Nekromanti Så många smaker av StarWars

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu när WotC slutar med sin utgivning av StarWars-prylar ( http://community.wizards.com/go/thread/view/75862/22320337/Wizards_of_the_Coast_announcement ) kanske det är dags att spela lite i en galax långt borta.

Men vilken version av rollspelet skall man välja egentligen? Vad tycker du?

De jag känner till på rak arm är:

* StarWars Rollspelet, egentligen en översättning från WEGs StarWars RPG.

* WEG StarWars, finns i tre olika versioner. Den sista "Revised and Expanded" är riktigt populär, och har en prislapp på begagnatmarknaden därefter.

* WotC StarWars d20, finns i två olika versioner. D&D-reglerna anpassade till pjew-pjew-pjew.

* WotC StarWars Saga, även det d20, men med lite annat stuk, innehåller en del av det vi såg senare i fjärde utgåvans D&D.

* StarOre (http://www.arcdream.com/pdf/starore.pdf) One Roll Engine version för StarWars. Dvs reglerna i Reign och WildTalents.

Sedan kan man ju alltid hacka något annat för att spela StarWars.

* WEG D6 Space, reglerna från det gamla t6-baserade StarWars, men med världsinfon bortslipad.

* Bläck har jag spelat i StarWars-universat, det gick utmärkt. Men lämpade sig inte för kampanjer.

* Jag har sett någon som liknade MouseGuard-mössen vid jedis på rpg.net, en inte helt främmande liknelse för mig.

* ? Vad är ditt tips?

Överkurs: Indie-spelare och spelteoretiker som är av åsikten att "system matters" får gärna redogöra för hur deras favoritval funkar på den fronten och vilken sorts StarWars man får.

Johan K

Gammal & dryg
För min del, när vi kör SW så är det t5-versionen av det hela. Varför? Därför att det är enkelt, fartfyllt & jäkligt skoj i sin enkelhet.
Så för min del, så tycker jag att du skall välja det.

rjonas

Hero
66 demoner passar för Star Wars som hand i handske.
-Kanske borde skapa en spinoff med namnet Order 66?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi har redan påbörjat en Star Wars d6-kampanj med två grupper rollpersoner -- en bestående av internutredande stormtroopers och en annan av prisjägare. Att det blev SWd6 beror framför allt på att det alternativ vi hade tillgång till var d20-versionen, som är hopplöst krånglig och obalanserad (plus att när rollformuläret ryms på en sida kan man ha båda sina rollpersoner på samma papper!). Än så länge har vi bara spelat ett spelmöte, men vi siktar på mer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle välja antingen en modifierad version av d6-reglerna, där man istället för att räkna ihop en massa t6:or istället körde något liknande White Wolf (det är ett inte alltför svårt hack, känns det som) eller Evolutionens Barn. Det senare då om jag kände för attn köra mer som den tecknade serien, spelen eller för all del de nya filmerna.

Men, antagligen modifierat t6, och så primärt grejer från expanded universe, med grey jedis och grejer.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har själv spellett Star Wars en hel del. Förutom ett antal mindre äventyr i Star Wars D6 och något här och där i Star Wars D20.

Sedan har jag spellett en maffig kampanj i Star Wars D20 som började vid slaget om Yavin (Episode IV) och slutade vid slaget om Endor. Rollpersonerna var alla med i Rebellerna men det var mycket inbördes konflikter och äventyr på det mer personliga planet. Jag vet inte hur många spelmöten det blev allt som allt men de gick från level 3 till level 17-18 och då var jag ändå snål med Xp. De fick till och med stöta på självaste Darth Vader i ett äventyr - även om alla flydde förutom en som uppehöll honom (och dog) så att de andra skulle komma undan.

Därefter har jag lett två kortare kampanjer i Star Wars saga. här och här.

Även om jag gillar det systemet så blev det så himla mycket figurspel för min smak. Det kan ju vara charmigt men jag tycker att Star Wars har så mycket mer att erbjuda... nej det skall vara äventyr på ett mer personligt plan... samtidigt som det är episkt.

Sitter och förbereder en Star Wars kampanj till nu - Den skall vara omkring 10 spelmöten där rollpersonerna börjar som Padawans och slutar som Jedis. Varje spelmöte skall ske med ett års mellanrum (i spelvärlden that is) och jag tänker återvända till Kyrimbia-sektorn och fortsätta att bygga på dess historia.
Dock har jag beslutat för att använda en gravt moddad version av Noirs system... använder detta till Vampire och det funkar mycket bra. Med lite twists och liknande kan det nog bli fullt funktionabelt även till star wars.

