- Visa det som är färdigt, så att crowdfundern känns trovärdig. Helst inte "jag vill göra ett rollspel, ge mig pengar" utan "hej, jag har gjort ett rollspel och behöver pengar för illustrationer och tryck". Är spelet klart så har crowdfunderns skapare bevisat att hen faktiskt kan producera något.
- Fast, realistisk summa. Pengar som inte dras om den summan inte uppnås. Det ger en som backer känslan att man faktiskt bidrar till något och inte bara öser i pengar i ett oändligt hål.
- Uppdateringar max 1-2 ggr per vecka. Uppdateringar om genuint viktiga och/eller intressanta saker. Inte bara små textsamples eller uppmaningar att hjälpa till att få fler backers.
- Jag tycker om när det finns olika nivåer att pledga; från "ett tack" till "pdf" till "tryckt bok + pdf" etc. Men ha inte sådana mål som kräver mycket extrajobb; räkna på det så att ekonomin går ihop.
- Jag tycker om när det finns ett lättfattligt system för nivåer i crowdfundern: "Når vi upp till 10k så kan vi lägga in det här". Rätt gjort så ger det en känsla av att projektet är genomtänkt och modulärt och det hjälper till att motivera senkomna backers.
Det är en hel del jobb att köra en crowdfundinglösning. Jag kommer nog att köra den vägen fler gånger, men det kräver tid och eftertanke för att bli bra.
Det viktigaste för den som skapar en crowdfunder tycker jag är att räkna. På riktigt. Ta reda på vilka avgifter som gäller för paypal, crowdfundingplattformen etc. Kolla priser på det du vill köpa för crowdfundingpengarna. Kolla fraktkostnader för fysiska rewards. Och så vidare. Räkna, kontrollräkna och se till att ha bra marginaler.
Sätt ett realistiskt mål. Det är helt OK att sätta ett mål som är lägre än den faktiska kostnaden, tycker jag. Every little bit helps. För egen del innebar min crowdfunder för Rotsystem att jag blev friare ekonomiskt och inte behövde väga kostnader för illustrationer mot kostnaden för andra nöjen riktigt lika mycket, även om jag totalt sett fortfarande gick back på projektet.