Gorgers GothCon. Kort & Lång vers.
Korta versionen:
8/10,
Heta linjen = Bästaste
Magicspelare skall undvikas
Rollspel på GothCon äger
Långa versionen:
Först: Buss från sKuD. Ett stop vid McDonalds där folk visade hur strängt de ser på sina etiska värderingar
Under torsdagen träffade jag lite gamla vänner från den lilla staden Jante i Bohuslän som jag ursprungligen kommer ifrån. Vi spelade lite
Hackers , som jag sneglat på men trott var skräp. Detta visade sig vara riktigt roligt, tillochmed roligare än illuminati. När jag övertygat(lurat) dem att vi skulle ses imorgon även om vi inte sov i samma sovsal, gav jag mig av för att sova.
Denna sovsal måste vart den värsta konvents-sovplatsen jag sovit på. Valet i sovsalen stod mellan att dö av ångorna från Magic-dräggen, eller utveckla lunginflammation av fönstret på glänt. Eftersom jag ville överleva natten för att kunna spela även nästa dag, stod fönstret lite öppet. Brr.
Efter att knappt ha sovit pga kylan vaknade jag alldelens för tidigt av att Magicfolket inte fattade vad andra halvan av sovsalen menade när vi i kör skrek: "HÅLL KÄFTEN! NI KAN SNACKA UTANFÖR SOVSALEN! DETTA ÄR EN
SOVSAL, OCH VISSA FÖRSÖKER SOVA!" Efter att ha tvingat mig upp gav jag mig av för att sl'a
Ghostage . Trevlig sl-samling, som började i tid! Enda arrangören för det jag skulle sl'a som fick ut sitt scenario i tid. Vi hade småkul, men efteråt var varken jag eller mina spelare riktigt nöjda. Speciellt eftersom både de och jag spelat/sl'at Reapercussions förra året, och nu hade skyhöga förväntningar.
Pass 2 började med att jag och en till satte oss på muren där ute och började lira
Nintendo DS mot varandra. Jäkligt roligt, och framför allt: Mycket roligare än PSP! Pilutta er
Därefter gav vi oss av mot det som för mig blivit en GothCon tradition och höjdpunkt:
Witch Trial Live . Det var minst lika roligt som vanligt, fast pga mina spännande motståndare var det extra hysteriskt. Bland höjdpunkterna(?) kan nämnas då jag vände beviset 'Ett ögonvittne' mot åklagaren genom att hävda att vi som goda kristna enbart kan lita på Jehovas Vittnen, och inga andra vittnen. Sedan lite brädspelande.
När det började dra sig mot pass 3 var det dags att spelleda igen:
The hidden menace . När jag läst om det i foldern var jag övertygad om att det inte var samma sak som LinCon förra året, men döm om min förvåning när jag gluttar i det. "Det här är ju samma sak!" Alltså slapp jag läsa det, eftersom jag sl'at det 2 ggr på LinCon, och således kunde det. Det var lika roligt nu som då, eller roligare?
Därefter blev det mer brädspel,
Love Soap om jag inte minns fel. Jag är ett stort fan av Hellgame, samt har en motvillig beundran av Swärje. Love Soap hade sina stunder, men sjunker nog till tredjeplatsen av deras spel. Det som de lyckats med i sina tidigare spel, som jag tycker att de lyckats med även i Love Soap är att spelets stämning reflekteras i reglerna. Love Soap's regler är likt en såpa, ytterst banala. Lite för banala för min smak, eller så intrigerade vi bara för lite. Efter att ha testat det med olika många spelare kom jag iaf fram till att man minst skulle vara ... många typ.
Till den andra natten hade jag bytt till den underbara spelledar sovsalen: rymlig, magicfri och tyst.
