Jag är säker på att det finns flera vägar, det är trots allt en vinstdrivande illegal handel. Genom samma kanaler som folk kommer över illegala droger exempelvis.
Personligen skulle jag vänt mig till bekanta som rör sig/vänner som tidigare rört sig i kriminella kretsar. Att jag växt upp i ett storstadsområde kan säkert påverka just den "möjligheten". Om du verkligen vill utföra något som kräver ett illegalt vapen så är du nog beredd att ta lite risker för att tillförskaffa dig detta också.
(OBS! Att jag verkligen inte har något som helst intresse av att göra det!
)
Jag tror iofs att jihadister som försöker införskaffa skjutvapen på legal väg har betydligt större risk att åka dit...
Vad gäller hur kapabla personer som kan tänka sig att utföra en självmords masskjutnings jihad i Sverige är att komma över ett par AK-47:or så är svaret 100%. Se på vilka majoriteten är som åkt ned till Syrien på terrorist-semester, det är grovt kriminella individer i de flesta fall.
Det är ingen hemlighet att vi har ett enormt problem med militära vapen som kommit in till Sverige via Balkan.