Nekromanti Så vill jag ha mina spelmöten, del 2

Rickard

Urverk speldesign
Du ska spelleda ett färdigt scenario där spelarna får ett uppdrag av en mystisk man att hämta en gyllene spira som en drake har i sin ägo i sin grotta. Hur skulle det spelmötet se ut?

---

Vi samlas hos någon, snackar lite skit och eventuellt gör karaktärer under första timmen. Jag sätter sedan igång och beskriver hur de har fått i uppdrag av en man att finna en spira i en glömd drakgrotta. Belöningen är resten av drakens skatter. De har nu rest i fem dagar och har kommit fram i grottan. En spelare vill speja lite runtomkring och efter ett lyckat slag beskriver den hur rollpersonen smyger raskt fram och gluttar in i grottöppningen. Jag frågar spelaren om hon lägger märke till något och spelar fyller i med att det är resterna av en lägereld vid grottans mynning. "Lägereld?", tänker jag och gör någon anteckning bland mitt scenariokludd. "Vem kan ha gjort en lägereld i en drakgrotta?"

Alla går med sinnena på helspänn in i grottan och jag påpekar att det för mörkt att att utröna några detaljer längre in. Spelarna kivas om de ska tända facklorna eller inte men efter att jag har lagt in att de kommer antagligen inte att se så fort solljuset inte längre når in i grottan så tar de upp facklor och tänder dem. Jag bedömer att de borde ha facklor med sig, så att de inte behöver slå för Tillgångar.

Jag beskriver hur de går ett tag i vindlande gångar och precis när grottgången öppnar upp sig i ett grottrum så känner de den söta doften av förruttnelse. De lägger märke till fyra stycken kroppar som har blivit söndertuggade. Jag gör en liten notis vid "lägereld?" att det är uppätna äventyrare.

De lägger inte märke till någon drake vid första anblicken utan söker runt efter skatter. Jag beskriver hur rummet känns hisnande då de inte kan se taket. När en av rollpersonerna hittar spiran hör de hur en gigantisk varelse sveper ned från ovan. Jag ber dem att ställa ut sina markörer på brädet och vi kör igång en strid mellan tre rollpersoner och en gigantisk drake. Tempot är snabbt, manövrarna heroiska och striden är avslutad bara efter fyra slag totalt, där draken är nedgjord efter att spelarna beskrivit hur de tillsammans lyckades lura draken till att spetsa sitt eget huvud på en stalaktit. Allas kläder är svedda av eldkvasten och en av rollpersonerna blev allvarligt skadad när den flög, efter en svanssnärt av draken, rätt in i grottväggen.

De rafsar ihop skatter värda tre månadslöner och tar tillbaka spiran till den mystiske mannen i staden som tackar för sig och bjuder på en krogrond. När scenariot är avslutat så delar jag sporadiskt ut lite erfarenhet och vi diskuterar igenom vad som var bra och dåligt och jag frågar lite om de tekniker som jag har testat under detta spelmöte.

Till nästa spelmöte så funderar jag ut tvisten™ som jag har i alla scenarion, nämligen hur den mystiske mannen använder spiran för att ta kontroll över staden.

Om du hade perfekta förutsättningar, hur skulle du spelleda scenariot?

/Han som snodde idén till den här tråden från en urgammal tråd

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kortfattat...

Jag förbereder alltihop genom att göra ett spindelnät av platser, SLP:er och viktiga händelser.

Vi skulle träffas, skapa rollpersoner och gräva in oss i världen lite på ett spelmöte. Inte börja spela, bara förbereda. Framför allt om det är en ny spelgrupp. Här bygger vi också ihop spelgruppen, ser till att det finns synergier.

Nästa spelmöte börjar jag med en portal för att få in spelarna i världen och rollpersonerna; de får blunda och svara på frågor om rollpersonernas åsikter, känslor och personliga historia.

Sedan spelar vi igenom en vanlig morgon, kanske några ärenden, interaktioner med rollpersonernas vardag helt enkelt. Eller motsvarande; kanske hur de spenderar en vanlig dag när de är nya i stan.

Sedan på kvällen, en ganska utförlig scen där man får uppdraget. Spela ut drickandet, raggande på folk i lokalen, och så vidare. Spelarna tar för sig av det goda och lever sig in i hela "vara på värdshus"- grejen, en del dricker för mycket och får påbörja resan bakfulla...

Dagen efter; förberedelser, efterforskningar, planering av resa. Hantering av baksmällor och att vakna upp bredvid fel person.

