Re: Såga i sin träskalle
"jag förväntar mig inte att bli skrämd bara för att vi spelar Kult, precis som att jag inte förväntar mig att rädda prinsessor bara för att vi spelar Eon. För mig och mina spelare fungerar skräck bäst om det är relativt oväntat och om det används relativt sparsmakat."
Som sagt; jag kan förstå vad du säger, men samtidigt så finns det en enorm fördel med att alla spelare redan från absoluta början har samma inställning och arbetar mot ett och samma mål. Det jag gillar med Kult, exempelvis, är att jag kan spela humoristiskt rollspel i det utan att humorn någonsin ballar ut, för alla spelare vet att vi lirar Kult och har en och samma inställning om hur ett bra Kultscenario ska spelas. Det gör att jag aldrig behöver larva mig med stämningsskapande medel såsom stearinljus, dämpad belysning och stämningsmusik (vilket jag tycker är rätt taffligt, och dessutom distraherar de spelarna mer än det assisterar spelledaren) utan det räcker med "vi ska spela Kult" och så är vi alla på en och samma linje och peppar varandra för att få till en så bra skräckspelsession som möjligt, även när handlingen inte har ett dugg med skräck att göra.
Jag förstår ditt sätt att tänka, men samtidigt så kan man resonera på det andra sättet.
/Rizz