Så det jag känner med Wizards... skönt... det blev urvattnat och meningslöst. Bok på bok med nya feats och talents. De får hålla sig till "brädspelet" D&D4 istället.

Jag skulle tycka att det vore roligt om Star Wars-licensen hamnade i händerna på några som Green Ronin eller liknande.

Aber aber...

Rickard

Urverk speldesign
Feng Shui. Det finns hemsidor på nätet som har konverteringar, men skit i dem. Använd reglerna rakt av, men ta bort allting med arcanowave devices och Fu-förmågor. Big bruiser är wookies, Ex-special forces är avhoppade stormsoldat eller legosoldat, journalist är planetutforskare, killer är prisjägare, sorcerer är jedi, maverick cop är smugglare, karate cop är pirat, spy är arrogant adelsman eller gammal senator, supernatural creature är valfri xenomorf, techie är tystlåten ingenjör.

För jedis använder man magireglerna och laservapnen följer riktlinjerna på sida 64. Stormtroopers är alltid mooks. De får +1 på sina värden om de har ett rött axelband. Rymdskepp hanteras som en rollperson i gruppen men alla får styra den. Fortune points byter namn till force points. Istället för skillen Police får arketyperna Intrusion.

Tuta och kör! Må kraften vara med dig!

/Han som länge velat spela Star Wars med Feng Shui-systemet

rjonas

Hero
Order 66

Emedan Clone Wars rasar, som bara är ridå för Sith ränksmida bakom, utspelar sig en rad intressanta äventyr för rådiga unga människor och andra märkliga varelser.

Väktaren är ett rymdmonster.
Hamnbytaren är en gangsterboss.
Skuggan är en sith (eller annan mörkrets hantlangare).

Hjälten är skytt och clone trooper.
Mentorn är krigare och avdankad jedi.
Medhjälparen är skytt och ace pilot.
Härolden är kastare och droid.

Akt 0: Sith ska testa ett antal tänkbara kandidater. Kandidaterna ska droppas i en rymdstation med uppdrag att dräpa allt levande. Den av kandidaterna som klarar sig bäst får börja i skola hos sith.

Akt 1: Under en rymdfärd mellanlandar rollfigurerna vid en rymdstation där allt levande tycks dräpts av någon med ljussabel. En systerstation ligger blott en parsec bort. Om man kontaktar stationen får man beskedet att de inte vill ha några besökare för de har en reaktorläcka. Just när rollfigurerna ska till att lämna den övergivna rymdstationen dyker ett stort spindelmonster [4] upp och vill äta rollfigurerna.

Akt 2: Trots att systerstationen skarpt varnat alla närbelägna skepp beger sig rollpersonerna dit. Varningarna pågår ända tills rollfigurerna är inpå systerstationen. Då får de riktig kontakt med stationen och de inbjuds att bunkra upp. (Sith sänder ut ett falskt meddelande med en bättre sändare eller nåt).
Väl ombord på systerstationen blir rollfiurerna internerade av stationsbefälet som kräver av jedi betalt för nån gammal inbillad oförrätt. Förhandlingar upptas. Ska jedi betala vad han inte är skyldig?

Akt 3: När förhandlingen blivit trist stormas stationen av ett sex sith-kandidater [1] som ivrigt går från rum till rum och blästrar ihjäl folk. Om rollfigurerna tar strid är det stor risk att hela stationen exploderar i en eldboll bara för att reaktorn trots allt är ganska kass - men man borde hinna evakuera sig innan det sker.

SLUT.

CapnZapp

Myrmidon
Jag vet att trådstartaren vill gå vidare, men som kommentar till tillkännagivandet:

Inte överraskande. WotC har ju tydligt gått mot att enbart syssla med sina egna varumärken - alltså att inte dela med sig av rollspelskakan med någon annan (vare sig LucasArts eller d20-företag).

Spitfire

Swordsman
http://www.angelfire.com/planet/stasis/

tr20 star wars True force längst ned på sidan.

det är inte helt uber detaljerat. Man behöver ju true20 boken samt antagligen även en uppsättning av WotC star wars 20 för mer detalj.

Men över 156 sidor så finns här iallafall tillräckligt med info för att modda/konvertera hyfsat.

dessutom funkar inte din länk Blas.. men av namnet av döma är det här nog inte samma.