Vad ska man ha med sig? Spelarna gör listor, funderar på olika approacher, pratar med olika SLP:er som kan tänkas veta något.

Sedan resa. Jag skulle klippa så lite som möjligt, så antingen ligger grottan nära eller så får jag se till att stoppa in saker som gör restiden outhärdlig.

Nånstans när de kommer fram kanske andra spelmötet tar slut. Som allra senast; då förutsätter jag att vi spelat 6-8 timmar.

Tredje spelmötet handlar om att lära sig hitta i grottan, och lösa diverse problem där. Välja hur man ska hantera draken. Räknar med att planering, rekognoscering och genomförande av en sådan plan tar typ hela andra spelmötet.

Fjärde spelmötet; resan tillbaks, eventuell twist.

Portaler i början av varje spelmöte, diskussioner om vad som funkade eller inte efter varje spelmöte.

Överlag: Så få klipp som möjligt, så lite hetsigt tempo som möjligt, helst ingen strid överhuvudtaget. Tempot är långsamt och eftertänksamt.

Något sådant, kanske.

Eksem

Champion
Alla har med sig rollpersoner, eller lånar nån extra jag har med mig. Spelarna sitter och tror att de kommer att vara militäriskt disciplinerade och kommando den här gången, och vi sitter och skämtar om död och förintelse en stund. Sedan introduceras alla rollpersoner, och en Lorder och Lodisar-stämning infinner sig när det visar sig att sällskapet består av idel krymplingar, vansinniga girigbukar, idioter och pseudoadel med vanföreställningar.

Jag förklarar att de befinner sig utanför en grottmynning till den grotta i vilken det sägs finnas en drake med otroliga skatter.

Spelarna låter sina rollpersoner klättra runt berget och letar efter en alternativ ingång. Under klättrandet stör de en familj med gigantiska demonfalkar som har sitt näste i berget. De skickar fram sina hirelings som tar smällarna medan de förnöjt röker pipa tills det hela är över. Sedan gör de omelett på demonfalkarnas ägg. Detta lockar fram stora fästingliknande varelser ur bergets skrymsle och ytterligare några hirelings får sätta livet till och de kvarvarande bestämmer sig för att det här inte är en expedition värd risken och flyr tillbaka dit de kom ifrån.

Med ren tur snubblar de kvarvarande äventyrarna över en hemlig ingång till drakens håla, en uråldrig trappa som leder ned mot en bronsport. De funderar i c:a 5 sekunder på att smyga sig in, men bestämmer sig istället för att åka pulka ned längs trappan med sina sköldar.

De kraschar in i grottan och får syn på draken, som vrålar och vill äta opp dem. De får panik och sprids vind för våg och lämnar den sturska riddaren kvar som bränns till kol medan de barrikaderar sig i de skrymslen de hittar.

En av spelarna knäcker idén att de borde kunna rulla ned ett stenklot för trappan och knocka draken på det viset. Jag tycker planen är toppen och det går vägen, draken får sig en smäll på nosen och flyr svärandes med svansen mellan benen längre in i grottkomplexet.

De plockar åt sig alla värdeföremål de hittar, och får syn på en gång som leder dem vidare in i grottan. Där brinner en av dem upp i en fälla, en annan blir hypnotiserad av en pjäs framförd av varelser ihopbyggda av överblivna människoben. De får se ett pussel med svaret till som de ignorerar varpå någon blir förintad av vandöda, sen åker de lite båt som de byggt av ett parasoll och en bokhylla, sen blir nån dödad av en gelatinous cube och sen flyr de vind för våg när de får syn på ett rostmonster.

Sedan räknar vi ihop guldet (och därmed XP), delar ut det bland de få överlevande och diskuterar ett passande framtida datum.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Han said:
Du ska spelleda ett färdigt scenario där spelarna får ett uppdrag av en mystisk man att hämta en gyllene spira som en drake har i sin ägo i sin grotta. Hur skulle det spelmötet se ut.
Jag har förberett äventyret genom att knyta ihop det med kampanjen i övrigt. Spiran kommer givetvis att få en spännande roll längre fram. De två senaste mötena har haft karaktärer och händelser som leder till det här (köpe-) äventyret.
Vi träffas ganska tidigt på dan. Kör en snabb recap på kampanjen och spelarna laddar upp med sina rollformulär och favorittärningar. Efter introduktionen (som egentligen inte behöver göras så noggrant) så står det klart för spelarna vad som står på spel. De tar farväl av sina närmaste npcer och toppar upp förrråden av gifter och livsbevarande örter. De beger sig till trakten av drakgrottan och stöter där på såväl lokalbefolkning, mystiska främlingar och någon bekant från tidigare äventyr. Alla har de olika och i viss mån motsstridig information. Spelarna har nu fått lite att fundera på och en hel del står på spel.

