Nekromanti Så jävla kasst och dåligt!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Intuitiva mekanismer

Tja, Eons regler för kast är visserligen bättre, men jag tycker ändå att båda spelen krånglar till det i onödan. Jag tror att det beror på min grundläggande filosofi om att regler skall vara enkla och snabba. Även om det sker på bekostnad av trovärdighet eller om det innebär att SL får använda sig av sunt förnuft och omdöme (det som andra kallar godtycklighet).

För mig är det enkelt. Jag har ett FV i färdigheten kasta. Jag slår mot det om jag vill kasta något, t.ex. en änterhake eller en sten. Så länge det finns en rimlig chans att lyckas (jagmenar, jag kan ju inte kasta änterhaken över en tvåhundrameter bred klyfta) så räcker det med att jag lyckas med mitt färdighetsslag.

För mig är det funkis. Jag behöver inte mer trovärdighet eller förklaringar.

Samma gäller för kastvapen. Jag har färdigheten vapenteknik [kastvapen]. Om jag vill kasta mitt vapen på en fiende så slår jag för den färdigheten. Lyckas jag med slaget så träffar jag. Vill man veta hur långt det är möjligt att kasta så kan man väl skriva det för räckvidden på vapnet, precis som man gör med en pilbåge eller ett armborst. Ok för att det i verkligheten spelar roll hur stark man är för att avgöra räckvidden. Men i spelet och fantasin känns det som det kvittar.

/Vulf

Pom

Swashbuckler
Re: Intuitiva mekanismer

Jag tror att det beror på min grundläggande filosofi om att regler skall vara enkla och snabba. Även om det sker på bekostnad av trovärdighet eller om det innebär att SL får använda sig av sunt förnuft och omdöme (det som andra kallar godtycklighet).

För mig är det enkelt. Jag har ett FV i färdigheten kasta. Jag slår mot det om jag vill kasta något, t.ex. en änterhake eller en sten. Så länge det finns en rimlig chans att lyckas (jagmenar, jag kan ju inte kasta änterhaken över en tvåhundrameter bred klyfta) så räcker det med att jag lyckas med mitt färdighetsslag.
Egoist. :gremwink: Tänk om någon annan än du vill kasta? En övernaturligt stor bjässe som vill kasta en liten sten eller en fullastad skottkärra?
Som kastreglerna från DoD och Eon har citerats här verkar det som de är gjorda för att klara av också sådant som inte är lika lätt att bedöma utifrån verkliga livet.

Dark_Maven

Veteran
Lösning

Gillar föslag 1...STY meter/vikten ger en lagom längd för att kasta...sedan kan man säkert göra lite egna modifieringar men annars en riktigt bra lösning...ska nog använda mig av den någon gång i framtiden

G

Guest

Guest
Men hur svårt är det att ändra på reglerna då? Eller vill du har SÅ enkla regler att du inte behöver vara konstrutiv alls?

Gör såhär... Ta fram en T6 när du är SL 1-3=miss, 4-5=träff 6=asbra träff som får kvasivikingar ett explodera!

Sås, kan det bli enklare...

MVH
Lexx - Som faktiskt nu var konstruktiv

Vitulv

Jag köper inte rollspel för att skriva reglerna själv. I så fall skulle jag ju inte ha något behov av en regelbok. Jag är nästan lika dålig som dig på att hitta på regler och därför är jag beredd att betala för dem istället. Det är också därför jag blir sur när jag tycker att reglerna är dåliga precis som jag blir sur om jag köper en trasig tv.

/Vulf

G

Guest

Guest
Och hur mycket vet du om hur dåligt jag är på att skriva regler?... Dina påhopp börjar bli tröttsamma... Inte för att jag blir irriterad utan för att jag bara blir trött!

Hur som helst, personligen gillar jag skapa egna regler. Det är nästa det som är mest underhållande med rollspel. Vill du ha regler som är så omfattande att dom kan täcka alla tänkabara situationer som kan uppstå och så enkla att en apa klarar av att förstå dom så får du väl försöka hitta sådana regler. Säg dock gärna till om du gör det...