Efter en underbar natt gav jag mig av för att spela
Heta Linjen . Jag kände tre av spelarna(från två olika kompisgäng dock), den fjärde var okänd (och läskig). Rekvisita, hand-outs, story, spelledarna; allt var perfekt. Jag levde mig in som jag aldrig tidigare gjort: Jag
var Gorbatjev! Det var GothCon's absoluta höjdpunkt, och efter att ha rollspelat i fyra år och besökt sju konvent måste jag säga att detta var det bästa någonsin i rollspelssammanhang! Det var helt fantastiskt! Mega cred till arrangörerna, samt ett extra plus för att de hade utvärderingsformulär efteråt.
När vi lämnade Heta Linjen våldsamt euforiska, fick jag och min tuppkamsbeklädda vän Tim ett infall. Vi skulle spela ngt steampunk/arbetarkampsäventyr(
En pakt av ånga ). Det var ngn som behövde två spelare nämnligen. Detta visade sig vara ett misstag i dubbel bemärkelse. För det första: Det var extremt linjärt. Vid flera tillfällen lade sl tillochmed ord i våra karaktärers munnar, vilket kändes olustigt. Dessutom var jag extremt mentalt uttmattad efter att ha vart ansvarig för ett kärnvapenkrig(en hel del att ha på sitt samvete), vilket i kombination med tråkiga medspelare gjorde att jag höll på att somna. Till slut var jag tvungen att ringa en vän, och be honom ta över för att jag skulle få sova lite innan nästa äventyr, som jag hade stora förväntningar på.
När jag väcktes av min telefon efter någon timmes sömn hade jag en ohyggligt otrevlig upplevelse, som Piff och Puff skulle älska att höra. Efter all psykisk press, för lite sömn och många karaktärsbyten(det var flera i steampunk-äventyret) så visste jag när jag vaknade inte var jag var(händer ofta, normalt ... typ lite iaf) eller vem jag var, eller rättare sagt om jag spelade eller inte, samt vem jag spelade. Extremt otrevligt och skräckinjagande upplevelse.
Därefter bar det av för att spela
Driftin' too far fram shore . Efter att ha spelat det fantasiska A hard rain 's gonna fall under förra GothCon var förväntningarna hos samtliga spelare skyhöga. Vi tillochmed bad om samma sl, för att han förra gången vart så underbart bra(och hade en härlig dialekt, som då skänkte lite extra krydda åt äventyret). Sl gjorde det bästa av äventyret, men det hjälpte inte så mkt. Det var inte så kul. Dels eftersom det i mångt och mycket liknade Heta Linjen, så var det omöjligt att inte jämföra. Heta Linjens kärnvapenkrig var något vi 'valde', men Driftin' too far from shore's kärnvapenkrig var oundvikligt, och ett resultat av ett linjärt äventyr. Missförstå mig inte, jag gillar vissa linjära äventyr, men för att jag skall gilla dem måste de innehålla intressanta/roliga karaktärer, som man kan rollspela kring. Så var inte fallet i varken Driftin' eller en Pakt av ånga.
Något besvikna gav vi oss av för att köra lite brädspel, och lade mig sedan.
Efter ännu en underbar natt i spelledarsovsalen, gav jag mig av för att spelleda
The K9 Conspiracy . Efter att ha sl'at vad-det-nu-hette-superhjälteäventyret på GothCon förförra året hade jag höga förväntningar på arrangören/konstruktören. Dessa infriades till min stora glädje. Det var kanske i kortaste laget, men eftersom vi körde under pass 7, så var både jag och mina spelare nöjda med det.
Sedan körde jag lite brädspel också, men orkar inte namedroppa dem.
Slutsatser:
Heta Linjen var det bästa någonsin.
GothCon är det bästa konventet att rollspela på.
Mutantspelarboken till M:ua är väldigt slut (och jag väntar med spänning på samligsspelarboken)
Nästa GothCon skall jag spara pass 2 & 5 till brädspel/mental vila
Jag är en level 3 konventare (enligt en skön snubbe jag träffade)
Innan årets slut är målet att bli en level 4 konventare
GothCon är det bästa konventet
Jag är glad att jag inte bor i Strömstad längre
Det är aldrig fint väder i Göteborg, utom på GothCon
/Gorger
PS träffade massa rollspel.nu-folk också. Kram alla! DS(Nintendo DS)