Rickard
Urverk speldesign
Du ska spelleda ett färdigt scenario där spelarna får ett uppdrag av en mystisk man att hämta en gyllene spira som en drake har i sin ägo i sin grotta. Hur skulle det spelmötet se ut?
---
Vi samlas hos någon, snackar lite skit och eventuellt gör karaktärer under första timmen. Jag sätter sedan igång och beskriver hur de har fått i uppdrag av en man att finna en spira i en glömd drakgrotta. Belöningen är resten av drakens skatter. De har nu rest i fem dagar och har kommit fram i grottan. En spelare vill speja lite runtomkring och efter ett lyckat slag beskriver den hur rollpersonen smyger raskt fram och gluttar in i grottöppningen. Jag frågar spelaren om hon lägger märke till något och spelar fyller i med att det är resterna av en lägereld vid grottans mynning. "Lägereld?", tänker jag och gör någon anteckning bland mitt scenariokludd. "Vem kan ha gjort en lägereld i en drakgrotta?"
Alla går med sinnena på helspänn in i grottan och jag påpekar att det för mörkt att att utröna några detaljer längre in. Spelarna kivas om de ska tända facklorna eller inte men efter att jag har lagt in att de kommer antagligen inte att se så fort solljuset inte längre når in i grottan så tar de upp facklor och tänder dem. Jag bedömer att de borde ha facklor med sig, så att de inte behöver slå för Tillgångar.
Jag beskriver hur de går ett tag i vindlande gångar och precis när grottgången öppnar upp sig i ett grottrum så känner de den söta doften av förruttnelse. De lägger märke till fyra stycken kroppar som har blivit söndertuggade. Jag gör en liten notis vid "lägereld?" att det är uppätna äventyrare.
De lägger inte märke till någon drake vid första anblicken utan söker runt efter skatter. Jag beskriver hur rummet känns hisnande då de inte kan se taket. När en av rollpersonerna hittar spiran hör de hur en gigantisk varelse sveper ned från ovan. Jag ber dem att ställa ut sina markörer på brädet och vi kör igång en strid mellan tre rollpersoner och en gigantisk drake. Tempot är snabbt, manövrarna heroiska och striden är avslutad bara efter fyra slag totalt, där draken är nedgjord efter att spelarna beskrivit hur de tillsammans lyckades lura draken till att spetsa sitt eget huvud på en stalaktit. Allas kläder är svedda av eldkvasten och en av rollpersonerna blev allvarligt skadad när den flög, efter en svanssnärt av draken, rätt in i grottväggen.
De rafsar ihop skatter värda tre månadslöner och tar tillbaka spiran till den mystiske mannen i staden som tackar för sig och bjuder på en krogrond. När scenariot är avslutat så delar jag sporadiskt ut lite erfarenhet och vi diskuterar igenom vad som var bra och dåligt och jag frågar lite om de tekniker som jag har testat under detta spelmöte.
Till nästa spelmöte så funderar jag ut tvisten™ som jag har i alla scenarion, nämligen hur den mystiske mannen använder spiran för att ta kontroll över staden.
Om du hade perfekta förutsättningar, hur skulle du spelleda scenariot?
/Han som snodde idén till den här tråden från en urgammal tråd
---
Vi samlas hos någon, snackar lite skit och eventuellt gör karaktärer under första timmen. Jag sätter sedan igång och beskriver hur de har fått i uppdrag av en man att finna en spira i en glömd drakgrotta. Belöningen är resten av drakens skatter. De har nu rest i fem dagar och har kommit fram i grottan. En spelare vill speja lite runtomkring och efter ett lyckat slag beskriver den hur rollpersonen smyger raskt fram och gluttar in i grottöppningen. Jag frågar spelaren om hon lägger märke till något och spelar fyller i med att det är resterna av en lägereld vid grottans mynning. "Lägereld?", tänker jag och gör någon anteckning bland mitt scenariokludd. "Vem kan ha gjort en lägereld i en drakgrotta?"
Alla går med sinnena på helspänn in i grottan och jag påpekar att det för mörkt att att utröna några detaljer längre in. Spelarna kivas om de ska tända facklorna eller inte men efter att jag har lagt in att de kommer antagligen inte att se så fort solljuset inte längre når in i grottan så tar de upp facklor och tänder dem. Jag bedömer att de borde ha facklor med sig, så att de inte behöver slå för Tillgångar.
Jag beskriver hur de går ett tag i vindlande gångar och precis när grottgången öppnar upp sig i ett grottrum så känner de den söta doften av förruttnelse. De lägger märke till fyra stycken kroppar som har blivit söndertuggade. Jag gör en liten notis vid "lägereld?" att det är uppätna äventyrare.
De lägger inte märke till någon drake vid första anblicken utan söker runt efter skatter. Jag beskriver hur rummet känns hisnande då de inte kan se taket. När en av rollpersonerna hittar spiran hör de hur en gigantisk varelse sveper ned från ovan. Jag ber dem att ställa ut sina markörer på brädet och vi kör igång en strid mellan tre rollpersoner och en gigantisk drake. Tempot är snabbt, manövrarna heroiska och striden är avslutad bara efter fyra slag totalt, där draken är nedgjord efter att spelarna beskrivit hur de tillsammans lyckades lura draken till att spetsa sitt eget huvud på en stalaktit. Allas kläder är svedda av eldkvasten och en av rollpersonerna blev allvarligt skadad när den flög, efter en svanssnärt av draken, rätt in i grottväggen.
De rafsar ihop skatter värda tre månadslöner och tar tillbaka spiran till den mystiske mannen i staden som tackar för sig och bjuder på en krogrond. När scenariot är avslutat så delar jag sporadiskt ut lite erfarenhet och vi diskuterar igenom vad som var bra och dåligt och jag frågar lite om de tekniker som jag har testat under detta spelmöte.
Till nästa spelmöte så funderar jag ut tvisten™ som jag har i alla scenarion, nämligen hur den mystiske mannen använder spiran för att ta kontroll över staden.
Om du hade perfekta förutsättningar, hur skulle du spelleda scenariot?
/Han som snodde idén till den här tråden från en urgammal tråd