Nekromanti Så vad tror ni om Phobia från Neogames? [NT]

Vindhand

Myrmidon
vindhand leker forumsråtta

Som tidigare kan jag peka folk mot den tidigare maffedebatten om detta (här). Den är gammal men det finns inte så mycket mer att gå efter idag heller så den borde vara ganska aktuell.
Teasern har i.o.f.s. släppts sedan dess men den var sällsynt oinspirerad (viss debatt om det här :) så den tillförde inte så mycket. En liten debatt efter teasern finns här.

Skulle leta mer om inte forumet var så långsamt just nu :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
åk ner till gothcon och spela scenariot där så får vi se.

chrull

Rising

Vila i frid
En gissning:

Okej, jag vet absolut ingenting om Phobia, men nu är det här en hypotetisk tråd och jag gillar att göra gissningar. Jag gissar dagligen om framtidens rollspel, nästa stora musikgenre, nästa Travolta-rulle och om allt möjligt, så jag tänker gissa om Phobia här och nu. Ingen kan hindra mig.

(Dock, det är förstås bara på låtsas, ta det för vad det är)

Först och främst, låtom oss analysera Neogames: Neogames är (i min a ögon) först och främst regel- och världsbyggare. De arbetar ambitiöst, släpper inte ifrån sig några hafsverk och de är väldigt strukturerade. De har sin egen filosofi om hur regler skall se ut, en filosofi som ter sig fullkomligt obegriplig i mina ögon, men som de ändå håller sig principfast till. Det är rätt nyskapande, så jag respekterar det, även om jag inte gillar det.

Neogames är dock inget vidare på känslor. De verkar mena att känslorna skapas i själva sessionerna och att de därför inte har i regelböckerna att göra, och jag tror att det kommer märkas i Phobia.

Jag tror att Phobia kommer ha ett mycket strukturerat och flexibelt regelskelett, en sorts blandning mellan Neotech och Delta Green. Det kommer inte finnas trams som Kult's kampsporter eller några andra uppenbara buggar. Jag förväntar mig ett mycket kompetent regelbygge, både i fråga om övergripande struktur och enskilda detaljer.

Så som jag har förstått det kommer formen vara investigatorskräck och monstrena kunna vara lite allt möjligt. Det gör mig osäker på hur man kommer bygga upp spelets "mytologi". Min gissning är att monstrena inte tillhör någon "organisation" med gemensamt mål (såsom i Kult) utan agerar ensamma (ovetandes om varandra) eller i mindre grupper. Ungefär som i Chock .I regelboken kommer man att ta upp några monster som folk förväntar sig att möta i standardiserade skräckrollspel (zombies och varulvar) samt några slimeblorps som är mer eller mindre mellanstadiehäftiga. Tonvikten (gissar jag) ligger dock på människor med övernaturliga förmågor, såsom kättare och folk som blivit besatta av onda andar.

Den delen av regelboken kommer allmänt anses vara intressantast. (Nu gissar jag dock heeeelt villt, här! Det här är bara en hunch jag har. Jag kan inte bygga den gissningen på någon fakta.)

Sedan kommer något dugligt introduktionsäventyr. (Jag gissar att det kommer hålla väldigt god kvalitet)

---

Slutsats? Ett funktionellt skräckrollspel. Jag tror att Neogames kommer släppa ett par ambitiösa kampanjer till det också. De bästa svenska skräckäventyren någonsin, faktiskt.

Det är vad jag förväntar mig.

Min gissning är dock att regelboken inte kommer vara särskilt inspirerande eller entusiasmerande. Ett gediget arbete, men inget för mig, alltså.

Ett bra skräckrollspel för nybörjare? Jäpp, som ett Delta Green med fler regler, och på svenska. Hur lämpligt som helst.

---

/Rising
poängterar återigen att det här bara var en gissningslek och inget att ta särskilt allvarligt. Jag är väldigt nyfiken på hur det egentligen kommer att se ut.

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte

Jag tror faktiskt ingenting. Kommer inte att köpa spelet, oavsett hur bra kritik det får, eftersom jag inte har och aldrig kommer att komma överens med vare sig regelmekanik eller koncept i några av NeoGames produkter.

Visst, om Phobia visar sig vara så mycket mer än vare sig CoC eller Kult så kanske. Annars är jag inte intresserad.

Vad Rising skriver, med jämförelser till Delta Green, är enligt mig nästan påhopp. Pagan har fått otroligt bra och välförtjänt respons på DG, och spelet vandrar hand i hand med både CoC och den trend som representeras av Conspiracy X. Dessa är spel som setts ur innehållsmässiga perspektiv. Tror aldrig jag sett referenser i recensioner eller dylikt av dessa produkter som pratat om de hyllmetrar med helt ointressanta regler de framställt för spelaren.

