En gissning:
Okej, jag vet absolut ingenting om Phobia, men nu är det här en hypotetisk tråd och jag gillar att göra gissningar. Jag gissar dagligen om framtidens rollspel, nästa stora musikgenre, nästa Travolta-rulle och om allt möjligt, så jag tänker gissa om Phobia här och nu. Ingen kan hindra mig.
(Dock, det är förstås bara på låtsas, ta det för vad det är)
Först och främst, låtom oss analysera Neogames: Neogames är (i min a ögon) först och främst regel- och världsbyggare. De arbetar ambitiöst, släpper inte ifrån sig några hafsverk och de är väldigt strukturerade. De har sin egen filosofi om hur regler skall se ut, en filosofi som ter sig fullkomligt obegriplig i mina ögon, men som de ändå håller sig principfast till. Det är rätt nyskapande, så jag respekterar det, även om jag inte gillar det.
Neogames är dock inget vidare på känslor. De verkar mena att känslorna skapas i själva sessionerna och att de därför inte har i regelböckerna att göra, och jag tror att det kommer märkas i Phobia.
Jag tror att Phobia kommer ha ett mycket strukturerat och flexibelt regelskelett, en sorts blandning mellan Neotech och Delta Green. Det kommer inte finnas trams som Kult's kampsporter eller några andra uppenbara buggar. Jag förväntar mig ett mycket kompetent regelbygge, både i fråga om övergripande struktur och enskilda detaljer.
Så som jag har förstått det kommer formen vara investigatorskräck och monstrena kunna vara lite allt möjligt. Det gör mig osäker på hur man kommer bygga upp spelets "mytologi". Min gissning är att monstrena inte tillhör någon "organisation" med gemensamt mål (såsom i Kult) utan agerar ensamma (ovetandes om varandra) eller i mindre grupper. Ungefär som i Chock .I regelboken kommer man att ta upp några monster som folk förväntar sig att möta i standardiserade skräckrollspel (zombies och varulvar) samt några slimeblorps som är mer eller mindre mellanstadiehäftiga. Tonvikten (gissar jag) ligger dock på människor med övernaturliga förmågor, såsom kättare och folk som blivit besatta av onda andar.
Den delen av regelboken kommer allmänt anses vara intressantast. (Nu gissar jag dock heeeelt villt, här! Det här är bara en hunch jag har. Jag kan inte bygga den gissningen på någon fakta.)
Sedan kommer något dugligt introduktionsäventyr. (Jag gissar att det kommer hålla väldigt god kvalitet)
---
Slutsats? Ett funktionellt skräckrollspel. Jag tror att Neogames kommer släppa ett par ambitiösa kampanjer till det också. De bästa svenska skräckäventyren någonsin, faktiskt.
Det är vad jag förväntar mig.
Min gissning är dock att regelboken inte kommer vara särskilt inspirerande eller entusiasmerande. Ett gediget arbete, men inget för mig, alltså.
Ett bra skräckrollspel för nybörjare? Jäpp, som ett Delta Green med fler regler, och på svenska. Hur lämpligt som helst.
---
/Rising
poängterar återigen att det här bara var en gissningslek och inget att ta särskilt allvarligt. Jag är väldigt nyfiken på hur det egentligen kommer att se ut.