Nekromanti Så fel man kan ha...

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Chronopia-spelare

<I>Och många håller med mig om det... Jag tycker inte det är att vara konservativ...</I>

Naturligtvis handlar det om konservativitet (konservism, konservatism, vad sjutton heter det?), men kanske på en lite djupare nivå än själva ordet passar för. Egentligen handlar ju hela rollspels-grejen om någon form av förtjusning över sagor/berättelser som tycks finnas i den mänskliga mentaliteten. Miljöerna som dessa berättelser utspelar sig i är ju faktiskt i grund och botten bara kosmetika. Tolkien och gänget skapade en genre som sedan utvecklades av andra till vad som kom att kallas "fantasy" men som ju egenmtligen bara utgör kärnan av en mycket bred genre. Att just denna kärna anammats i sådan omfattning kan ju ha olika anledningar, men dessa är irrelevanta. det viktiga är att de HAR annammats och accepterats. När man då kommer med annan kosmetika, i det här fallet i form av Chronopia, kan det bli motreaktioner. Men i grund och botten handlar det ju faktiskt i båda fallen om en berättelse. Det kunde lika gärna ha varit Chronopiavarianten som blivit den accepterade versionen, om historien sett annorlunda ut, och då spelar saker som överdrivna svärd mycket liten roll. vem har någonsin sagt att fantasy är realistiskt?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Rosen

Myrmidon

<I>Det kunde lika gärna ha varit Chronopiavarianten som blivit den accepterade versionen, om historien sett annorlunda ut, och då spelar saker som överdrivna svärd mycket liten roll. vem har någonsin sagt att fantasy är realistiskt?</I>

Håller i stort sett med men vill gå ett steg längre, för jag är <B>inte</B> beredd att köpa "Tolkien och gänget" som den enda anammade, accepterade sortens fantasy; så homogent är det inte. För egen del var fantasy under väldigt många år liktydigt med sword & sorcery - Conan, Frazetta, den ganska digra flora av barbar-böcker som getts ut av Daw Books och andra - och jag har talat med rätt många gamers under åren som har kommit in i genren precis samma väg (eller andra vägar; CS Lewis och hans rätt o-rollspelsaktiga sagovärldsfantasy, t ex).

"Fantasy" kan vara sånt här
<A HREF="http://www.geocities.com/jkannesten/awak.jpg" target="_new">http://www.geocities.com/jkannesten/awak.jpg</A> eller typ sånt här
<A HREF="http://www.arthistory.cc/pics/tednasmith/34.gif" target="_new">http://www.arthistory.cc/pics/tednasmith/34.gif</A> eller sånt här
<A HREF="http://www.stacyewalker.com/fantasyart/alexhorley/redstacybyhorley.jpg" target="_new">http://www.stacyewalker.com/fantasyart/alexhorley/redstacybyhorley.jpg</A> och letar man ett tag så lär man kunna hitta anhängare av alla de sorterna bland rollspelare.

--
Åke

Ofeig

Warrior

Jag måste nog säga att jag är en av de många...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Håller i stort sett med men vill gå ett steg längre, för jag är inte beredd att köpa "Tolkien och gänget" som den enda anammade, accepterade sortens fantasy</I>

Inte den enda, men helt klart den främsta...

<I>CS Lewis och hans rätt o-rollspelsaktiga sagovärldsfantasy, t ex</I>

CS Lewis var faktiskt en av de jag menade i "Tolkien och gänget". Det var väl främst de lite senare kreatörerna som bearbetade genrens grundares verk till den fantasyform vi har idag (alltså den här "standardfantasyn"). Jag blev själv introducerad till genren via den gode herr Lewis.

Nightowl

Champion
Re: förutsägelse

Allmmänt instämmande, fast jag är ganska förtjust i spelet, och eftersom jag är en av de där mysko gökarna som _samlar_ på spel kommer jag att köpa det i alla fall.