Troberg

Sinister eater
Och hur mycket vet du om hur dåligt jag är på att skriva regler?... Dina påhopp börjar bli tröttsamma... Inte för att jag blir irriterad utan för att jag bara blir trött!
Tagga ner lite, jag tror inte han menade din allmänna förmåga att skriva regler utan snarare ditt översimpliferade exempel, vilket jag tror att även du kan erkänna att du inte gjorde som ett seriöst regelförslag utan snarare ett exempel på hur man lätt kan sno ihop en fungerande regel.

Vitulv

Och hur mycket vet du om hur dåligt jag är på att skriva regler?...
Tja, ganska exakt 100% av alla regler du skrivit som jag har läst var kassa.

Vill du ha regler som är så omfattande att dom kan täcka alla tänkabara situationer som kan uppstå och så enkla att en apa klarar av att förstå dom så får du väl försöka hitta sådana regler.
Nej, jag vill ha regler som är genomtänkta, intuitiva, konsekventa och snabba. Det räcker gott. Jag skiter i om en apa klarar av att förstå dem eller inte. För mig räcker det med att jag förstår dem.

Säg dock gärna till om du gör det...
Ok, jag hittade dem!

/Vulf

G

Guest

Guest
Vilket i sin tur INTE ska behöva betyda att man är dålig på att skriva regler, vilket va precis som poeten skrev vilket va satans jävligt tröttsamt!

Det handlar bara om att man kan inte gå och tro att man kan få allt serverat i ett rollspelssystem! Inte vill jag köpa en regelbok som är 4726 sidor fet! Jag vill ha utrymme för kreativitet och låta fantasin flöda...

Som sagt, hatar storebrorsregler....

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu stänger ni ner era glappande trutar

Tonen här leder ingen vart förutom till ett eldskrig, och det vill jag inte se.

Lägg ner tråden. Det är en order till er båda, Lexx och Vitulv.

M.

G

Guest

Guest
Ok, jag hittade dem!
Men dåså, spela ditt vikigamjödrollspel då. Om du har skapat ett optimalt rollspelssystem så fattar inte jag varför du lirar DoD6 som är fyllt av brister plus att du själv lider av oförmågan att snabbt snickra ihop lite husregler vilket tydligen försvårar för dig och ditt rollspelsutövande?

G

Guest

Guest
Re: Nu stänger ni ner era glappande trutar

Ehhh... Varför det? Jag stör mig inte på tråden i sig. Men visst. När en moderator har sagt vad som gäller så är det visst så... :-(

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En motivering

Hej!

I det här fallet är det förutom det att det verkar vara risk för eldskrig, så att andra deltagare på forumet tycker att det blir lite obehagligt med de aggressiva tillmälena. Lite grand som att det är otrevligt att vara på en fest där två personer står och skriker argt på varandra.

Din positiva inställning till mitt modererande är noterat, och uppskattas.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Vänliga hälsningar

Magnus

Morgoth

Swashbuckler
Om du har skapat ett optimalt rollspelssystem så fattar inte jag varför du lirar DoD6 som är fyllt av brister

När man skalar ner ett rollspel har man två delar - spelvärlden och regelmotorn, men det som i själva verket håller upp spelet i sig, det är varken spelvärlden eller regelmotorn, det är sambandet mellan de båda. Det riktiga jobbet bakom ett rollspel är sammanknytandet av värld, regler, och speltips.

Därför känns argumentet otillräckligt, det som Vitulv köper, när han köper sitt rollspel, är sammanhanget mellan spelvärld och regler. Värld och regler för sig hade han förresten kunnat hitta på själv. Det är skadevärdena på vapen, regelstatistiken för spelledarpersoner och monster och färdighetslistan han köper sitt spel för.

Kanske något som spelskapare borde tänka lite mer på i allmänhet.