Här är vad det kostar att börja spela rollspel i Sverige idag. Priserna är hämtade från SF-Bokhandelns hemsida (www.sfbok.se). För att börja spela anser jag att följande krävs:
o Fullständiga regler, vilket inkluderar monsterlistor etc.
o En mer än nödtorftigt beskriven spelvärld, vilket inkluderar kartor, platsnamn etc.
0 Ett introduktionsäventyr, om inte i själva boken så åtminstone tillgängligt på företagets webbplats.
Att börja spela Dungeons and Dragons:
269 Players HandBook
269 Dungeon Masters Guide
269 Monster Manual
299 el 358 Världsbok (Eberron eller Forgotten Realms)
= 1106:- el 1165:-
Spelet förutsätter även användandet av miniatyrfigurer, vilket ökar priset ännu mer.
Att börja spela Drakar och Demoner:
329 Drakar och Demoner Reviderad
259 Världsbok (Osthem eller Mittland)
= 588:-
Att börja spela Eon:
279 Eon III - Spelarens bok
249 Eon III - Spelledarens Guide
= 528:-
Att börja spela Götterdämmerung:
199 Codex Persona
199 Lex Libris
= 398:- (OBS! Kampanjpris! Egentligen: 498
Jag är inte heller helt säker på att Götterdämmerung har tillräckligt med världsinformation för att platsa här, men jag tar med det ändå.
Att börja spela Vampire:
198 World of Darkness Rulebook
298 Vampire the Requiem Core Rulebook
= 496:-
Att börja spela Call of Cthulhu:
298 Call of Cthulhu RPG 6th Edition Softcover
= 298:-
Att börja spela Shadowrun:
298 Shadowrun RPG 4th Edition
= 298:-
Att börja spela Mutant:
249 Mutant: Undergångens Arvtagare, reviderad utgåva
= 249:-
Kanske lite orättvist, jag skulle kunna inkludera även Pirit: Den innersta kretsen (329 i listan över böcker som behövs...
Att börja spela Västmark:
249 Västmark 3
= 249:-
Att börja spela Ars Magica:
218 Ars Magica RPG 5th Edition
= 218:-
SLUTSATSER:
Helt oväntat var ett litet spel som Ars Magica billigast.
Man kan konstatera att ju populärare ett spel är, desto dyrare är det.
Trenden nu verkar vara att dela upp böckerna så att spelarna kan köpa var sin regelbok att läsa och ha hemma.
Det är asdyrt att börja spela rollspel. Fast billigare än Yu-Gi-Oh, va?
o Fullständiga regler, vilket inkluderar monsterlistor etc.
o En mer än nödtorftigt beskriven spelvärld, vilket inkluderar kartor, platsnamn etc.
0 Ett introduktionsäventyr, om inte i själva boken så åtminstone tillgängligt på företagets webbplats.
Att börja spela Dungeons and Dragons:
269 Players HandBook
269 Dungeon Masters Guide
269 Monster Manual
299 el 358 Världsbok (Eberron eller Forgotten Realms)
= 1106:- el 1165:-
Spelet förutsätter även användandet av miniatyrfigurer, vilket ökar priset ännu mer.
Att börja spela Drakar och Demoner:
329 Drakar och Demoner Reviderad
259 Världsbok (Osthem eller Mittland)
= 588:-
Att börja spela Eon:
279 Eon III - Spelarens bok
249 Eon III - Spelledarens Guide
= 528:-
Att börja spela Götterdämmerung:
199 Codex Persona
199 Lex Libris
= 398:- (OBS! Kampanjpris! Egentligen: 498
Jag är inte heller helt säker på att Götterdämmerung har tillräckligt med världsinformation för att platsa här, men jag tar med det ändå.
Att börja spela Vampire:
198 World of Darkness Rulebook
298 Vampire the Requiem Core Rulebook
= 496:-
Att börja spela Call of Cthulhu:
298 Call of Cthulhu RPG 6th Edition Softcover
= 298:-
Att börja spela Shadowrun:
298 Shadowrun RPG 4th Edition
= 298:-
Att börja spela Mutant:
249 Mutant: Undergångens Arvtagare, reviderad utgåva
= 249:-
Kanske lite orättvist, jag skulle kunna inkludera även Pirit: Den innersta kretsen (329 i listan över böcker som behövs...
Att börja spela Västmark:
249 Västmark 3
= 249:-
Att börja spela Ars Magica:
218 Ars Magica RPG 5th Edition
= 218:-
SLUTSATSER:
Helt oväntat var ett litet spel som Ars Magica billigast.
Man kan konstatera att ju populärare ett spel är, desto dyrare är det.
Trenden nu verkar vara att dela upp böckerna så att spelarna kan köpa var sin regelbok att läsa och ha hemma.
Det är asdyrt att börja spela rollspel. Fast billigare än Yu-Gi-Oh, va?