Nekromanti Så... Kickstarters osv

.113

Swashbuckler
Om man skapar ett rollspel, ni som gjort det och kanske använt kickstarter till det.. Vad är fördelar och nackdelar med det? Mest nyfiken nu när jag börjar ha en seriös grund för mitt spel. Mest troligt blir det väl bara göra klart det och kanske lägga ut som nån pdf eller göra en egen box bara för att, men å andra sidan, om jag skulle bli sugen på att istället ge ut Sverige's bästa OSR/rollspel på print kanske det kan vara kul göra en kickstarter av det. Åtminstone bra veta hur det går till och sånt man bör tänka på.

Tackar ödmjukast för svar (för jag är väldigt ödmjuk, säkert världens mest ödmjuka människa.)

.113

Swashbuckler
Kan väl lägga till följdfråga också:

Ungefär vad tycker ni bör finnas i en kickstarter till ett rollspel, hur mycket info bör det var och om vad, för att locka just ER.

Sånna där pledge goals: Bra eller dåligt? Intressant eller inte?

:)

Mutanten

Hero
.113;n103876 said:

Ungefär vad tycker ni bör finnas i en kickstarter till ett rollspel, hur mycket info bör det var och om vad, för att locka just ER.

:)
Handouts tycker jag ska finnas med bland målen!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
- Visa det som är färdigt, så att crowdfundern känns trovärdig. Helst inte "jag vill göra ett rollspel, ge mig pengar" utan "hej, jag har gjort ett rollspel och behöver pengar för illustrationer och tryck". Är spelet klart så har crowdfunderns skapare bevisat att hen faktiskt kan producera något.
- Fast, realistisk summa. Pengar som inte dras om den summan inte uppnås. Det ger en som backer känslan att man faktiskt bidrar till något och inte bara öser i pengar i ett oändligt hål.
- Uppdateringar max 1-2 ggr per vecka. Uppdateringar om genuint viktiga och/eller intressanta saker. Inte bara små textsamples eller uppmaningar att hjälpa till att få fler backers.
- Jag tycker om när det finns olika nivåer att pledga; från "ett tack" till "pdf" till "tryckt bok + pdf" etc. Men ha inte sådana mål som kräver mycket extrajobb; räkna på det så att ekonomin går ihop.
- Jag tycker om när det finns ett lättfattligt system för nivåer i crowdfundern: "Når vi upp till 10k så kan vi lägga in det här". Rätt gjort så ger det en känsla av att projektet är genomtänkt och modulärt och det hjälper till att motivera senkomna backers.

Det är en hel del jobb att köra en crowdfundinglösning. Jag kommer nog att köra den vägen fler gånger, men det kräver tid och eftertanke för att bli bra.

Det viktigaste för den som skapar en crowdfunder tycker jag är att räkna. På riktigt. Ta reda på vilka avgifter som gäller för paypal, crowdfundingplattformen etc. Kolla priser på det du vill köpa för crowdfundingpengarna. Kolla fraktkostnader för fysiska rewards. Och så vidare. Räkna, kontrollräkna och se till att ha bra marginaler.

Sätt ett realistiskt mål. Det är helt OK att sätta ett mål som är lägre än den faktiska kostnaden, tycker jag. Every little bit helps. För egen del innebar min crowdfunder för Rotsystem att jag blev friare ekonomiskt och inte behövde väga kostnader för illustrationer mot kostnaden för andra nöjen riktigt lika mycket, även om jag totalt sett fortfarande gick back på projektet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n103876 said:

Först och främst vill jag ha en kort sammanfattning av hur reglerna ser ut och hur spelvärlden ser ut. Sen vill jag dessutom kunna läsa mer i detalj om båda. Helst vill jag kunna läsa ett i princip komplett regelsystem för att se om det faller mig i smaken (regelsystem är nästan viktigare än världen för mig), så vill jag också kunna läsa lite mer ingående om världen för spelet.

En annan viktig sak är att jag vill att det som fundas är _i princip_ klart. Här beror det dock lite på vad det gäller för någonting, hur god rykte crowdfundaren har och lite vad syftet med crowdfundern är. Hairbrained Schemes crowdfundar ju sina dataspel för att ens ha råd att sätta igång med dem. Men om det kommer till rollspel så känner jag mig mycket mer intresserad att funda någon som har ett i princip färdigt spel, men skulle vilja få ihop lite pengar för att köpa in illustrationer och för att täcka tryckkostnaden (om en sådan existerar), snarare än någon som vill crowfunda ihop nån slags lön för att ens sätta igång och skapa ett spel. Då ska det vara ett mycket intressant koncept och någon jag känner viss tillit till för att jag ska gå in.

