Nekromanti Så... Skythe?

Ram

Skev
Har bara kollat mycket lite, mest på lite kort, artwork, karta och game pieces. Är det lika komplett awesome som det ser ut att vara?!

Vimes

Sillkung
Jag har inte testat Scythe själv, men läst en del. Att spelet är snyggt har du ju redan konstaterat, spelmekaniskt verkar det vara mer euro än vad ytan skvallrar om (någon beskrev det som ett Terra Mystica-light), men jag har inte läst något som tyder på någon särskilt nyskapande mekanik eller så. Folks omdömen om spelupplevelsen varierar kraftigt, men ett så hajpat spel som Scythe har förstås både fanatiska haters och fanboys. Mitt intryck är att Scythe är ett helt ok spel, och tycker man att yta och tema är viktigt kanske man till och med borde köpa det.

Ram

Skev
Tack Vimes!

För min del så blev jag helt såld på ytan och temat och det var bara prislappen som gjorde att jag inte handlade det på stående fot. Jag menar, mechs bland bönder, legendariska ledare och deras djur går ibland oss, actionkort där man kan klappa en ren och flirta med lokalbefolkningen eller övertyga soldaten att renen inte är verklig för att få olika effekter?! Stämning!

Men en prislapp på 700 pix gjorde att jag faktiskt stannade upp och tänkte lite och fick en liten lust att kolla med gejmer-trusten här hur tankar och känslor går runt spelet. :)

Vimes

Sillkung
Ja, det är onekligen ett tjusigt spel! Som sagt ska du inte ta mitt omdöme stenhårt, jag har inte spelat själv utan bara läst andras beskrivningar och omdömen. Jag tror det är ungefär såhär: Scythe är ett habilt spel, men säkert är hälften av pengen du betalar för ytan. Tycker man dock att yta, stämning och tema är viktigt kan Scythe mycket väl vara ett bra köp. Jag tror du kan köpa bra mycket sämre spel "med ögonen" (Tännhauser t.ex.). För egen del peppas jag inte alls av tema och utseende, utan är en torr cube-pusher rakt igenom, så jag tror inte att jag kommer tycka det är värt att lägga 700 spänn på spelet. Men utifrån det jag läst och förstått om Scythe verkar det inte vara så att det bara är yta och coolt tema, utan det verkar finnas vettig mekanik i grunden.

Äh, nu har jag sagt ungefär samma sak några varv till. Om du spelar Scythe, glöm inte att meddela hur du tyckte det var!