Nekromanti Så kan fotboll bli ett bättre spel

Dilandau

Myrmidon
Problemet med fotboll som åskådarsport är att det är tråkigt att titta på. Det är ett långsamt spel där det blir för får mål för att göra det värt besväret. 90 minuter är lång tid. Hade det varit en film hade jag krävt minst 1 actionscen, 1 sexscen, och lite cool cg. I fotboll får man, om man har tur 1 eller 2 mål. Orimligt ofta bli det 0-0.

Det håller inte.

Därför föreslår jag att man (FIFA?) förbättrar spelet på följande sätt.

1. Gör planen mindre. Hälften räcker. Detta skulle göra spelet snabbare och gubbarna skulle inte bli så jäkla trötta hela tiden. De sista 20 minuterna av varje halvlek är ju alltid helsega, med en massa mjölksyreoffer som lallar omkring.

2. Slopa målet. Låt hela kortsidan vara mål och tillsällt en extra målvakt (kanske "flygande" som vi kallade det på mellanstadiet). Då blir det fler mål, och mer action i allmänhet.

3. Sätt upp en sarg. Är det något som suger så är det alla bollar som rullar ut från plan. Det tar bara tid och stoppar spelet.

Så. Nu har fotboll blivit ett bra spel att titta på.

Ymir

Liten kantbaron
Vore det inte en bättre lösning att helt sonika skippa herrfotbollen, och bara låta kvinnor spela? :gremsmirk:

Alternativt, så kan man sätta en gräns på hur många invånare landen som deltar får ha. Tex hade USA, Tyskland och Brasilien gått fetbort, och Andorra, Grönland, Västsahara, Färöarna, Mongoliet och Nauru kunde mötas i hårda (och måltäta) landskamper. Större länder hade kunnat få dela upp sig i subnationella entiteter, så Colorado, California, Sussex, Jämtland, Yunnan, Srinagar, Bayern och Sakha tävlade i VM mot småländerna. Eller ja, UK har väl redan gjort nåt liknande iofs eftersom de bisarrt nog skiljer på England, Wales, Skottland och co. Innebär det att Isle of Man hade fått ställa upp separat i VM, månntro?

Mer mål hade det ju iallafall blivit i båda fallen.

Eller så kan alla spela med 'aussie rules', helt enkelt. Mer slagsmål på planen!

- Ymir, ger konstruktiva förslag

Rickard

Urverk speldesign
Kolla på inomhus-VM, då [NT]

/Han som inte tror det finns men inomhuscuper brukar ha 2-4 mål per match under en period av 20 minuter

Dilandau

Myrmidon
mano y mano

Kan man inte få liksom DUELLFOTBOLL. Två snubbar som möts i gryningen och liksom fotbollar varandra "into submission"?

Lindenius

Swashbuckler
Nej nej, så här ska man göra:

Ha kvar storlek på plan och tid etc, men

1. tillåt obegränsat med byten
2. ta bort offsideregeln, eller flytta den till straffområdesgränsen
3. tvinga i spelarna 30 cl starksprit, så att deras omdöme försämras lite.

//erik. låt börje spela

Hunk

Hero
Re: brittisk fotboll

Eller ja, UK har väl redan gjort nåt liknande iofs eftersom de bisarrt nog skiljer på England, Wales, Skottland och co. Innebär det att Isle of Man hade fått ställa upp separat i VM, månntro?
Jag har faktiskt för mig att Isle of Man har ett landslag, men jag är osäker på UEFAs och FIFAs regler angående vilka som får ställa upp i kvalen till VM och EM. Man kanske tycker att det räcker med fyra landslag från Storbritannien och Nordirland. De två anledningarna till att det finns fyra landslag från UK är att man redan före det börjades spela organiserade internationella fotbollsturneringar världen över hade landslag i åtminstone England och Skottland och att övriga länder tyckte att ett enat Storbritannien skulle vara alldeles för överlägsna om de tilläts ställa upp. England och Skottland fick heller inte vara med i världens första VM-turnering just för att de ansågs vara för bra.

Marukusu

Hero
Fängelseregler!

Ta bort domaren helt. Fotboll är dåligt eftersom att det inte är någon kontaktsport, jag vill se blod!

...sedan så skulle jag lätt offra mitt vänsterben för att se de riktiga hatobjekten i vår värld drabba samman i en riktigt fet match. Demokratiska Folkrepubliken Korea mot Koreanska Republiken? USA mot Iran? Ryssland mot Tjetjenien? Turkiet mot Kurdistan? Go for it!

DÖÖÖÖDAAA!!!!11

- Danne, är romare när ingen ser på.

Saxifrage

Hero
On the contrary...

Nej, nej, planen ska inte bli mindre utan större. Helst så inihelvete större. Ett par kvadratmil, minst. Gärna med terränghinder i form av tät granskog, dolda gruvhål och stenmurar.

Och så bör man tillåta attackhelikoptrar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Man kan ju böra med att införa mer våld och sedan lättklädda cheerleaders i pauserna (varje halvlek bör naturligtvis delas upp i mindre bitar). =^_^=

Stora mängder alkohol (för åskådarna) kna också hjälpa.

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
Bort med maskandet!

* Inför effektiv speltid. Alla sporter med självrespekt har det.

* Spela tre "perioder" * 30 minuter istället. Alla sporter med självrespekt har fler än två halvlekar.

* Behåll planens storlek, annars får man ju inte lika snygga uppspel, men gör målen större så att det blir mål oftare. Målvakten ska bara hindra de lätta skotten, är det nån som fetar en rackabajsare som går lite högt ska han fan belönas med ett mål.