Vad gäller strech goals (om det är samma sak som pledge goals) så H.A.T.A.R jag när man har en massa coola grejer som bara är tillgängligt för de som går med och bidrar i crowdfundern. Syftet med crowdfunder, tycker jag, är att få ut sin produkt på marknaden. Inte att i sig vara marknaden. Därför tycker jag att den belöning man ska få som crowdfundare är att man får spelet till ordentligt nedsatt pris jämfört med vad det kommer kosta i handeln, samt en massa förhandstittar (och sålunda kanske möjlighet att vara med och bidra och tycka till).

.113

Swashbuckler
Mutanten, när du skriver Handouts, vad tänker du mer specifikt då? :) Om jag nu verkar dum är det för att jag alltså inte direkt varit med och fundat något så här heller, eller jag har varit med på nån sorts stödnivå utan att få något, så kollade inte så noga vad man kunde få osv..

Krank, bra tips. Låter bra att man tänker igenom och räknar, håller helt med. Sen kan jag även hålla med om att det inte behöver gå runt ekonomiskt heller kanske, fast ett mål att gå plus/minus noll tror jag nog jag skulle vilja sikta på helst. Sen, så klart, är det ju för själva tryckande och möjligen illustrationerna man behöver eventuella pengar, åtminstone trycket.

Men, med det sagt så tror jag nog att det får bli en sån lösning senare, än så länge måste jag fila på vissa delar med systemet och även fixa lite smågrejer runtikring.

.113

Swashbuckler
Håller med om att själva systemet är väldigt viktigt att lämna ut, det handlar ju så klart om det ens kommer vara kul att spela eller inte.

Jag funderar på en typ A5 box, eventuellt lite större för att rymma lite extra grejer. Är det nått man vill ha, eller är det böcker som gäller då? Hardcover till och med?
Eftersom systemet jag kommer använda inte använder sig av de mest klassiska d20, d100 eller d6 heller så funderar jag på att man kanske skall skicka med tärningar i boxen då.. Blir det bara bok så är det väl inget göra åt :p

Hur skulle du, rymdhamster, se på att t.ex. om man betalar X cash så får man både hardcover boken (om vi skippar lådan i detta exempel) + tärningar (kanske i en speciell färg eller nåt sånt) ? Och sedan, antingen får folk leta själva efter tärningar (de kommer ju rimligen någonstans ifrån) eller någon annan lösning?

Vet inte om det ens skulle vara intressant för folk, men kan ju vara bra veta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n103910 said:
Hur skulle du, rymdhamster, se på att t.ex. om man betalar X cash så får man både hardcover boken (om vi skippar lådan i detta exempel) + tärningar (kanske i en speciell färg eller nåt sånt) ? Och sedan, antingen får folk leta själva efter tärningar (de kommer ju rimligen någonstans ifrån) eller någon annan lösning?
Om det är helt vanliga tärningar ser jag inget som helst problem med det. Om det är specialtärningar som är krångliga att få tag på så skulle jag se det som rätt avtändande, men om det rör sig om typ fudgetärnignar som ändå finns att köpa på SF-bok eller beställa från ett antal hemsidor så är allt lugnt.

Snow

Swashbuckler
Om det är en spelmakare som jag inte känner till vill jag gärna läsa ett utlåtande av någon jag känner till. Kan räcka med att någon "lånar ut" sitt namn. Om Chrull säger att ditt spel förnyar OSR så skulle jag pledga, antagligen inte annars. Om jag får möjlighet att läsa själv i en beta-pdf kan det ju vara lika bra.

Att spelet är i princip klart är ett måste.

.113

Swashbuckler
Men, ska man lämna ut hela regelsystemet eller bara liksom grundprincipen då? Och ur världen, räcker det med t.ex. en plats hit eller dit för att visa en ungefärlig "så här ser världen ut, så här beskriver jag den" ?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n103921 said:
Men, ska man lämna ut hela regelsystemet eller bara liksom grundprincipen då? Och ur världen, räcker det med t.ex. en plats hit eller dit för att visa en ungefärlig "så här ser världen ut, så här beskriver jag den" ?

Eftersom jag ändå inte vill ha långa eller invecklade regelsystem så skulle jag säga hela systemet. Om det inte är hundra procent klart så i alla fall det som är klart och en ungefärlig beskrivning av det som är kvar. Om du har en massa olika förmågor och sånt så är det helt okej att välja ut några exempel istället för att visa upp alla.

Vad gäller världen vill jag framför allt ha en kortfattad beskrivning av det grundläggande konceptet, sen en väldigt kortfattat beskrivning av själva huvudområdet som spelet utspelar sig i. Jag vill få en bild av vad det handlar om, men vi snackar just kort här, för om du inte lyckas fånga mitt intresse på en gång så kommer jag inte orka läsa igenom något längre textstycke.

krank

Om jag ska kickstarta ett rollspel behöver jag ett eller två av:

- Riktigt snygga illustrationer.
- Ett koncept, en pitch, som tilltalar mig.

Jag skiter faktiskt fullständigt i regelsystemet; jag behöver tycka att spelvärlden verkar cool och att bilderna är snygga. Om jag dessutom läser något om att spelet faktiskt hjälper mig med sånt jag behöver hjälp med (äventyrsmakande) så är det ett klart plus.