NeoGames produkter hittills har varit i första hand regelverk - i andra hand spel. Precis som Rising antyder, när han skriver att "känslan" hamnar i andra facket (eller hur han nu formulerade sig).

I fantasy och science fiction kan detta fungera. Men i skräck... ja, då tror jag man missat poängen. Så för att Phobia ska bli det spel jag vill ha så måste det skilja sig radikalt från tidigare NG produkter. Jag tror inte det kommer hända.

Rising

Vila i frid
Re: Inte

"Vad Rising skriver, med jämförelser till Delta Green, är enligt mig nästan påhopp."

Okej, jag menade mest att DG har väldigt enkla och okonstlade regler, vilket jag väntar mig från Phobia också, fast med en dragning åt Neotech-detaljism. Men jag kanske uttryckte mig medvetet vagt, eftersom jag ogillar DG (det försöker smeka för många personer medhårs utan att verkligen engagera någon enstaka person. Resultatet blir utspädd matinéserie som sänds på TV3 med en rolllista full av den där typen av dussinskådisar som blir omsvärmade på seriemässor).

Nå, sorry, du ska få ha din gissning ifred...

/Rising
försvinner in i dimman, så han inte förstör Entomophobiac's inlägg

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Inte

Okej, jag menade mest att DG har väldigt enkla och okonstlade regler, vilket jag väntar mig från Phobia också, fast med en dragning åt Neotech-detaljism.
Precis av den anledningen reagerar jag. Hur kan man ha enkla okonstlade regler med detaljism? Detta förhållande går inte ihop i min verklighet.

Men samtidigt hoppas jag att du har rätt. Om NeoGames gör ett bra skräckspel i Phobia så kommer jag få långt mer respekt för deras trots allt ganska hårda jobb. Givetvis anser jag att det är jättebra med ett väletablerat Svenskt företag, men deras spel är dagens substitut för vad Drakar och Demoner eller Mutant en gång var för min del. Kort och gott är mentaliteten bakom spelen annorlunda, och NeoGames regeltunga prägel passar inte min spelstil.

Köper jag en bok vill jag ha mer tips, världsbeskrivning och lull-lull än regler.

Men, som sagt - jag hoppas du har rätt.

Vindhand

Myrmidon
Jag kan också gissa

(som de flesta rena spekulationer om framtiden är detta ett totalt påhitt och subjektiv extrapolation)

Phobia som kom ut nu i början av 2004 är det första svenska spelet som uttryckligen inriktar sig på skräck sedan Kults senaste utgåva för många år sedan. Kult gick ju vidare till viss internationell berömmelse och det blir spännande att se om Phobia kan följa i dessa fotspår.

Även om Phobia är kronologisk efterföljare till Kult så har det mera konceptuellt arv från det numera urgamla Chock. Det är inga existensiella frågor om verklighetens natur eller schitzofrenisk sanning här utan allt är mer jordnära. Man spelar i vår nutida verklighet med övernaturliga inslag av allehanda typ.

Grunden för spelet är att verkligheten numera är mer ansatt av saker "bortifrån". En kraft av något slag försöker öka sitt influtande i vår värld vilket kan ta sig uttryck som rena mytologiska manifesteringar (spöken, zombies, varulvar) eller på subtilare vis, i form av korrupta människor som ges ökade förmågor för att tjäna kraftens syften. Det antyds här och där att en monumental förändring är i antågande och att det är denna som kraftens manövreringar syftar till att påverka, men detaljer om den får naturligtvis vänta till "Phobia: Apocalyps" som skall komma senare i år.

Människorna är dock inte helt hjälplösa. Det finns både organisationer som kämpar mot den växande ondskan och möjligheter för mänskliga kämpar att utveckla egna förmågor (baserade på "gnosis" som representerar styrkan av ens tro). En del av möjligheterna är riktigt intressanta och andra är rena kopior (som "Slaktare", läs den beskrivningen en gång och försök låta bli att tänka på Buffy: the vampire slayer ;-)

Reglerna i spelet är föga förvånande. Regelkärnan är hämtad från Neotech/Eon med få förändringar men en avsevärd bantning. Mest notervärt är att det finns ett bantat skadesystem (som är snabbare och mycket mycket dödligare) och att turordningsmekaniken är ombyggd från grunden. De som saknar detaljer i systemet kommer dock få sitt lystmäte i "Phobia: Kriget" som kommer senare i år.