Vi bryter för pizza (självklart - det är en regel från DoD -84). Vi snackar lite allmänt och man formulerar en grov plan.

När vi börjar igen genomför de ett par snabba rekognoceringar. Sen formulerars planen, förbereder reträttvägar och varnar lokalbefolkningen. Man intar sina positioner och drar igång den avledande manövern. Sen tar man sig snabbt in i stora salen och konstaterar att man haft tur. Informationen har varit korrekt. Man förbereder snabbt bakhållet medan man hör den stora bestens frustningar när den återvänder till sin bädd av guld. Här ställer vi fram tennfigurerna. När den är i position släpps en spärreld av besvärjelser loss mot den. Den drakdräpande pilen borrar sig djupt in i den svarta buken. Men nu övergår det till en desperat kamp på nästan lika villkor. När larmet lagt sig och ormen slutligen fällts kan endast en tredjedel av sällskapet gå själva och ett par är utslagna eller döda.

Nu börjar sista akten. De letar skyndsamt upp spiran och går sedan igenom de viktigaste magiska föremålen - en del av dessa kommer sannolikt att generera nya äventyr längre fram. De har inte så många timmar innan den lokale krigsherren kommer för att lägga vantarna på skatten. När de tar sig till helaren de varit i kontakt med tidigare nås de av budet att den mystiske mannen med hjälp av gastar kommer försöka döda dem. De tvingas fly i månskenet på sina snabba hästar. Går allt som det ska når de alvernas rike före gryningen.

Där bryter vi och alla levlar upp. Jag söker lite snabb feedback. Tar sedan de händelser och personer som kanske inte spelats ut som jag räknnat med och funderar på vad jag kan göra med dem i de kommande äventyren.

//EvilSpook

KamiFisk

Hero
Nice tråd.

Vi börjar mötet med att snacka lite skit medans vi tar fram karaktärerna. Kanske lagar lite mat tillsammans och äter. Folk plockar ut de tärningar som skall användas slår dem ett par gånger för att testa duglighet och hur tursamma de kan tyckas vara just idag.

Äventyret har vävts in i deras nuvarande kampanjvärld.
Efter en lugn dag hamnar rollpersonerna på ett sunkigt värdshus där yakuzan plötsligt stormar in och börjar bråka. Rollpersonerna spöar upp dem på ett spektakluärt sätt genom att kasta dem genom väggar och liknande.
En mystisk person kommer plötsligt fram och presenterar uppdraget för dem.
De tar lungt emot det avslutar sin kväll med sedvanlinga fylledumheter som att köra riksha utan förare.

Morgonen därefter ger dig sig av för att söka reda på grottan. De hyr en sandfregatt som för dem till rätt plats. Här frågar jag om de vill spela resan eller ta en Nepal(komma fram direkt.)

De når tillslut grottan och börjar ge sig in i den.
Längre ner börjar det lysa underligt och de märker att grottan har magiska egenskaper.
De får slå lite slag för att klura ut extra information om grottan. underligga ljud konstiga spår och dylikt.

I en öppen del av grottan ser de en person sitta och meditera med spiran i famnen. Det är draken som antagit humanoid skepnad. Jag funderar ut lite alternativa lösningar såsom spöa draken, flyktvägar med mera.

Är spelarna på rätt humör kommer de antagligen att försöka prata med den. Går detta bra får de spiran tillsammans med ett avslöjande om att uppdragsgivaren inte är vem de tror.
Här avslutar vi spelmötet snackar lite, jag frågar dem om vad de tyckte och delar ut erfarenhet.

Några stannar kvar lite längre och spelar lite tv-spel visar våra nya tuffa pansarvagnar i world of tanks och snackar skit.

Rickard

Urverk speldesign
De kraschar in i grottan och får syn på draken, som vrålar och vill äta opp dem. De får panik och sprids vind för våg och lämnar den sturska riddaren kvar som bränns till kol medan de barrikaderar sig i de skrymslen de hittar.

En av spelarna knäcker idén att de borde kunna rulla ned ett stenklot för trappan och knocka draken på det viset.
Jag trodde att du skulle skriva ett inlägg där du använde figurer i strid. :gremsmile:

/Han som väntar på ett sådant inlägg från någon