Med andra ord: för mig skulle det t.ex. inte funka med något vanligt vanilj-BRP-liknande "med liten egen twist" och en supergenerisk fantasyvärld plus mediokra blyertsskisser. Krasst kanske, men så tänker jag. Ge mig en pitch på max ett par stycken och som visar vad som gör att din spelvärld skiljer sig från alla andra.

Så tänker jag också i mitt eget rollspelsmakande och definitivt om jag ska köra en kickstarter: att göra typ samma sak som alla andra "fast lite bättre" eller med mina favvo-husregler i grund-BRP duger inte. Jag måste kunna erbjuda något eget, något ballt.

(I undantagsfall bidrar jag till produkter jag inte egentligen är det minsta intresserad av, som Saga till exempel, bara för att sympatistödja nån jag känner)

Mutanten

Hero
Det borde vara "lag" på att ett rollspel måste innehålla en skitsnygg illustration på varannan sida. Detta hade även fått rollspelskonstruktörerna att begränsa antalet sidor.

- Riktigt snygga illustrationer.
- Ett koncept, en pitch, som tilltalar mig.
Jag håller med men för mig är reglerna viktiga också eftersom jag vill ha ett komplett spel som är spelbart. Jag vill ha enkla regler som gärna får bygga på BRP men jag ser helst att de är anpassade till spelet på ett smart sätt..

.113

Swashbuckler
Det blir ju också en fråga, eftersom jag tänker mig att det blir rätt så få sidor eftersom det är rätt enkla regler, om än annorlunda.. Jag vet inte om jag kommer vara helt "pk" och köra med "vad är rollspel" och "hur gör man" osv, bara för att klämma dit några extra sidor. Jag har väl antagligen med nån inledning och sedan kör jag igång bara, så det blir en ganska liten bok... Som det ser ut just nu, vad jag kan föreställa mig åtminstone. Det kan hända att vissa områden drar iväg lite, t.ex. magi och sådant kräver väl lite mer förklaringar.

Men i vilket fall tror jag det blir en liten bok, jag har haft funderingar på format.. A5 blir det väl, ihopvikt A4 alltså. En sån bok passar väl inte jättebra som hardcover?
Och, vad anser ni om en låda? Det är ju inte så populärt nu för tiden, vad jag märkt, men kanske har fel.

Nästan off-topic, men det kan väl gå in på pledge goals å sånt så.. bra veta i vilket fall :p

Mutanten

Hero
En sån bok passar väl inte jättebra som hardcover?
Jag tycker att Mutants böcker håller riktigt hög klass och de har hårdpärm och typ A5. Men glöm inte papperskvaliteten. Det är stor skillnad på papper och papper. Troligtvis är det stor prisskillnad också. Så bara en sådan sak kan ju vara ett stretch goal.

Vad är rollspel och hur gör man kan du väl klämma in på 1 A4 (2 A5).

krank

.113;n103934 said:
Men i vilket fall tror jag det blir en liten bok, jag har haft funderingar på format.. A5 blir det väl, ihopvikt A4 alltså. En sån bok passar väl inte jättebra som hardcover?
Jag gillar A5. Har kört A5-softcover själv eftersom tryckeriet jag använder inte har hardcover, men det borde väl funka? Många vanliga böcker har ju pärmar utan att vara större. Möjligen kan tjockleken på boken göra det klurigt.

.113;n103934 said:
Och, vad anser ni om en låda? Det är ju inte så populärt nu för tiden, vad jag märkt, men kanske har fel.
Min åsikt: Bra för att fånga in nostalgiker som började spela rollspel innan typ -95 eller så; men dyrt och jobbigt och ofta inte värt det. Det finns en anledning till att Fria Ligan lägger "det blir en låda"-målen högt...

Jag är inte superförtjust i låda själv om jag inte får med något riktigt coolt som annars blir svårt att hålla koll på. Mutant: år Noll funkar bra eftersom man där får kort och specialtärningar och sånt. Gamla Ä-spelsgrejer skulle inte behöva låda idag; tärningarna kan köpas precis varsomhelst (standard t4-t20) och böckerna hade lätt kunnat slås ihop till en bok. Jag ser inget egenvärde i box. Men så började jag spela rollspel med Mutant Chronicles också, dvs efter boxarnas storhetstid...

Jocke

Man med skägg
Jag är enbart intresserad av stretchgoals som gör grundprodukten bättre. Bättre tryck, bättre papper, bättre bilder, bättre korr, riktig layout osv.

.113

Swashbuckler
Ok, men då blir det väl så här ungefär: Stretchgoals handlar om bättre papper, bättre illustrationer och eventuellt medföljande tärningar, plus hardcover eller inte. Skippar nog lådan, för som du säger är det lite bökigt och kanske rätt onödigt.

Vill bara passa på att tacka för alla svar :)