Den som kommer först till en nisch kan inte bara snabbare etablera sig där och har ett visst övertag mot senare konkurrenter, vederbörande får också äran att _definiera_ nischen ifråga. I engelskspråkig rollspelsfantasy världen över är det D&D/AD&D som varit den stora "definiatorn": trollen i Eon skulle knappast regenerera om inte Gary Gygax varit torsk på Poul Andersons vikingafantasy "Tree Hearts and Tree Lions" (tror jag det var) där ett troll med dylika egenskaper förekommer. Detta betyder på noll och intet vis att Eon-skaparna är någon sorts klåpare eller Gygax-älskare (tvärtom, jag är mäkta imponerad av Eon)- men vissa troper och bilder som ständigt dyker upp i fantasy (numera inte bara rollspelsfantasy, eftersom många fantasyförfattare numera är rollspelare - Katherine Kerr hör dit, liksom hon med "Fåraherdens dotter" - har glömt vad hon heter, och farbror Feist, för att inte tala om alla utspottade Dragonlanceböcker...) lanserades via AD&D.

I Sverige har det varit EDD och i viss mån grundlådan. Namnet och vissa av dess tendenser är djupt rotade i den svenska hobbyn, framförallt bland alla de som _inte_ blev fanatiker som undertecknad och dig som troligtvis läser det här, utan bland dem som spelade rollspel lite sporadiskt i högstadiet men lade av för att han hade annat att göra (öl, brudar och plugg, vanligtvis).

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Nightowl

Champion
Re: Ereb Altor vs Chronopia (zzzzz)

Instämmer till 100%. Det här betyder inte att folk är dumma i huvudet bara för att de föredrar Ereb framför Chronopia; de beter sig bara som normala människor.

Jag är själv ganska spänd på Dungeons & Dragons 3rd ed, och har lurkat på en lista om detta ett tag. Där är fullt med folk som förklarar att spel utan tydliga karaktärsklasser är ospelbara, för alla spelare kommer att skaffa sig samma färdigheter och alla karaktärer blir lika dana. Spel utan alignments (Lawful whatever etc) är omöjliga att rollspela i, det blir bara vad vi skulle kalla "koboldspel" för man har ju inga guidelines för hur ens personlighet är, ju. Och spel som använder system med med "magipoäng" eller dylikt blir ju totalt obalanserade för magikerna blir ju alldeles för jättemäktiga om de kan kasta vilka spells de vill. Det kan bara vara kobolder som fortsätter att spela sådana spel.
Och så vidare.

Min elaka fördom: hade Äventyrsspel översatt Dungeons&Dragons istf. Basic Roleplaying/Magic World 1982 eller när det nu var, hade vi haft ett helt gäng med spelare som suttit på "Grotthål & Drakar"-forat här på Rollspel.nu och ojat sig över att det inte finns några riktiga rollspel längre här i Sverige. Varken Eon eller Gemini eller Gondica har ju levels, alignments eller memorerade spells...

Man blir förbannat formad av det man spelar i början, när rollspel är nytt och jättekul och man har _mycket_ mer tid och föräldrarna betalar... :)

Det är här inget personpåhopp: jag är själv jäkligt nostalgisk och vet med mig att jag hänger upp mig på vissa saker. Min enda ursäkt är kanske att jag är marginellt mer medveten om det än genomsnittet... :p

Nightowl, ent

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Nightowl

Champion
Re: konservatism

Cyberpunk i fantasy-miljö, ja. Själv tycker jag det är ganska uppenbart, men det måste vara väldans subjektivt, för de flesta börjar dilla om andra saker när jag tar upp det...

Långrandig Chronopia-observation: Många har hävdat att Chronopia/WarZone plagierade ditten och datten, däribland Games Workshops grejer. En grej folk har missat att ganska många - däribland William "Bill" King, en av de mest aktiva bakom Chronopia-konceptet - hade jobbat för GW förut, och helt enkelt fortsatte att skriva/teckna/skulptera _i samma stil_. Det hela blir sedan asbisarrt om man finstuderar t.ex. hr Anders Blixt. Hans stil - fjärran från Kings, det är som att försöka jämföra, tja, Hemingway med Poe - och många av hans favoritidéer ngår att finna mer eller mindre återanvända i de spel han gjort. Det går att dra åtskilliga trådar från gamla Mutant via Khelataar och Wastelands till numera Gondica, eller från hans arbete med ICE. Visst har Anders (och Mr King också, antar jag) utvecklats med tiden, men vissa maner och vissa favoritteman hänger med.
Nå, vad är vitsen med det här svamlet? Jo, att vissa grejor, framförallt stämningen, inte så mycket är "plagiat" som att det är gjort av samma folk, eller folk som arbetat i samma miljöer.

