wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu när WotC slutar med sin utgivning av StarWars-prylar ( http://community.wizards.com/go/thread/view/75862/22320337/Wizards_of_the_Coast_announcement ) kanske det är dags att spela lite i en galax långt borta.
Men vilken version av rollspelet skall man välja egentligen? Vad tycker du?
De jag känner till på rak arm är:
* StarWars Rollspelet, egentligen en översättning från WEGs StarWars RPG.
* WEG StarWars, finns i tre olika versioner. Den sista "Revised and Expanded" är riktigt populär, och har en prislapp på begagnatmarknaden därefter.
* WotC StarWars d20, finns i två olika versioner. D&D-reglerna anpassade till pjew-pjew-pjew.
* WotC StarWars Saga, även det d20, men med lite annat stuk, innehåller en del av det vi såg senare i fjärde utgåvans D&D.
* StarOre (http://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf) One Roll Engine version för StarWars. Dvs reglerna i Reign och WildTalents.
Sedan kan man ju alltid hacka något annat för att spela StarWars.
* WEG D6 Space, reglerna från det gamla t6-baserade StarWars, men med världsinfon bortslipad.
* Bläck har jag spelat i StarWars-universat, det gick utmärkt. Men lämpade sig inte för kampanjer.
* Jag har sett någon som liknade MouseGuard-mössen vid jedis på rpg.net, en inte helt främmande liknelse för mig.
* ? Vad är ditt tips?
Överkurs: Indie-spelare och spelteoretiker som är av åsikten att "system matters" får gärna redogöra för hur deras favoritval funkar på den fronten och vilken sorts StarWars man får.
Men vilken version av rollspelet skall man välja egentligen? Vad tycker du?
De jag känner till på rak arm är:
* StarWars Rollspelet, egentligen en översättning från WEGs StarWars RPG.
* WEG StarWars, finns i tre olika versioner. Den sista "Revised and Expanded" är riktigt populär, och har en prislapp på begagnatmarknaden därefter.
* WotC StarWars d20, finns i två olika versioner. D&D-reglerna anpassade till pjew-pjew-pjew.
* WotC StarWars Saga, även det d20, men med lite annat stuk, innehåller en del av det vi såg senare i fjärde utgåvans D&D.
* StarOre (http://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf) One Roll Engine version för StarWars. Dvs reglerna i Reign och WildTalents.
Sedan kan man ju alltid hacka något annat för att spela StarWars.
* WEG D6 Space, reglerna från det gamla t6-baserade StarWars, men med världsinfon bortslipad.
* Bläck har jag spelat i StarWars-universat, det gick utmärkt. Men lämpade sig inte för kampanjer.
* Jag har sett någon som liknade MouseGuard-mössen vid jedis på rpg.net, en inte helt främmande liknelse för mig.
* ? Vad är ditt tips?
Överkurs: Indie-spelare och spelteoretiker som är av åsikten att "system matters" får gärna redogöra för hur deras favoritval funkar på den fronten och vilken sorts StarWars man får.