (och gör en ny kopia ifall du skulle dö en gång till) och använder denna gång speldosan för att öka Hälsan istället.

Det där vore svårt att göra med siffror (för man kan inte sudda på en kopia), men sex pluppar är enkelt att ändra till sju pluppar, oavsett vad man gör det på för papper.

(Dock gissar jag att man hellre gör utskrifter efter ett tag, eftersom kopia på kopia kan bli rätt blubbrigt inom blott ett fåtal generationer.)

Insignia

Swashbuckler
Re: Så djävla ärke(tråkigt svar)

"Varför spelar man inte datorspel, då?"

Varför man leker med sina vänner när man kan sitta med näsan vid en skärm istället? Intressant fråga. Kanske för att det är bättre för ögonen :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
hehe !

Ja jäklar !!
Det vore nått att sätta tänderna i ja... :gremtongue:
Skulle vara kul att ha ett sådant spel, så man kunde få ur sig lite boffer-känslor & klara-allt-man-kan-stava-till-& deras-farmor... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Icke.
Man för bara krönika. När man hittar ett svärd skiver man "hittat svärd", när man kastat bort det skiver man "tappat bort svärd".
Men... Hur... Alltså... Men, hur menar du??? Då har man ju ingen anledning att införskaffa en hemelektronik till?!?!? Vad är det då som är bra med den lösningen?

Rising

Vila i frid

Varför spelar man inte datorspel, då? Eller muddar?
Det kan man väl? Precis som man kan spela monopol på nätet, fastän det egentligen är ett brädspel.

Det jag framförallt ville åt var ett spel med FF-känsla när det gällde just taktiken, valen och strategin: "Vi måste dela upp oss i två grupper för att utforska den här grottan. Hur gör vi grupperna jämnstarka?" "Vem ska få använda det här nya flammande svärdet?" "Den gamla gumman går med på att ge oss en av följande två ting: silverflöjten som vår bard skulle vilja ha, eller ormskinnskappan som vår tjuv skulle behöva. Vad ska vi välja?" Detta, fastän med mänskliga spelare. Inte så att man själv styr alla gubbar och kan välja att ge alla fördelar åt de gubbar man tycker bäst om, utan man måste turas om och samarbeta. Det går att göra på nätet, men jag tycker samspelet blir mycket roligare om man får prata med varandra och se varandra ansikte mot ansikte.

Rent spelmekaniskt skulle man kunna göra det riktigt intressant om hela spelgruppen var tvungna att börja om så fort som en enda spelare dog. (Tja, vi antar att dödligheten inte kommer vara lika frekvent som i FF-spelen) På så vis kommer kedjan inte att vara starkare än dess svagaste länk och inte ens den mest lökiga kobolden i gruppen kommer kunna klara äventyret helt själv. Man måste hjälpas åt.

Jag tycker att det vore ärke-hårt.

Rickard

Urverk speldesign

"Varför man leker med sina vänner när man kan sitta med näsan vid en skärm istället? Intressant fråga. Kanske för att det är bättre för ögonen :gremtongue:"
Jag kan sitta och spela fotbollsspel på datorn eller ge mig ut och spela med kompisar.. Det är inte samma typ av lek.. Jag tycker det känns menlöst om man skulle börja spela riktigt fotboll som ett datorspel.. Det var mest det som var min synpunkt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan säga att man kan minsann umgås minst lika mycket när man spelar datorspel och pekar på alla sina chattstunder över nätet med datortetrisspelare, med datorminigolfspelare och datoralfapetsspelare (där han även råkade få en dejt) under pågående spel

Insignia

Swashbuckler

"man kan minsann umgås minst lika mycket när man spelar datorspel"

Men det är inte lika roligt.

Rickard

Urverk speldesign

"Det jag framförallt ville åt var ett spel med FF-känsla när det gällde just taktiken, valen och strategin: 'Vi måste dela upp oss i två grupper för att utforska den här grottan. Hur gör vi grupperna jämnstarka?' 'Vem ska få använda det här nya flammande svärdet?' 'Den gamla gumman går med på att ge oss en av följande två ting: silverflöjten som vår bard skulle vilja ha, eller ormskinnskappan som vår tjuv skulle behöva. Vad ska vi välja?'"
Du har aldrig spelat DoD på det "vanliga" sättet, va? :gremwink:

"Rent spelmekaniskt skulle man kunna göra det riktigt intressant om hela spelgruppen var tvungna att börja om så fort som en enda spelare dog. (Tja, vi antar att dödligheten inte kommer vara lika frekvent som i FF-spelen)"
Måste man göra som datorspelet? Gör ett eget rollspel där det hela känns trovärdigt så att man inte får den här datorspelskänslan.. Jag kop:ar in lite text från vad jag tyckte om din tråd i vrållådan..