Fler anekdoter om RuneQuest III (versionen som gavs ut av Avalon Hill på licens från Chaosium): Man var i färd med att ge ut flera supplement med historisk fantasy och RQ-regler, varav bara två kom ut: Vikings och Japansupplementet Land of Ninja. Bakom namnet ligger enligt Stafford ett absolut krav från Avalon Hill på att det måste ha ninja med där "för ninjas säljer". Så, fastän de föreslagna kampanjerna och äventyren utgår från att RP är samurajer av något slag (även om man kan spela vad som helst från bonze till vedhuggare), fick den heta Land of _Ninja_. Någon snubbe läste igenom den och fann till sin förvåning att skurkarna i ett av introäventyren är ninjor. Bestört berättade han "But... b-but I thought they were the _good_ guys!"

I Sverige fick åtminstone det obligatoriska japansupplement i fantasygenren heta _Samuraj_...

Nightowl, som trots att han knappast är någon Japanfantast (ska man spela historisk fantasy borta i Öst, ska man antingen vara i Kina eller Kalevala) anser att DoD Samuraj är bland de bästa Äventyrsspel gett ut.

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Nightowl

Champion
Re: Varför?

Varför inte? Spelet skrevs när grottsystemen var legio och nödvändiga, och skall man ha dem kan de lika gärna vara rättfärdigade.

Det bästa är introäventyret med luftmaneter, helveteshundar och kommentaren (ungefär) "Noggranna efterforskningar har visat att stigen bakom världshuset leder till den onda kultens tempel." :)

Nightowl, som i hemlighet gjorde kopior på Lancelots ömt vårdade unika Drakar-ex tillsammans med hr Rosenius någon gång i början på 90-talet... Wow! Vilken "Lassie"! :p

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Nightowl

Champion

Väldigt ofta hittar man _blandningar_; folk som gillar både barbarer a la Howard, alver a la Tolkien och riddare a la Scott. Den arketypiska standardfantasyn är en jämn smörja.

Mina största "fantasy-erfarenheter" (det fanns knappt någon annan svensk fantasy än Tolkien att få som inte var skriven för barn när jag var tonåring, och engelska böcker var svåråtkomliga i den stad jag bodde i) var före rollspelen inte skönlitteratur, utan myter, religion och folktro. Jag blir fortfarande förbannad på rollspelsmonster hämtade från dylika källor som inte stämmer med beskrivingen i "Hexikon", eller "Hjältar och monster på himlavalvet"...

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Discordian

Swordsman
Re: Varför?

<quote>Varför inte? Spelet skrevs när grottsystemen var legio och nödvändiga, och skall man ha dem kan de lika gärna vara rättfärdigade.</quote>

Det var väl kanske därför som jag satte dit en smiley. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Riddaren

Swashbuckler

"det fanns knappt någon annan svensk fantasy än Tolkien att få som inte var skriven för barn när jag var tonåring, och engelska böcker var svåråtkomliga i den stad jag bodde i"

Sedan när blev Tolkien svensk?

Vad jag har läst och lärt mig är han född i Sydafrika och uppvuxen i England. Han var son till engelska föräldrar.

Riddaren - vet att mister Tolkien inte är svensk

http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Sedan när blev Tolkien svensk?
Vad jag har läst och lärt mig är han född i Sydafrika och uppvuxen i England. Han var son till engelska föräldrar.</I>

Nu ska jag ju inte lägga ord i mun på Nightowl, men jag antar att han menar att själva böckerna var på svenska (alltså översättningar). inte sant?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: konservatism

<I>eller Kalevala</I>

Jaa! kalevalan rockar! När jag blir stor, ska jag bli precis som Lemminkäinen! /images/icons/smile.gif

Don Kennetho

Warrior

Jag tror också att det är framförallt är detta som det beror på.

Hade man gjort ett nytt spel som haft Chronopia-världen så tror jag nog gamla DoD-spelare hade hellre kunnat acceptera den, då hade man ju fortfarande haft kvar det "gamla" DoD.

Don Kennetho

Nightowl

Champion

Hej!

Det är _jag_ som har "Besserwisser" som sysselsättning i min profil! :)

_Naturligtvis_ menade jag "fantasy på svenska".

Nightowl, oerhört förnärmad att Riddaren ens _vågade_ tro att han inte kände till något så elementärt. Riddaren ska aldrig få leka med Nightowls Spawn-action-figurer...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.