* Mer tuttar. Sporten må vara macho som den är, men inget blir sämre av mer tuttar. Förutom möjligtvis Super Bowl, men det är bara för att amerikanarna får moralpanik av tuttar.

Storuggla

Champion
Re: Bort med maskandet!

Inget maskande? Så Italien ska inte få spela menar du? :gremsmile:

"Mer tuttar. Sporten må vara macho som den är, men inget blir sämre av mer tuttar. Förutom möjligtvis Super Bowl, men det är bara för att amerikanarna får moralpanik av tuttar."

Hosthost :gremblush:

Storuggla, svansföringsinstruktion

Storuggla

Champion
"Nej, det är wrestling."

Nu har jag inget emot kvinnobrottning, men oavsett hur bra nu Mickie James vs Trish Stratus -fejden var (för en gångs skulle fick man se kompetent brottning med kvinns som kunde sparka rumpa istället för "dra av kläderna-tävlan med några som WWE blott tagit in för att få playboy-utvik som genererar pengar) så spöar den inte Ric Flair på hans sämsta dag. Varför? Jo för man kan inte bygga en schysst fejd på att sparka samma rumpa hela tiden, gång efter gång. Det behövs mer rumpor, och där blir dambrottningen lidande. Den ende som kunde ens halvvägs trovärdigt fejda med Mickie när Trish blev skadad var Beth, och hon blev skadad i sin första match...
Resten av WWE's damer är mer inriktade på att se bra ut i Playboy, där de förr eller senare viker ut sig och sedan försvinner från företaget. Skräp.
Ge mig Nature Boy, Carlito Caribbean Cool eller John Bradshaw Layfield vilken dag som helst. Om du inte menar japansk dambrottning, som antingen är naken eller jävligt bra. Take your pick :gremwink:

Vadå? Det är underhållning, fan!

Storuggla, katt + borrmaskin

Lindenius

Swashbuckler
Jaaaaa!

Vad coolt/udda/helt oväntat. Jag visste inte ens att det där existerade.

Jag utnämner härmed Lingerie Bowl till dagens nya kunskap i mitt huvud.

//erik. en kunskap rikare

Hjalle

Swashbuckler
Att göra planen mindre skulle innebära att alla ytor försvann helt, och spelet skulle låsa sig. Möjligen om man kanske körde fem spelare på en sjumannaplan, men då skulle det bli så många bra fotbollspelare som inte skulle komma till spel, och målen skulle bli för små. Förstorar man upp dem så blir det fan för många mål...

Sargen kan jag köpa, men oftast när det blir inkast går bollen ut rätt högt, och trots allt, man vill juh ha publik.

En sak man kan göra är att införa en extra linje, offsidelinjen, som ligger någonstans mellan målområdets ytterkant och linjen på mitten. Offside gäller bara när spelaren som är offside är framför den. Det skulle innebära fler mål, samtidigt som man fortfarande kan spela "smart" som försvarare och man skulle ha kvar offsideregelns charm.

Domaren borde också vara hårdare. Maskande bestraffas direkt och tröjdragningar likaså. Med lite kryddande utvisningar så öppnas ytorna. Sen kanske man ska slopa att man är avstängd i nästa match, men det skulle isåfall innebära att spelet skulle bli väldigt fult de sista minuterna. Kanske att man kunde välja att antingen vara avstängd i 45 minuter de två kommande matcherna, eller hela nästa match. Så skulle man ändå kunna komma till spel, samtidigt som det blir lite fler kontroversiella beslut från tränarna, och lite mer taktik.

I detta värdsmästerskapet blåser domaren av så fort man går upp i nickduell med målvakten, med direktiven att armbågar mot denne skall innebära att spelet blåses av. Nu är det så att man knappt kan gå upp, att det inte lönar sig, för att målvakten ändå bara behöver ramla omkull när han landar för att få frispark. Lite mindre hårt dömt där, skulle innebära fler mål.

Straffområdet skall ifråga om avblåsning för fult spel vara som vilken annan zon som helst. Det vill säga, det som är frispark utanför är självklart straff innanför. Något kul man kunde göra, skulle vara att slumpa fram en spelare som skulle få ta. Det skulle öka dramatiken och ge lite extra, kryddig ångest.

Vad övrigt är, minska inte på antalet byten - de tar jefulskt lång tid, och ytterligare en del av det taktiska går bort.

För övrigt är jag faktiskt ganska nöjd med hur det ser ut, jag tycker det är asskoj att titta på fotboll. Dessutom har jag nyss sett Argentina-Serbien&Montenegro, vilket slutade 6-0, så jag är förtillfället fullmatad med en skitrolig match i hjärnan. :gremsmile:

-Hjalle, spela utan benskydd? :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Om du någonsinn lyckats att få igenom dessa regler så lovar jag dyrt & heligt att jag ska bli en fotbollsfantast !!
Ananr så är fotboll en ohemulskt trist sport. Hur intressant är det att se 22 svettiga män ränna efter en sketen boll ???

Hjalle

Swashbuckler
Eftersom det är andra gången på kort tid som du säger att fotboll = 22 svettiga karlar rännandes efter en boll, så måste jag säga att du har fel, fel, FEL. :gremsmirk:

-Hjalle, sjutton minuspoäng till Johan K. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Ananr så är fotboll en ohemulskt trist sport. Hur intressant är det att se 22 svettiga män ränna efter en sketen boll ???"
Tydligen inte såå himla kul, för annars hade folk inte velat göra om fotboll till hockey eller bandy.

/Han som kan säga att offsideregeln måste finnas, annars blir det otroligt ospelbart