14:00 <Han> Jag vill liksom inte avsätta någon energi på något som kan vara oseriöst.. Att ha olika specialförmågor går att fixa i rollspel.. Att gå tillbaka efter hintar går att göra (fastän det är ändå linjärt)..
14:01 <Han> Till och med att dö funkar i vissa rollspel. Se bara på Vampire där spelarna kan åka på hur mycket stryk som helst och ändå klara sig.. Eller Planescape-spelet där personen är död, så man kan inte döda honom. Enda skillnaden är att sin död får konsekvener
14:11 <Mask> Men jag Gillar tanken på Save-points :gremlaugh: Jag tror det skulle leda till ett betydligt våghalsigare spel :gremsmile:
14:16 <Han> Mask: Gör ett dogmarollspel då.. Man spelar "Förevigade" som är en sorts fysiska astralvarelser.. När en blivit förstörd så materlialiseras varelsen i sin "Haven" - fridshamn.
14:17 <Han> ...eller så spelar man "Tidsflyktingar".. En sorts perfektionister när det gäller att leva sina liv.. Om något går galet så kan de fly tillbaka i tiden och göra om händelsen..

Det jag menar är att man rätt lätt kan hitta på de saker som du tar upp utan att det blir orealistiskt i spelvärlden..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att om ni nu tycker det verkar så himla roligt med ett "Final Fantasy-CRPG"-RPG så får ni jättegärna göra något utav det, för han själv tänker inte ge några fler kommentarer

Rising

Vila i frid
Om man korsar finalfantasy 5 med X så kommer man nog få den mest spelarvänliga versionen
Av praktiska anledningar tror jag det är bäst att inte försöka leva upp till FF-spelen i sig. De är för komplexa, och dessutom så repeterar de sig lite för ofta. Nu när man möter en boss så kan man säga "aha, en sådan där som har bra försvar mot våld och som lägger berserk på ens gubbar" eller "aha, en sådan där som först är soft, men som efter ett tag blir galen och kör värsta superattacken mot alla ens gubbar samtidigt". Det skulle vara för enkelt för vissa av spelarna att räkna ut vilken taktik de måste använda mot ens bossar om man hade samma system som FF-spelen.

Man får försöka få fram den där speciella känslan utan att för den sakens skull behöva låna själva systemet.

FF5 säger du, och det skulle jag kunna hålla med om (att man får byta karriär som gubbe, så att man först kan prova att vara tjuv, sedan röd magiker (då behåller man tjuvfärdigheterna men lär sig nya röd magiker-färdigheter) och därefter kanske munk, osv) Man kanske tröttnar på att hela tiden vara en snubbe som Setzer med sin enarmade bandit annars.

Annars är det nog systemet i nian som jag gillar bäst. Att man lär sig abilities av att använda vapen och utrustning tillräckligt länge. Det gör att man får bra rotation på grejerna. "Jag har visserligen ett mycket bättre svärd än den där dolken vi just hittade, men dolken kan ge mig en färdighet som jag skulle behöva, så okej, jag tar dolken så får du ta svärdet tills vidare" "Okej. Pfff... 'tills vidare' Sucker!!!"

Men när det gäller system så tror jag ändå att det blir bäst att försöka se till vad som de facto är praktiskt skönt att använda i ett rollspel. Och om man på köpet skulle få ett system som hade helt nya taktiska möjligheter, då vore ju det bara ett stort plus.

(Eftersom jag är en så stor Pokemon-nörd så skulle jag kunna tänka mig att sno en hel del från det spelet också)

Rickard

Urverk speldesign
Allt är relativt, Insignia ;) [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ibland kan glömma att han sitter vid datorn när han chattar och känner istället nästan de andras närvaro hos sig

Troberg

Sinister eater
Meningslöst, det blir ingen ny hemelektronik [NT]

-

Insignia

Swashbuckler
Re: Allt är relativt, Insignia ;)

"Han som ibland kan glömma att han sitter vid datorn när han chattar och känner istället nästan de andras närvaro hos sig"

Nästan. I rest my case.

/Insi, som tycker att forumiter är gulligare i verkligheten

Rising

Vila i frid

Du har aldrig spelat DoD på det "vanliga" sättet, va?
DoD har extremt dåliga möjligheter för den sortens spelmässiga avvägningar som jag vill att det här spelet ska vara fullt av. Det håller inte ens en sekund för den typen av spel som jag vill åt.

Jag kop:ar in lite text från vad jag tyckte om din tråd i vrållådan
Åh... Jag skulle ha velat läsa hela den diskussionen. Vad bänga somliga av er är, ni som trodde att jag inte menade allvar, förresten. Ni får tusen minuspoäng.

Gör ett eget rollspel där det hela känns trovärdigt så att man inte får den här datorspelskänslan
Näh, inga kompromisser! Då blir det som DnD vars fanboys stundtals framstår som strutsar med huvudena i sanden. (Det där med läkning är ett typiskt sådant exempel) Sånt tangerar gränsen till pinsamhet, och det är inte trovärdigt. Det ska vara spel på riktigt. Spel spel spel. Äkta häftig spelkänsla. Med rollgestaltning, diskussioner och inlevelse, förstås, men ingen djäkla verklighet. Det förstör bara allting.

Det jag menar är att man rätt lätt kan hitta på de saker som du tar upp utan att det blir orealistiskt i spelvärlden
Du blottar din okunskap om spelmekanismer, unga gräshoppa. DoD kan knappt få till ett riktigt utmanande taktiska val ens om man ger spelarna komplicerade magiska vapen, och inte ens då får de någon möjlighet att göra strategiska val som handlar om att planera långt i förväg utifrån blott spelmekanismerna själva.