Naturligtvis finns det utförliga tabeller för skräckens effekter och vad som händer när man blir "korrupt" (har med den onda kraften att göra) och de verkar ganska väl genomarbetatde även om en del testslag gav ganska komiska sinnesförvirringar (rädsla för cyklar?). En utförligare hantering av detta kommer i "Phobia: Galenskapen" som eventuellt kommer ut redan detta år.

Så, är Phobia något att ha då? Ja, det är en genomarbetad regelkärna och många av de traditionella monstren har fått en något annorlunda vinkling (eftersom de är manifestationer av insipprande mörker snarare än egentliga varelser). Det är dock tråkigt att många viktiga bitar av bakgrunden utelämnats från grundböckerna. Det kan t.ex. vara svårt att designa en storskalig kampanj utan den information som skall komma i Apokalyps.

Världen känns också litet blek eftersom man försök klämma in så mycket i den. Det finns få saker som inte kan dyka upp och ibland känns det litet trångt och konstlat (och värre blir det kanske med "Phobia: Mörkrets armé" som skall komma nästa år). Det är också svårt att se vad som gör just detta spel unikt förutom att det är på svenska.

Vill du köra nutidsskräck med neogames regler så är dock detta spel oslagbart. Fantaster av Eon eller Neotech kommer känna väl igen sig i de utförliga och underhållande bakgrundstabellerna. Man kan slå fram allt från ex-militära präster till sinnessjuka psioniker.

---
(och återigen: detta är en ren konstruktion utan bättre grund än teasern och historisk återblick)

Rising

Vila i frid
*Roligaste läsningen på länge* [ANT]

Underbar gissning, Vindis. Jag längtar efter att få jämföra riktiga recensioner med den här skarpsynta profetian.

Satt och garvade igenom hela inlägget. Humor helt i min smak.

/Rising
som tycker vi skall göra den här typen av gissningar om fler rollspel

Netzach

Veteran
Hmm

Det låter som en kvalificerad gissning.

För att fatta mig kort låter det väldigt mycket som en blandning mellan Kult och Hunter. Frestande :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag kan också gissa

Du låter skeptisk. Tror du att Phobia kommer att bli något som du själv kommer att testa?

Vindhand

Myrmidon
Det är möjligt...

...men inte sannolikt. Jag gillar inte Neogames andra produkter så det krävs först tydliga indikationer på att detta är en totalt annorlunda best.

Dessutom så kan jag engelska hjälpligt och då är det inte precis ont om spel inom liknande genres; CoC, Delta Green, Unknown Armies, Witchcraft, Whispering Vault, Buffy - The Vampire Slayer, In Nomine, Kult, Sorcerer etc. ad nauseam.

För att Phobia skall vara värt att ens titta på så måste det göra något _nytt_ och intressant, något inget tidigare spel klarar bättre. Det är som sagt möjligt, teoretiskt sett, men jag tror inte att NG är kapabla till det.

Teasern var inte precis någon förtroendehöjare där. Det mesta pratar t.ex. om regler och det lilla som hörs om världen låter ganska generellt och utslätat...

Som sagt är det dock omöjligt att veta innan spelet kommer. Det görs ju på frilans och det är möjligt att författarna är rena genier av aldrig tidigare skådat slag som kan arbeta runt de problem neogames regler och utgivningsfilosofi innebär. Kanske. Vem vet?

Jag tror personligen mer på en (internationell) nyutgåva av Kult, och jag _gillar_ inte ens kult...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Det är möjligt...

"För att Phobia skall vara värt att ens titta på så måste det göra något _nytt_ och intressant, något inget tidigare spel klarar bättre. "

Det här med att allting hela tiden ska vara så himla nytt och intressant, är inte det ett krav som är väldigt svårt att tillgodose? Vad är nytt och intressant när det gäller skräck? Duger det inte med ett gammalt koncept gjort på ett nytt och bättre sätt?

Vindhand

Myrmidon
Det är också möjligt (men ÄNNU mindre)...

Det här med att allting hela tiden ska vara så himla nytt och intressant, är inte det ett krav som är väldigt svårt att tillgodose? Vad är nytt och intressant när det gäller skräck? Duger det inte med ett gammalt koncept gjort på ett nytt och bättre sätt?

Jo, det _vore_ nytt och intressant i mina ögon... men att något skräckspel skulle bli _bättre_ av att man ful-klonade det och knökade in Neogames regler verkar så absurt att jag inte ens tyckte det förtjänade ett omnämnande :gremsmile: